Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Men du, en glasmästare här i Malmö ska skära till mina rutor efter mina mallar. Inte en bilglasmästare, utan en helt vanlig(!).
Han gör vindrutan (plan) i laminerat härdat glas och sidorutorna i 4 eller 6 mm härdat enl. mitt val. Stämplar och allt.
Han gjorde två stora glasdörrar till ett hörnskåp jag byggde. Oxå härdat.
Visserligen lämnade han bort dem till härdning, men de blev jättefina med slipade kanter och allt.
Kolla om inte din glasis kan göra det med.
Han gör vindrutan (plan) i laminerat härdat glas och sidorutorna i 4 eller 6 mm härdat enl. mitt val. Stämplar och allt.
Han gjorde två stora glasdörrar till ett hörnskåp jag byggde. Oxå härdat.
Visserligen lämnade han bort dem till härdning, men de blev jättefina med slipade kanter och allt.
Kolla om inte din glasis kan göra det med.
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Fasen vilket fränt bygge!! 
Du har verkligen lyckats
MEN Har du bytt ut biltema olje filtret mot volvo ?

Du har verkligen lyckats

MEN Har du bytt ut biltema olje filtret mot volvo ?
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Det går väldigt bra att göra på plana rutor, men då escortens torde vara välvda på sidan så går det inte så bra längre...Toni skrev:Men du, en glasmästare här i Malmö ska skära till mina rutor efter mina mallar. Inte en bilglasmästare, utan en helt vanlig(!).
Han gör vindrutan (plan) i laminerat härdat glas och sidorutorna i 4 eller 6 mm härdat enl. mitt val. Stämplar och allt.
Han gjorde två stora glasdörrar till ett hörnskåp jag byggde. Oxå härdat.
Visserligen lämnade han bort dem till härdning, men de blev jättefina med slipade kanter och allt.
Kolla om inte din glasis kan göra det med.
Sen skulle jag INTE rekomendera att köra härdad lamell i framrutan! Om ena sidan spricker så kommer du inte se ett skit genom den! Inte alls bra... Kör vanlig lamell bara, då blir de bara en spricka och den tål ungefär lika mycke som en härdad lamell också

/f.d. 5 år som glasmästare.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Brum brum!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Startade motorn på escorten igårkväll!! Allt gick finfint och den startade på första försöket "efter jag polvänt b-pumpen".
Vilket mysigt ljud det var.. Lät precis som en vanlig sugmotor med lite mulligare avgassystem på- helt kanon. kompressorn lät inget alls på tomgång eller på högre varv på låglast. men när man tvär trottlade stängde bypassen och vinet kom ut.. mmmm
Gick riktigt snyggt ... Det är ju en orginalmotor med orginal kammar så inte alldeles konstigt. Remmen låg still utan tendens att glida iväg på löphjulen
Precis som det ska vara är det ju ingen första uppstart utan en liten arbetsorder.
Måste trycktesta luftsystemet för att hitta boven till varför tomgången inte går att få ner till under 2000rpm- Tjuvluft. Samt plocka lös insuget och kompressorn för att täta lite oljesöl som är lite illa till.
Sen är det dags för lite enklare gatmappning innan den åker till dynotech för effektmätning och övrig justering.
En kort film på första uppstarten- Lambda sonden är utskruvad så det är lite avgasläckage. 2timmars pillande med de sista kontakterna till trigger, ecu och tändning. 45min config av ecu så låter den såhär!!
https://www.youtube.com/watch?v=yVy4pa- ... ata_player" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag tackar Mattias Sandgren för en lysande insats!!
Fler filmsnuttar kommer.
Vilket mysigt ljud det var.. Lät precis som en vanlig sugmotor med lite mulligare avgassystem på- helt kanon. kompressorn lät inget alls på tomgång eller på högre varv på låglast. men när man tvär trottlade stängde bypassen och vinet kom ut.. mmmm

Gick riktigt snyggt ... Det är ju en orginalmotor med orginal kammar så inte alldeles konstigt. Remmen låg still utan tendens att glida iväg på löphjulen

Precis som det ska vara är det ju ingen första uppstart utan en liten arbetsorder.
Måste trycktesta luftsystemet för att hitta boven till varför tomgången inte går att få ner till under 2000rpm- Tjuvluft. Samt plocka lös insuget och kompressorn för att täta lite oljesöl som är lite illa till.
Sen är det dags för lite enklare gatmappning innan den åker till dynotech för effektmätning och övrig justering.
En kort film på första uppstarten- Lambda sonden är utskruvad så det är lite avgasläckage. 2timmars pillande med de sista kontakterna till trigger, ecu och tändning. 45min config av ecu så låter den såhär!!
https://www.youtube.com/watch?v=yVy4pa- ... ata_player" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag tackar Mattias Sandgren för en lysande insats!!
Fler filmsnuttar kommer.

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Andra starten. Det som ryker är avgasbandaget.
https://www.youtube.com/watch?v=nYX8tTH ... ata_player" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=nYX8tTH ... ata_player" onclick="window.open(this.href);return false;

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2436
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Herrlish
NXJ




Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Grattis!!! 

Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Lite längre snutt med lambdasonden på plats och lite smågasande.
http://www.youtube.com/watch?v=7SvWQLYd ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=7SvWQLYd ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Sv: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Var har ni hittat framlysena o vilken storlek har dom?
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Roger Eliasson
Blekinge Svängsta
Lancia a112 junior
Lancia a112 abarth (fd lady cup bil)
Blekinge Svängsta
Lancia a112 junior
Lancia a112 abarth (fd lady cup bil)
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
ME LIKE!!!!!
Har du någon tomgångsmotor på din motor?
Eller har du någon bra lösning för en bra tomgång?
Har du någon tomgångsmotor på din motor?
Eller har du någon bra lösning för en bra tomgång?
Mk2 med överladdad 16v
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Framlyktorna är från VW golf MK1. tror dom är 7"
http://www.scstyling.com/angel-eyes-gol ... c-759.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.scstyling.com/angel-eyes-gol ... c-759.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Nej ingen tomgångsmotor. Vemset har några finurliga tomgångs metoder där man sätter ett rpm target och genom att justera tändningen +-20grader "valfritt" så håller ecu:n motorn lagomt stark för att ligga kvar på ett viss varvtal.Anden skrev:ME LIKE!!!!!
Har du någon tomgångsmotor på din motor?
Eller har du någon bra lösning för en bra tomgång?

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Fan va gött =)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Ahh det måste jag fixa på min.mrabarth skrev:Nej ingen tomgångsmotor. Vemset har några finurliga tomgångs metoder där man sätter ett rpm target och genom att justera tändningen +-20grader "valfritt" så håller ecu:n motorn lagomt stark för att ligga kvar på ett viss varvtal.Anden skrev:ME LIKE!!!!!
Har du någon tomgångsmotor på din motor?
Eller har du någon bra lösning för en bra tomgång?
Du har inte lust att skicka över din config på just det?
Jag kör samma motor med vems jag med.
Mk2 med överladdad 16v