Rasat ventilmekanismen två gånger nu, bolla idéer (GM350)
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Re: Rasat ventilmekanismen två gånger nu, bolla idéer (GM350
Jag har monterat tillbaks alla pluggar jag fick tillbaks.
Men jag ska kolla på bakre överfallet imorgon, det avser
alltså samma överfall som är axial, och det ska sitta under lagret
i så fall?
Men jag ska kolla på bakre överfallet imorgon, det avser
alltså samma överfall som är axial, och det ska sitta under lagret
i så fall?
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Re: Rasat ventilmekanismen två gånger nu, bolla idéer (GM350
Kikat runt lite, får se om jag hittar pluggen ikväll.
Den satt ju inte helt uppenbart till!
Den satt ju inte helt uppenbart till!
Re: Rasat ventilmekanismen två gånger nu, bolla idéer (GM350
Ja samma som axiallagret och inte under lagret utan i huvudkanalen från oljepumpenpeppe skrev:Jag har monterat tillbaks alla pluggar jag fick tillbaks.
Men jag ska kolla på bakre överfallet imorgon, det avser
alltså samma överfall som är axial, och det ska sitta under lagret
i så fall?
Lite svårt att förklara när man inte har grejorna framför sig...

Men några centimeter in i kanalen så ska pluggen sitta
Det ska finnas en bra bild i nån bok som jag inte hittar nu på flödeschemat för oljan
Men om du stoppar en svetstråd från överfallet och upp i kanalen så ska den inte komma upp i oljetryckskontaktshålet

MVH Mats

- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Re: Rasat ventilmekanismen två gånger nu, bolla idéer (GM350
Jodå, jag hittade igen den. Bra tips annars, den satt ju inte helt uppenbart till som sagt 

Re: Rasat ventilmekanismen två gånger nu, bolla idéer (GM350
Nä rätt vanligt att den glöms bortpeppe skrev:Jodå, jag hittade igen den. Bra tips annars, den satt ju inte helt uppenbart till som sagt

Hittat nått annat fel då ?
Lyftarna ?

- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Re: Rasat ventilmekanismen två gånger nu, bolla idéer (GM350
Är det externt oljefilter? sitter det backventil i oljefiltret? Sitter det överströmningsventil som tar hand om oljan som inte har lust att gå genom filtret?
Gustav Sundberg
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Re: Rasat ventilmekanismen två gånger nu, bolla idéer (GM350
Mats: Lyftarna är nya, men hittar inga uppenbara fel på dom. Jag tror helt enkelt att vi får hålla oss till lifter pump-up teorin. Bottendelen är ihop och resten är på väg in.
Gustav: Ja det stämmer, ingen aning om det sitter backventil i filtret, aldrig slaktat eller hårdinspekterat något filter. Det sitter överströmningsventil som kommer by-passa om något går galet.
Jensa gick aldrig att få tag på, men jag tror det räcker med inblandat folk, många som engagerat sig så man får tacka för all hjälp, både här på forumet och i verkliga livet.
Nu är man sugen på att gasa, inte stå i garaget och meka.
Gustav: Ja det stämmer, ingen aning om det sitter backventil i filtret, aldrig slaktat eller hårdinspekterat något filter. Det sitter överströmningsventil som kommer by-passa om något går galet.
Jensa gick aldrig att få tag på, men jag tror det räcker med inblandat folk, många som engagerat sig så man får tacka för all hjälp, både här på forumet och i verkliga livet.
Nu är man sugen på att gasa, inte stå i garaget och meka.
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Re: Rasat ventilmekanismen två gånger nu, bolla idéer (GM350
Om det sitter backventil i filtret... vad händer om slangarna till filtret byter plats?
Gustav Sundberg
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Re: Rasat ventilmekanismen två gånger nu, bolla idéer (GM350
Då blir det dåligt, men jag hoppas dom är/var på rätt plats. Har tuschat både adaptern till filtret och blocket med rött samt blått så man enkelt ska se när det är trångt och jävligt i båten, rött - rött / blått - blått (varmt/kallt, logiskt sett)
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Rasat ventilmekanismen två gånger nu, bolla idéer (GM350
Jag kom att tänka på en sak nu i helgen.
Passerar inte oljekanalerna bakifrån fördelaren på vägen till lyftarna, åtminstone ena kanalen.
Sitter fördelaren i rätt höjd och har rätt diameter så att inte oljan läcker förbi där?
Erland
Passerar inte oljekanalerna bakifrån fördelaren på vägen till lyftarna, åtminstone ena kanalen.
Sitter fördelaren i rätt höjd och har rätt diameter så att inte oljan läcker förbi där?
Erland
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Re: Rasat ventilmekanismen två gånger nu, bolla idéer (GM350
Den gör väl det Erland. Det är en standard fördelare, och den bör ha haft anläggning med blocket tycker jag. I ärlighetens namn kikade jag inte på det då den väl trilla dit.
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Re: Rasat ventilmekanismen två gånger nu, bolla idéer (GM350
Ja, detta blir bara mer och mer spännande.
Motorn monterades ihop, i vanlig ordning efter konstens alla regler. Väl i båten så startade vi den igår för middags utan kåpor. Eller först körde vi med borrmaskin / fördelare för att bygga lite tryck, sedan startade vi den utan kåpor.
Katastrofen är ett faktum, det kommer verkligen ingen olja till vipporna. Vi körde rätt länge 3-5 minuter på högre varv medans vi smorde med en oljekanna, då kom det olja till 4 st vippor.
Men inga mängder, absolut inte som det ska vara.
Då rev vi kamdrivningen och allt där fram för att kolla så att ingen av pluggarna kalvat / hoppat ur, en låg oddsare men det behövdes kollas, inga konstigheter där.
Efter det så rev jag insuget på plats. Försökte för mitt liv förstå vad som händer. Körde med borrmaskinen och det kommer minimalt med olja ur lyftarna, nästan så man kan säga att det inte kommer något olja.
Reagerade på att den byggde dåligt med oljetryck, drog full gas på borrmaskinen ett bra tag och alla som har provat vet ju att man brukar följa med maskinen runt då den byggt tryck.
Plockade då alla lyftare, och tittade ned i galleriet. Kör man 60 rpm med maskinen, kommer det olja till galleriet, tar ca 0.5 sekunder från och med att man startat maskinen, men samtidigt kör man fullgas så kommer det kanske bara 5-10% mer olja, vilket är galet.
Slutade med att vi lyfte ur maskinen igår natt, idag så har vi kollat alla vev och ramlager och dom ser okej ut. Sedan så har vi tittat på pumpen.
Hittar inget faktiskt fel, tanken var väl att reduceringen på pumpen trots rengöring och inspektion skulle ha hängt sig. Men den verkar funka kanon. Den var i stängt läge.
