Mercedes 300ce turbo -92
Re: Mercedes 300ce turbo -92
okej! har nå gammla sänkningsfjädrar som satt på då ja köpte den... ska prova göra den hårdare! sen så skulle man även kunna ta bort gummiupphängningen som bakvagnen sitter i, och ersätta det med stål.
hur kulpeenar man drivaxlarna då? typ en bläster men med kulor?!
kanske skulle fåbort lite hjulstuds om man svarvade plastbussningar i hela bakvagnen istället för gamla mjuka gummi?
någon som vet hur turbobanditen har löst problemet med bakvagnen? jag har mailat roman men inte fått något svar ännu.
hur kulpeenar man drivaxlarna då? typ en bläster men med kulor?!
kanske skulle fåbort lite hjulstuds om man svarvade plastbussningar i hela bakvagnen istället för gamla mjuka gummi?
någon som vet hur turbobanditen har löst problemet med bakvagnen? jag har mailat roman men inte fått något svar ännu.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Kulpeenar,, det gör man juh med vevstakar, ,därav den knottriga ytan på 'h-profilare'
sånt kan nog många smedjor ha koll på.
Ibland använder de peening för att 'blästra' bort slagg innan bearbetning av olika ämnen.
jag kan eventuellt fixa det också framöver, men jag måste juh tillverka en fixtur.
Maskin på jobbet är lite stor
Stor nog att köra in hela din mercedes i
sånt kan nog många smedjor ha koll på.
Ibland använder de peening för att 'blästra' bort slagg innan bearbetning av olika ämnen.
jag kan eventuellt fixa det också framöver, men jag måste juh tillverka en fixtur.
Maskin på jobbet är lite stor

Stor nog att köra in hela din mercedes i

///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Går ju också att låta tillverka nya drivaxlar istället för att använda gamla rostiga.
Man får förstås vänta på dem en stund och priset blir 200 euro plus moms /st om jag minns rätt.
Man får förstås vänta på dem en stund och priset blir 200 euro plus moms /st om jag minns rätt.
Emil Wärn
Kör du svetsad diff? Körde jag med min e34 och då gick mina medbringare in mot diffen av håller mycket bättre med en öppen diff på dom iallafall och nej det enhjulas inte 

kic
okej, joo klumpen är svetsad, vred av till drivaxel ikväll, förmodligen är de däckstudsen som kan bli ibland.

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
däckstuds är som spikningar i en motor!
studsar det spelar det ingen roll vad man gör det går sönder hur som helst någon stans i drivlinan även vid låga effekter.
studsar det spelar det ingen roll vad man gör det går sönder hur som helst någon stans i drivlinan även vid låga effekter.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Ja de e klart så pass tung bil också då blir det ännu värre när det däckstudsar 

kic
- Pimplaren
- För mycket laddtryck
Slet sönder en drivaxel med 0.6 bar i m5an, tror de var min arga koppling som gjorde de!
Dockstuds hade jag med gamla bilen, där dog lådor....
Dockstuds hade jag med gamla bilen, där dog lådor....
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575
MVH Oliver von Bjuhr
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575
MVH Oliver von Bjuhr
Det är ett problem det där... Det går ju att få tag i sviksstålsaxlar, men som det ser ut så håller inte knutarna istället. Vad gör man?!
jag har funderat fram å tillbaks hur jag ska göra med bilen, hade varit bra att ha kvar mercedes bakvagnen och använda en bmw klump och drivaxlar och tillvärka medbringare ute vid hjulen. mercedes har splines på drivaxeln som driver, bmw e34 har bultcirkel på båda sidorna? så det går att tillverka splines och göra så de passar mot drivaxlarna, i seghärdat stål eller titan. för att undvika däckstuds så tänkte jag att det ska gå att göra nya stag som går till hjulen med uniballs istället för gummi (merca har 4stag + en bärarm till varje hjul) även hårdare dämpare bör hjälpa.
gjorde en snabb ritning på hur ja hade tänkt.

för nån vecka sedan böt jag drivknutar på en gammal transporter och då upptäckte jag att dom drivknutarna såg ut att vara 10 gånger stadigare än mercedes knutar! dom var frästa ur ett stycke tillskillnad från merca knutarna som är pressad plåt :S kanske det finns stadiga knutar till någon fwd bil som går att använda om man tillverkar nya drivaxlar?
förövrigt så hann jag pröva byta turbo till en hx52. laddade runt 1.6-1.7 bar men dåligt mappat och den rörde på sig rätt så bra =)

gjorde en snabb ritning på hur ja hade tänkt.

för nån vecka sedan böt jag drivknutar på en gammal transporter och då upptäckte jag att dom drivknutarna såg ut att vara 10 gånger stadigare än mercedes knutar! dom var frästa ur ett stycke tillskillnad från merca knutarna som är pressad plåt :S kanske det finns stadiga knutar till någon fwd bil som går att använda om man tillverkar nya drivaxlar?
förövrigt så hann jag pröva byta turbo till en hx52. laddade runt 1.6-1.7 bar men dåligt mappat och den rörde på sig rätt så bra =)

-
- Forumsberoende
- Kontakt:
Intressant att läsa om trimning av mb300 eftersom jag har en med. Har du den lilla fuelrailen kvar än kan du höra av dig 

Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Ang. stöddiga drivknutar så vet jag att saab 9000 yttre knutar är bastanta, ser ut att komma från nån tysk panzer wagon eller nå liknande. men på dom är de slines in - knut - splines ut på axel.
Dessa vet jag håller för 900 hk+ med slicks.
Dessa vet jag håller för 900 hk+ med slicks.
*Fyndig text*
Henke K
Henke K
Hur funkar det med hx52an? och vad är det för avgas på den? Har nämligen en hx52 med 16 hus som skall ner i min 190e när som. Vore kul och veta hur det kommer funka, hehe. And knutarna, tycker att det borde finnas något från mb som skall funka. Kan inte tänka mig att det är samma dret på tex 500e eller liknande.
Hmm. Är görnyfiken på hur det gick med detta. Vi smäller kardaner och drivaxlar på löpande på våra 190 turbo. Jag och polaren.. Och det där ut mot hjulnavet är verkligen ett dilemma. Funderar också så det knakar på lösningar..
Så hoppas ni fick bot på detta. Nyfiken.
Så hoppas ni fick bot på detta. Nyfiken.

Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
haha jag la ner allt ihop, sålde i delar för några år sedan. finns dock en i ersnäs norrbotten som gör om till bmw drivaxlar på mercedes.