Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 942
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Ett rent nöje att läsa om dina uppdateringar.
Får du inte ihop en rörnotch kan du testa den här länken: http://metalgeek.com/static/cope.pcgi" onclick="window.open(this.href);return false;
Får du inte ihop en rörnotch kan du testa den här länken: http://metalgeek.com/static/cope.pcgi" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Tackar. Jag får nog ihop min rörnotch till sist, Jag har beställt delrin att svarva en glidlagring av och har hämtat en slipad axel som dessutom är svetsbar.
Intressant länk, ska man skriva ut och klistra på röret och sedan fila efter den mallen då?
Intressant länk, ska man skriva ut och klistra på röret och sedan fila efter den mallen då?
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 942
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Ja, precis.
Knappa in storlek,vinkel och ev.offset på rören, skriv ut, klipp rent och linda runt röret.
Knappa in storlek,vinkel och ev.offset på rören, skriv ut, klipp rent och linda runt röret.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Det ena leder till det andra...
När vinkeln på styrknuten blev för brant, fick jag byta placering på elservon.
När jag bytte placering på elservon blev styraxeln för kort.
För att törs kapa i den dyrgripen, ville jag testa bumpsteer med olika placeringar på styrväxeln. Då insåg jag att jag hade ganska mycket spårviddsförändringar redan innan jag kopplade på styrväxeln. Därav insåg jag att jag tagit lite för lättvindigt på hjulnavets exakta utformning, och varit mer noga med spårvidden.
Så nu har jag räknat om hela framvagnen, eller snarare testat mig fram i Casim-programmet
.
Jag har ägnat runt 50 nya timmar med programmet och läst alla trådar och hemsidor jag kan ha nytta av. Jag har haft svårt att få Rollcenter att inte sticka iväg i sidled. Det verkar som att Wilwoodspindelns 11 grader i spindeltappslutning är lite väl brant för de förutsättningar min bil erbjuder.

När vinkeln på styrknuten blev för brant, fick jag byta placering på elservon.
När jag bytte placering på elservon blev styraxeln för kort.
För att törs kapa i den dyrgripen, ville jag testa bumpsteer med olika placeringar på styrväxeln. Då insåg jag att jag hade ganska mycket spårviddsförändringar redan innan jag kopplade på styrväxeln. Därav insåg jag att jag tagit lite för lättvindigt på hjulnavets exakta utformning, och varit mer noga med spårvidden.
Så nu har jag räknat om hela framvagnen, eller snarare testat mig fram i Casim-programmet

Jag har ägnat runt 50 nya timmar med programmet och läst alla trådar och hemsidor jag kan ha nytta av. Jag har haft svårt att få Rollcenter att inte sticka iväg i sidled. Det verkar som att Wilwoodspindelns 11 grader i spindeltappslutning är lite väl brant för de förutsättningar min bil erbjuder.
Senast redigerad av Mattias Jonsson den fre nov 13, 2015 9:11 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Lite siffror också
Alla mått i mm:
Spårvidd 1430
hjuldiameter 610
hjulbredd 220
Hjuloffset inkl bromsskiva 30,5
camber vid körläge 1,0 grad
Caster 7,0 grader
Spindeltappslutning vid 0-camber 11,0 grader
Scrubradie 13,36
Center of gravity height 450 (uppskattad)
undre länkarmsinfästning x-position 260
undre länkarmsinfästning y-position 188
övre länkarmsinfästning x-position 358
övre länkarmsinfästning y-position 409
Rideheight 190
Roll center höjd 47
Rollcenter förflyttning vid simulering 0.25
Spårviddsförändring vid simulering -2,6
Högsta positva camber på ytterhjul 0,23 grader
Jacking force med 75% resolution line 3,31 %
Alla mått i mm:
Spårvidd 1430
hjuldiameter 610
hjulbredd 220
Hjuloffset inkl bromsskiva 30,5
camber vid körläge 1,0 grad
Caster 7,0 grader
Spindeltappslutning vid 0-camber 11,0 grader
Scrubradie 13,36
Center of gravity height 450 (uppskattad)
undre länkarmsinfästning x-position 260
undre länkarmsinfästning y-position 188
övre länkarmsinfästning x-position 358
övre länkarmsinfästning y-position 409
Rideheight 190
Roll center höjd 47
Rollcenter förflyttning vid simulering 0.25
Spårviddsförändring vid simulering -2,6
Högsta positva camber på ytterhjul 0,23 grader
Jacking force med 75% resolution line 3,31 %
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Senaste tiden har jag ägnat mig åt att skaffa material, bygga rörnotch, bygga om kap- och gersågen och utrusta en TIG-svets som jag köpte.
Framvagnsgeometrin är klar på pappret, men den här gången har jag tagit med resten av bilen i tänket. Till sist tog jag bort de två tvärbalkarna, om än tillfälligt.

