Heavy metal bmw:n

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Daniel 850 »

vad är de för bilar dom lösa kåporna kommer ifrån ? vilka lådor?

//Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Getrag 262/262cr/265. Finns någon zf också. De sitter på gamla bmw:s e3, e9 e28 och dyl.
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Daniel 850 »

skulle de krisa så har ja 2 kåpor då:)

//Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Mats Ivarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Mats Ivarson »

Hur gick det i helgen för dig?
Din tråd är den jag blir gladast av att upptäcka innehålla nya inlägg.

Mvh
Mats
Eastmannen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tis maj 04, 2010 8:08 pm

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Eastmannen »

+1
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Tackar, kul att höra att folk är intresserade :thumbright:

Jag ska väl försöka uppdatera lite får vi se..

Ang. diffen, allra längst in ligger ju dreven och korgen emot varandra.
Sedan ökar ju spalten ju längre ut man är och bygger.
Det är ju förstås inte vidare optimalt, men det är ju svårt att få det på något annat sett.

Bra att veta att det finns kåpor, jag kan helt klart vara intresserad.
Är dock så himla fattig för tillfället, så det är bara det nödvändigaste som gäller :(

Första uppsättningen däck:

Bild

Direkt gick nya skärmkanten åt :doh:
Det var vissligen klart olämpliga hjul att köra om man ska spara på grejerna.
De ligger och slickar kanten.

Men jag körde på ett tag, sedan kom regnet. När det regnat klart kördes ett pass gatebil extreme, sedan var det dags.
Skulle väl köra ett lugnt varv och känna på banan efter regnet, men misslyckades.

Laddade allderles för hårt i första kurvan och snurrade och körde av ganska rejält.
Efteråt styrde den lite dåligt, och var ute lite på varvet efter i slutet på parisern.

Kände efter det att något inte alls stod rätt till, när jag kom in i depån hade jag krängt av vä framdäck :whistle:

Lite senare hörde jag något som slog lite ibland, speciellt när man bromsade.
Jag trodde då att det måste kommit in något grus el . dyl. i kopplingskåpan som slog i ibland.

Det var inte riktigt så, som ni ser i bilderna tidigare :doh:
Det var alltså skruvarna till växellådan som släppt och lagt sig emellan..

Hur som, efter att jag varit hemma fre kväll och hela lö och lagat, var det bara åka ut på sön igen.
Tankat upp det jag kört upp på fre + en till 20L dunk:

Bild

Jag märkte på fre att full tank +60L inte skulle räcka så långt, det var ganska precis på fre när jag inte hann köra hela dagen.

Hur som, körde några pass på sön.
Vid en växling när inte 3:an gick i riktigt, och den gick tillbaka på 2:an (jag tror det var så det hände iaf.)
Så small det till och blev oljud i lådan.

Jag rev ner den och skruvade isär efter bästa förmåga, och fick se det här:

Bild

Rakt in ser man oljepluggen, till vä om den ligger en kugg.
På andra drevet utifrån (2:an) saknas den kuggen..

Ringde och pratade med sellholm, Jan tyckte det var lika bra att jag kom dit med lådan.
På mån kväll var jag där och lämnade den, på ons kväll var jag där och hämtade.

De står för problemet med den knäckta kuggen, däremot var doggarna på 3:an och 4:an ganska skadade och det får jag stå för.
Det syns att de har slagit i innan växeln varit i ordentligt, så jag har nog värre problem med shift cutten än jag insett.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Jag har gett pengar till photobucket nu, så bilderna borde komma upp snart.

Nu är iaf. lådan monterad igen, och provkörd inne i garaget igår kväll.
Jag ska fixa bilder på de skadade doggarna också framöver.
Dock har jag ett lite besvärligt kylvätskeläckage jag måste få ordning på också, inte så troligt endå att det blir gröndal på sön..
Användarvisningsbild
freddan302
Forumsberoende
Inlägg: 817
Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Ort: Gällivare

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av freddan302 »

Billig hobby det här med bilar... NOT :)

Härligt att du krigar vidare trots motgångar!
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Daniel Bjälevik »

inte funderat på o byta hjul innan dom skjuter sönder totalt? :D
Känns som det vore värt och försöka lägga lite tid på att fixa till shiftcuten så den funkar som den ska för o få så lång livslängd på lådan som möjligt

mvh
Bild
sidenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: sön jul 16, 2006 2:03 pm

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av sidenmark »

Tjenare

helvete vad du ligger i och jobbar hela tiden trots rasen , Imponerande att det finns folk som orkar och har kunskapen och hålla igång ett sådant projekt !

Med vänlig hälsning robert
VOLVO 242 Reggad med bmw m50 motor, och snart turbo på g
bmw 535 m30 bromsad 809 WHP "933nm på driven hos ppf SÅLD
BMW 535 M30 TURBO 585 WHP BROMSAD HOS VM I VÄSTERÅS SÅLD

tack till ppf för kanon service
tack till björck,www. bjprace.se
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av coupe76 »

Fan vad roligt det är att följa den här tråden. Har du själv läst det du skrev i allra första inlägget på länge?

PV:n ballade ur......... JO jag tackar jag.... :thumbright:

Som ovanstånde sa, imponerande att du bara inte bränner upp bilen efter allt och bara
börjar spela boule.
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Daniel, man vill ju gärna göra slut på däcken innan man byter :hihi:
Men visst, det skulle ju spara grejerna en del om man bytte innan det smäller..

Jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på för att få ordning på shift cutten, och sedan hade jag inte fattat att det var så illa.
Och egentligen vet jag fortfarande inte om det är ett fel som gjort att den slagit på doggarna, eller för korta bryttider
Jag har fått lite tips nu dock, som jag ska försöka genomföra.
Sedan är det så svårt att testa också, provar jag på gatan brukar det fungera kanon.

Freddan302, nej man skulle haft någon billigare, mindre slitsam hobby..
Typ skjuta heroin eller något.
Nej förresten, det blir nog ungefär samma :doh:
Så fort man varit ute får man jaga pengar till nästa fix..

Tackar för övrigt för kommentarer :thumbright:

Det är ju när man får se att folk är intresserade av det man skriver som man blir intresserad av att uppdatera.
Användarvisningsbild
MagnusS
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön maj 10, 2009 7:26 am

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av MagnusS »

Jag följer alltid tråden med intresse även om jag sällan skrivet ngt, bara så att du vet :thumbright:
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Ne, känns ju som man vill att en så dyr låda ska funka felfritt,pengar går ju åt endå hehe
Bild
Lars Svensson
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: sön jun 23, 2013 6:32 pm

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Lars Svensson »

Ägnat ett par timmar de senaste dagarna åt att läsa den här tråden från början till nutid, det var lätt värt det! Galet bygge :lol:
Kommer fortsätta följa utvecklingen med största intresse!

Du har en beundransvärd energi och skicklighet i bygget! Det som gör det så intressant är att du väljer alternativa vägar och delar med dig av erfarenheterna längs vägen!
Hoppas få se vagnen in action under sommaren! :thumbright:
Skriv svar