Reducering nr.2 som satt vid filtret tidigare, svetsade jag igen innan vi stoppade ihop motorn igen. Har kollat alla slangar till och från oljeklylare och oljefilter förflyttare 10 gånger och det är i mina ögon kopplat rätt.
Skulle det varit kopplat fel, gissar jag att motorn skulle bli utan oljetryck nu då reduceringen är borta?
Vi plocka ihop tråg och allt igen, sätta filtret direkt på blocket som det är original och se om borrmaskinen bygger mer tryck då. Men jag tvivlar på det. Jag tänkte som så att skulle det vara något fel i oljekylare eller filtret nu, så skulle det bli galet högt oljetryck utan reduceringen?
3 pluggar fram
3 pluggar bak
1 "glöm pluggen" sitter där den ska
Finns det någon mer plugg som kan ställa till det, kan vi ha missat något jätte uppenbart? Det är svårt att tänka när man är vaken 24/7 och bara härdmekar.
Motorn monterades ihop, i vanlig ordning efter konstens alla regler. Väl i båten så startade vi den igår för middags utan kåpor. Eller först körde vi med borrmaskin / fördelare för att bygga lite tryck, sedan startade vi den utan kåpor.
Katastrofen är ett faktum, det kommer verkligen ingen olja till vipporna. Vi körde rätt länge 3-5 minuter på högre varv medans vi smorde med en oljekanna, då kom det olja till 4 st vippor.
Men inga mängder, absolut inte som det ska vara.
Då rev vi kamdrivningen och allt där fram för att kolla så att ingen av pluggarna kalvat / hoppat ur, en låg oddsare men det behövdes kollas, inga konstigheter där.
Efter det så rev jag insuget på plats. Försökte för mitt liv förstå vad som händer. Körde med borrmaskinen och det kommer minimalt med olja ur lyftarna, nästan så man kan säga att det inte kommer något olja.
Reagerade på att den byggde dåligt med oljetryck, drog full gas på borrmaskinen ett bra tag och alla som har provat vet ju att man brukar följa med maskinen runt då den byggt tryck.
Plockade då alla lyftare, och tittade ned i galleriet. Kör man 60 rpm med maskinen, kommer det olja till galleriet, tar ca 0.5 sekunder från och med att man startat maskinen, men samtidigt kör man fullgas så kommer det kanske bara 5-10% mer olja, vilket är galet.
Slutade med att vi lyfte ur maskinen igår natt, idag så har vi kollat alla vev och ramlager och dom ser okej ut. Sedan så har vi tittat på pumpen.
Hittar inget faktiskt fel, tanken var väl att reduceringen på pumpen trots rengöring och inspektion skulle ha hängt sig. Men den verkar funka kanon. Den var i stängt läge.
Reducering nr.2 som satt vid filtret tidigare, svetsade jag igen innan vi stoppade ihop motorn igen. Har kollat alla slangar till och från oljeklylare och oljefilter förflyttare 10 gånger och det är i mina ögon kopplat rätt.
Skulle det varit kopplat fel, gissar jag att motorn skulle bli utan oljetryck nu då reduceringen är borta?
Vi plocka ihop tråg och allt igen, sätta filtret direkt på blocket som det är original och se om borrmaskinen bygger mer tryck då. Men jag tvivlar på det. Jag tänkte som så att skulle det vara något fel i oljekylare eller filtret nu, så skulle det bli galet högt oljetryck utan reduceringen?
3 pluggar fram
3 pluggar bak
1 "glöm pluggen" sitter där den ska
Finns det någon mer plugg som kan ställa till det, kan vi ha missat något jätte uppenbart? Det är svårt att tänka när man är vaken 24/7 och bara härdmekar.
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Re: Rasat ventilmekanismen två gånger nu, bolla idéer (GM350
Har nu kollat pumpens alla vrår en gång till. Allt ser bra ut.
Reduceringen glider lätt och fint, planade alla ytor på den så det inte ska läka. Känns som att det inte är den som är problemet.
Mätte dock vevlagerspel, lossade en stake och vek ut den. 8 - 9 hundringar nu. Det var 6 tidigare men då blev den ju även polerad då den vart lite ful sist.
Reduceringen glider lätt och fint, planade alla ytor på den så det inte ska läka. Känns som att det inte är den som är problemet.
Mätte dock vevlagerspel, lossade en stake och vek ut den. 8 - 9 hundringar nu. Det var 6 tidigare men då blev den ju även polerad då den vart lite ful sist.
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Re: Rasat ventilmekanismen två gånger nu, bolla idéer (GM350
Haha, vi har byggt frankensteins monster och provkört oljesystemet utan tråg. Nu kommer det olja till alla tryckare...
winnner winnner chicken dinner!
winnner winnner chicken dinner!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Rasat ventilmekanismen två gånger nu, bolla idéer (GM350
Vad var det som var fel då?
Erland
Erland