Jag började med att "klä" tröskeln från insidan med en 3mm plåt som är bockad till U-profil. Jag pluggsvetsar mot befintlig tröskelbalk.

Nu har jag byggt ett eget ramverk av 60x40x3mm fyrkantsrör.

Om det behövs kan jag sätta tillbaka orginaltvärbalkar, de passar nämligen att trä på fyrkantsrören underifrån.
Framvagnsgeometrin är klar på pappret, men den här gången har jag tagit med resten av bilen i tänket. Till sist tog jag bort de två tvärbalkarna, om än tillfälligt.

Jag började med att "klä" tröskeln från insidan med en 3mm plåt som är bockad till U-profil. Jag pluggsvetsar mot befintlig tröskelbalk.

Nu har jag byggt ett eget ramverk av 60x40x3mm fyrkantsrör.

Om det behövs kan jag sätta tillbaka orginaltvärbalkar, de passar nämligen att trä på fyrkantsrören underifrån.
Senast redigerad av Mattias Jonsson den fre nov 13, 2015 9:15 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Senast redigerad av Mattias Jonsson den fre nov 13, 2015 9:17 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 3
- Blev medlem: sön okt 28, 2012 1:12 pm
- Ort: Tranås
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Imponerande
måste jag säga. Det ska bli spännande
att se slutresultatet!


Mvh. Anders.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 72
- Blev medlem: fre jan 30, 2009 2:54 pm
- Ort: Tranås/Linköping
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
" Till dom glada nyheterna hör att knutkorset i corsans axel och det i Escortens har exakt samma mått, så jag hoppas kunna få ihop en fungerande styraxel utan att kapa och svetsa
[/quote]"
Mycket häftigt bygge du har, gillart skarpt!
Men jag har en fråga som jag hoppas du kan hjälpa mig svara på.
Jag håller själv på och bygger om min styrinrättning på min Nissan s14 och utan att hymla är orsaken endast för att lyckas registrera den som ombyggt fordon (har en hel del andra modifikationer) och jag har precis som du inhandlat ett Corsa C elektriskt styrservo/rattaxel och letar nu efter en lämplig styrväxel.
Har fått tips om att använda Escort MkI/II och vända detta uppochned (jag har styrlederna riktade bakåt) så mina frågor till dig är följande:
Hur brett är Escort styrväxelhuset? Alltså exklusive styrarmarna.
Samt om jag tolkar ditt citat ovan, har Escort och Corsan samma storlek på splines i infästningarna, så dessa passar rakt i varandra!?
Ursäkta trådkapningen och lycka till.
Kommer följa din utveckling!

Mycket häftigt bygge du har, gillart skarpt!
Men jag har en fråga som jag hoppas du kan hjälpa mig svara på.
Jag håller själv på och bygger om min styrinrättning på min Nissan s14 och utan att hymla är orsaken endast för att lyckas registrera den som ombyggt fordon (har en hel del andra modifikationer) och jag har precis som du inhandlat ett Corsa C elektriskt styrservo/rattaxel och letar nu efter en lämplig styrväxel.
Har fått tips om att använda Escort MkI/II och vända detta uppochned (jag har styrlederna riktade bakåt) så mina frågor till dig är följande:
Hur brett är Escort styrväxelhuset? Alltså exklusive styrarmarna.
Samt om jag tolkar ditt citat ovan, har Escort och Corsan samma storlek på splines i infästningarna, så dessa passar rakt i varandra!?
Ursäkta trådkapningen och lycka till.
Kommer följa din utveckling!

