Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 942
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Hade ni haft tillräckligt stor svarv hade du ju kunna gjort fälgarna i den.
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Det har vi 
Flera stycken faktiskt. Den "lilla" tar ca 1.6meters diameter, och sen har vi även en karusellsvarv. Dessa CNC då. Har även manuell svarv som jag svarvat om mina MC-fälgar i utan bekymmer.

Flera stycken faktiskt. Den "lilla" tar ca 1.6meters diameter, och sen har vi även en karusellsvarv. Dessa CNC då. Har även manuell svarv som jag svarvat om mina MC-fälgar i utan bekymmer.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Har börjar lite lätt på centrumbult-hub i CADen. De mesta måtten har jag fått ifrån Ronnie på http://www.hilmersson-racing.com eftersom han hade likadan fälgar på sin Manta, men jag ska ändra lite så det passar mig bättre.


Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Lite motivations-brist är närvarande. Trodde att jag skulle gå på varvstoppet när jag fick ner bilen på egna hjul, men så har det inte blivit.
Var ju som sagt och hämtade BBS-fälgarna förra helgen, och i brist på intresse, så digitaliserade jag fälgarna igår. Har också vägt dem. 8.08kg utan däck får väl anses bra.

En snabb hub gjorde också, mitt största problem är att få plats med hjulen innanför skärmarna. Bilen är för smal
Vill ha en så smal adapterhub som möjligt, men samtidigt måste det finnas lite styrka kvar i den. Får se hur jag gör där. Kanske blir nya hjulnav istället...?

Såhär ser ju fälgarna ut på ett ungefär, alla viktiga mått stämmer, och resten är sånär som nån millimeter rätt. Nördigt, kanske, men jag finner en ro i att sitta och rita. Väldigt avslappnande.

Såhär kan det se ut när man sätter ihop paketet.

Var ju som sagt och hämtade BBS-fälgarna förra helgen, och i brist på intresse, så digitaliserade jag fälgarna igår. Har också vägt dem. 8.08kg utan däck får väl anses bra.

En snabb hub gjorde också, mitt största problem är att få plats med hjulen innanför skärmarna. Bilen är för smal


Såhär ser ju fälgarna ut på ett ungefär, alla viktiga mått stämmer, och resten är sånär som nån millimeter rätt. Nördigt, kanske, men jag finner en ro i att sitta och rita. Väldigt avslappnande.

Såhär kan det se ut när man sätter ihop paketet.

Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Går det inte låsa muttern på något bättre sätt, när muttern når pinnen har ju hjulet redan börjat lossa.
BPW Lastbilssläp-nav låser lagermutter smidigt. Invändigt längst ut i muttern finns ett kuggsegment och axeln har et spår där man skjuter in ett lås som låser allt ihop.
http://evolution.skf.com/wp-content/upl ... orden2.jpg
BPW Lastbilssläp-nav låser lagermutter smidigt. Invändigt längst ut i muttern finns ett kuggsegment och axeln har et spår där man skjuter in ett lås som låser allt ihop.
http://evolution.skf.com/wp-content/upl ... orden2.jpg
Anders J
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Man behöver inte låsa den alls egentligen. Men man brukar sätta en sprint för att slippa köpa ny mutter 
Man lär ju känna om det börjar lossna ganska fort. Sen är detta i Solidworks mest för show.

Man lär ju känna om det börjar lossna ganska fort. Sen är detta i Solidworks mest för show.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Med grövre tapp får du lättare mutter och starkare tapp fastän godset är lika tjockt som i din tapp du har nu. 

///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- freddan302
- Forumsberoende
- Inlägg: 817
- Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
- Ort: Gällivare
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Blir det inte lite kaka på kaka när man skruvar fast en hub för centrumbult i en med 5-bultat?
Det blir ju fränt men hur blir det med vikt och sånt? Fälgarna var ju lätta men tjänar man nåt märkbart genom detta vs. vanligt 5-bult?
Det blir ju fränt men hur blir det med vikt och sånt? Fälgarna var ju lätta men tjänar man nåt märkbart genom detta vs. vanligt 5-bult?
Ford Mustang -1995
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
jo det blir det,, jag påtalade det nån annan gång i nån annans tråd,, gisses vilket liv det blev *S*
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: fre apr 06, 2007 7:57 am
- Ort: jakan/stockholm
Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Ang centrumbult..det är ju skitfränt,räcker inte det som anledning?

Med vänlig hälsning,

Med vänlig hälsning,
kör 5-axligt
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Totalvikten är lättare ändå. Plus att man har vikten närmare centrum.
Lite orättvist att jämnföra mina 17" plåt med 19" magnesium iof. Men säg att vi lägger ett par vanliga 19" alu bredvid så är viktskillnaden stor. Ska se om jag kan väga åt er
Lite orättvist att jämnföra mina 17" plåt med 19" magnesium iof. Men säg att vi lägger ett par vanliga 19" alu bredvid så är viktskillnaden stor. Ska se om jag kan väga åt er

Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Ser fint ut !
Jag satt och tittade på annonser på hjul till min brukis BMW 120d
Hittade fina original fälgar till rätt pengar men dessa 18" fälgar väger 11,9 kg styck (8,5x18")
Original hjulen jag har på idag med 7,5x17" väger 10,3 kg st.
Med punkterings fria PZero 225/45-17 22,5 kg inkl däck.
8,08 Kg är extremt lätt inget snack om saken.
På Elmia fanns en 19 eller 20" Breyton fälg till BMW som vägde kring 8 kg, men de kostade 22´000 kr STYCK
Jag satt och tittade på annonser på hjul till min brukis BMW 120d
Hittade fina original fälgar till rätt pengar men dessa 18" fälgar väger 11,9 kg styck (8,5x18")

Original hjulen jag har på idag med 7,5x17" väger 10,3 kg st.
Med punkterings fria PZero 225/45-17 22,5 kg inkl däck.
8,08 Kg är extremt lätt inget snack om saken.
På Elmia fanns en 19 eller 20" Breyton fälg till BMW som vägde kring 8 kg, men de kostade 22´000 kr STYCK
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
19" magnesium med 5-bult(lär säkert vara lätt att hittaTegheim skrev:Totalvikten är lättare ändå. Plus att man har vikten närmare centrum.
Lite orättvist att jämnföra mina 17" plåt med 19" magnesium iof. Men säg att vi lägger ett par vanliga 19" alu bredvid så är viktskillnaden stor. Ska se om jag kan väga åt er

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Det är ju en helt annan sak.
Men nu var det ju så att jag hade tänkt köra på 17" plåt, och kom ifatt dessa DTM-fälgar av en slump. Då låter man inte bli
Vad väger ett däck 255/35-19" ungefär?
Men nu var det ju så att jag hade tänkt köra på 17" plåt, och kom ifatt dessa DTM-fälgar av en slump. Då låter man inte bli

Vad väger ett däck 255/35-19" ungefär?
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
