Men ska du åka rallycross ska du inte ha mjuka ventiler likt kl-racings, dom är ju jätte mjuka i skaften VS Manley tex.. dom ska tåla ordentligt stryk.. Och ja, dom kostar inte 200:-/st som kl-racing som blir dryga 1600:-, dom kostar närmare 800:-/st..Magic thomsson skrev:Dennis Öhman skrev:Men hallå en topp kostar ju cash, vad kostar manley ventiler per st?
Ska du i toppen av resultaten ska även sätena bytas ut så ska den killen ha cash.
Sen killen som mirar in dom och slipar in ventilerna.
Sen killen som ska bearbeta toppen.
Sen ståltryckare.
Sen killen som bearbetar brunnarna för ståltryckarna.
Sen killen som står med lashcaps och justerar ventilspelet.
Sen ventilfjädrar.
En hålborrad 16mm stålkam kostar ju inget under 3000:-
Justerbart kamdrev ska oxå på.
Är ju bara endel i processen.[/quote
Klart det går att motivera en hög kostnad om man vill det,om man väljer det dyraste matrialet i varje komponent.
Men du måste inte ha det värsta för o köra snabbast,helheten och det mellan ratten o ryggstödet är viktigare.
Andreas jepsson som vann 2150 i götalandscupen hade ju inte ens mikuni förgasare som många tror det måste vara bara för mikuni 40 bromsar 15-20 hk mer än weber 45 or.
Det ser man ju om man jämför 2150 mot 2400.Dom bästa 2150 åker ju snabbare än många 2400 trots stor skilnad i motoreffekt och däck,fjädring mm,och framförallt skillnad i pris.
Eller gå på titan för att få absoult lättast ventilmekanism så kan man ju gångra sen kostnaden med 2.
Sen styrningar kör ju oftast inte många org styrningar, det är ju "patron" styrningar, som ser ut som hylsor från en winchester 308..
Sätesmaterialet kan ju diskuteras.
Sen vem kör 45or i 2150 idag?? minsta jag sett är ju 48or under huvarna oftast 50mm och även några 55mm förutom mikuna-racken... Är dessutom oftast ombyggda som är större än 48mm dessutom..
Vinna en enskild cup är ju inte SM som är det största..