Volvo M60B40 TURBO, Framvagn och breddning
Re: Volvo M60B40 TURBO, Fel på hydrauliska lyftare?? Hjälp
Som du ser och jag redan sagt, så är MAP-sensorn antingen trasig, eller fel-kalibrerad och ej inkopplad.
Den visar konstant 59 kPa, det borde höja varnings-flaggan för dig.
Motorn låter lite väl mekanisk, som att nåt inte stämmer. Antingen lyftare (fast dom surrar ju på där i bakgrunden) men det kan ju vara servopumpen som du säger är trasig.
Den visar konstant 59 kPa, det borde höja varnings-flaggan för dig.
Motorn låter lite väl mekanisk, som att nåt inte stämmer. Antingen lyftare (fast dom surrar ju på där i bakgrunden) men det kan ju vara servopumpen som du säger är trasig.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 68
- Blev medlem: mån maj 14, 2012 9:02 pm
Re: Volvo M60B40 TURBO, Fel på hydrauliska lyftare?? Hjälp
Nu kan jag berätta att bilen går (gick) på 8 cylindrar igår, Problemet var att jag räknat cylinderordningen fel! pinsamt. Jag har räknat 12345678 liksom korsvis mellan sidorna, Men på en m60 räknar man först ena sidan 1234 sen andra 5678.
Därför den inte gått rent.
Men iaf igår så fick jag till det och for ut på vägen och började mappa, Korde lugnt utan ladd, Körde hårdare utan ladd, körde lugnt med ladd, Körde hårdare med 0.7 i ladd.
Då helt plötsligt stor small det och motorn stannade.
Rullade till en parkeringsfick och klev ur. Det pyste som fan bak. Punka höger bak, Vafan körde vi på nu tänkte jag, Kollade hål i tråget också, Fan va det en sten?
Började gå tillbaks i mörkret (kl 23) och lyste med en mobil. Hittade en aluminumbit, Från tråget. hittade fler fler å fler bitar. Tillslut en bit av en stake. Så jag har skjutit (troligtvis) 8ans kolv å stake ner genom tråget!
Ni som sa att m60 håller.
Men men, en vecka kvar till Rudskogen. Så skickade iväg morsan efter en ny m60. Så nu är den gamla ur och håller på att flytta över grejer till den nya.
i med den imorn och starta. sen till Borlänge på dahlbäcks racing då allt annat verkar funka bra!
Därför den inte gått rent.
Men iaf igår så fick jag till det och for ut på vägen och började mappa, Korde lugnt utan ladd, Körde hårdare utan ladd, körde lugnt med ladd, Körde hårdare med 0.7 i ladd.
Då helt plötsligt stor small det och motorn stannade.
Rullade till en parkeringsfick och klev ur. Det pyste som fan bak. Punka höger bak, Vafan körde vi på nu tänkte jag, Kollade hål i tråget också, Fan va det en sten?
Började gå tillbaks i mörkret (kl 23) och lyste med en mobil. Hittade en aluminumbit, Från tråget. hittade fler fler å fler bitar. Tillslut en bit av en stake. Så jag har skjutit (troligtvis) 8ans kolv å stake ner genom tråget!
Ni som sa att m60 håller.
Men men, en vecka kvar till Rudskogen. Så skickade iväg morsan efter en ny m60. Så nu är den gamla ur och håller på att flytta över grejer till den nya.
i med den imorn och starta. sen till Borlänge på dahlbäcks racing då allt annat verkar funka bra!

Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!
skönt å höra att du inte ger upp iaf:) hoppas du hinner till rudskogen:)
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!
Drygt.... Hoppas det går bättre med nästa maskin. Som tidigare talare sa, skönt att du inte ger upp. 

______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!
Hur mkt tandning åker du och vilket bränsle?
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 68
- Blev medlem: mån maj 14, 2012 9:02 pm
Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!
Jag laddade 0.7 på e85.
Nej här ges det inte upp i första taget
Nej här ges det inte upp i första taget


- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!
De håller fint!
Tänk på att det är hög kompat.
Var försiktigt med med tändningen.
Låt varvstopet stå på 6500rpm.
Lycka till
Tänk på att det är hög kompat.
Var försiktigt med med tändningen.
Låt varvstopet stå på 6500rpm.
Lycka till

Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 68
- Blev medlem: mån maj 14, 2012 9:02 pm
Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!
Jag jag vet inte riktigt hur tändningen står.
Men detta är iaf tändmappen 2D

Det jag menar med att jag inte vet hur den står är för jag lyckas inte få den att tända på exakt noll om jag ändrar i tändmappen till noll. Så det kanske var för hög tändning som mördade förra motorn. vad vet jag. på den kolven somkom ut genom tråget så hade det inte spikat iaf.
Men detta är iaf tändmappen 2D

Det jag menar med att jag inte vet hur den står är för jag lyckas inte få den att tända på exakt noll om jag ändrar i tändmappen till noll. Så det kanske var för hög tändning som mördade förra motorn. vad vet jag. på den kolven somkom ut genom tråget så hade det inte spikat iaf.

Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!
Du satte väl crank ign till 0 också ? Sen beroende på vilkwt sprut du kör så finns det andra parametrar med som skall fixas när man strobar.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!
vad varva du?
du FÅR INTE varva mer en 6500. då går stakarna
du FÅR INTE varva mer en 6500. då går stakarna
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!
jag vill inte va negativ utan försöka hitta vad som kan ha hänt.
möjliga orsaker.....
fel tändföljd vid haveriet eller så kan det ha tagit skada före haveriet?
trasiga mapp sensorer?
mängder med bränsle i oljan?
hur såg loggen ut då den gick sönder?
hade du super koll på att tändpunkten va exakt där den skulle?
vad körde du för lamda på last?
hoppas det går bättre med nästa motor, analysera noga den havererade motorn och lägg upp bilder då får du nog hjälp att hitta felet före nästa motor ska köras mvh jens
möjliga orsaker.....
fel tändföljd vid haveriet eller så kan det ha tagit skada före haveriet?
trasiga mapp sensorer?
mängder med bränsle i oljan?
hur såg loggen ut då den gick sönder?
hade du super koll på att tändpunkten va exakt där den skulle?
vad körde du för lamda på last?
hoppas det går bättre med nästa motor, analysera noga den havererade motorn och lägg upp bilder då får du nog hjälp att hitta felet före nästa motor ska köras mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 68
- Blev medlem: mån maj 14, 2012 9:02 pm
Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!
Nya motorn startad och går på 8!
Troliga orsaker på förra motorn
Fick den inte att gå rent så hade den igång MKT i garaget med e85 i oljan
Kan ha tagit skada då tändföljden var fel.
Då jag köpte motorn va ventilkåpor + tråget avskruvat
Laddtrycksspik , vemstune hackar till precis då laddet och effekten kommer, ska ladda ner nyaste versionen och hoppas problemet löses.
Varvstopp 6499, så mkt varvades det inte då förra motorn gav upp.
Långmilad motor?
Alusil eller nicasil?
Troliga orsaker på förra motorn
Fick den inte att gå rent så hade den igång MKT i garaget med e85 i oljan
Kan ha tagit skada då tändföljden var fel.
Då jag köpte motorn va ventilkåpor + tråget avskruvat
Laddtrycksspik , vemstune hackar till precis då laddet och effekten kommer, ska ladda ner nyaste versionen och hoppas problemet löses.
Varvstopp 6499, så mkt varvades det inte då förra motorn gav upp.
Långmilad motor?
Alusil eller nicasil?

- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!
De M60B40 turbos jag mappat har jag lagt ca 2 grader lägre än din tabell.
Givetvis finns det mer effekt att plocka på tändingen än så men det räcker
ändå rätt långt. Nu senast blev det 650whp@1,15bar. Med en kina GT45a.
Givetvis finns det mer effekt att plocka på tändingen än så men det räcker
ändå rätt långt. Nu senast blev det 650whp@1,15bar. Med en kina GT45a.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!
upp med bilder på framvagnen:)
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 68
- Blev medlem: mån maj 14, 2012 9:02 pm
Re: Volvo M60B40 TURBO, Hjälp med tändmapp
Grusbusen skrev:De M60B40 turbos jag mappat har jag lagt ca 2 grader lägre än din tabell.
Givetvis finns det mer effekt att plocka på tändingen än så men det räcker
ändå rätt långt. Nu senast blev det 650whp@1,15bar. Med en kina GT45a.
Okej okej,
Ja nu har vi gjort världens "safe" tändning, fast den kanske är för låg? kan tändningen va för låg? va händer då?
Du vill inte skicka en config fil till mig? eller en bild så jag kan kopiera tändningen,
Pa_mini@hotmail.com
Här är en bild på nya grejen.
Sjukt låg

Är en för låg? HJÄLP
Förövrigt är den mappad efter lambda till 0,7bars ladd och 0,82 i lambda