-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Hej J. Alvin.
Roligt att någon läser tråden
Jag mätte styrväxeln mellan lederna, vilket jag antar att du menar. Det är ju det måttet som är intressant för hjulgeometrin. Jag får måttet till 580mm +- några millimeter.
Jag rekommenderar att du köper av Rallydesign i England. Där kan du välja snabbare utväxling på servon och höger eller vänsterstyrd. Jag tror jag gav 1400 kronor för en nytillverkad. Smidigt att handla inom EU, ingen tull tillkommer.
När det gäller splines så passar inte corsaservon och Escortstyrväxeln ihop. Om man däremot köper nedre styrstång till Corsa från skroten och köper med styrkors från Rallydesign så kan man pressa isär knutarna och göra en styraxel av två. På bilden nedan är det bara den absolut sista delen mot styrväxeln som är Rallydesign, resten är Opel Corsa.

Hoppas du blev något klokare, annars hör du av dig igen.
Roligt att någon läser tråden

Jag mätte styrväxeln mellan lederna, vilket jag antar att du menar. Det är ju det måttet som är intressant för hjulgeometrin. Jag får måttet till 580mm +- några millimeter.
Jag rekommenderar att du köper av Rallydesign i England. Där kan du välja snabbare utväxling på servon och höger eller vänsterstyrd. Jag tror jag gav 1400 kronor för en nytillverkad. Smidigt att handla inom EU, ingen tull tillkommer.
När det gäller splines så passar inte corsaservon och Escortstyrväxeln ihop. Om man däremot köper nedre styrstång till Corsa från skroten och köper med styrkors från Rallydesign så kan man pressa isär knutarna och göra en styraxel av två. På bilden nedan är det bara den absolut sista delen mot styrväxeln som är Rallydesign, resten är Opel Corsa.

Hoppas du blev något klokare, annars hör du av dig igen.
Senast redigerad av Mattias Jonsson den fre nov 13, 2015 9:18 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Tackar Anders. Nu går det åt rätt håll igen, jag fick börja om med framvagnenAnders Egermo skrev:Imponerandemåste jag säga. Det ska bli spännande
att se slutresultatet!

Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Idag har jag fortsatt med framvagn och styrinrättning.
Det finns inte mycket plats nånstans, men nu är i alla fall styrservon fäst mot pedalställ och framvagnsram.

Inga bra bilder, men jag har inget att skylla på. Ska i och för sig skaffa nya lysrör imorgon. Nu har jag suicid-blå belysning som gör att bilderna blir helt färglösa.
Det finns inte mycket plats nånstans, men nu är i alla fall styrservon fäst mot pedalställ och framvagnsram.

Inga bra bilder, men jag har inget att skylla på. Ska i och för sig skaffa nya lysrör imorgon. Nu har jag suicid-blå belysning som gör att bilderna blir helt färglösa.
Senast redigerad av Mattias Jonsson den fre nov 13, 2015 9:20 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Det är inget litet projekt du håller på med men de blir säkert bra. Du verkar sitta inne med lite kunskap. 

______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Senast redigerad av Mattias Jonsson den fre nov 13, 2015 9:21 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Idag har hela dagen gått till att göra länkarmsinfästningar till framvagnen.

Jag har bestämt mig för att använda Audi-varianten för justering av Camber och caster. De runda brickorna är laserskurna ur 5mm stålplåt, Tack för det Panda Persson!
Med den här lösningen kan varje infästning flyttas upp till 25mm
.
Övre länkarmsinfästningar fastpunktade:

De nedre bygger på samma princip.

Eftersom det är trängre där så valde jag att helsvetsa med TIG:en innan jag monterar dom på bilen. Det är ju lite roligt också att svetsa med nya svetsen
.
En dålig bild på var dom ska sitta:


Jag har bestämt mig för att använda Audi-varianten för justering av Camber och caster. De runda brickorna är laserskurna ur 5mm stålplåt, Tack för det Panda Persson!
Med den här lösningen kan varje infästning flyttas upp till 25mm

Övre länkarmsinfästningar fastpunktade:

De nedre bygger på samma princip.

Eftersom det är trängre där så valde jag att helsvetsa med TIG:en innan jag monterar dom på bilen. Det är ju lite roligt också att svetsa med nya svetsen

En dålig bild på var dom ska sitta:

Senast redigerad av Mattias Jonsson den fre nov 13, 2015 9:26 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110