Volvo M60B40 TURBO, Framvagn och breddning

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Volvo M60B40 TURBO, Fel på hydrauliska lyftare?? Hjälp

Inlägg av mattias »

Som du ser och jag redan sagt, så är MAP-sensorn antingen trasig, eller fel-kalibrerad och ej inkopplad.
Den visar konstant 59 kPa, det borde höja varnings-flaggan för dig.

Motorn låter lite väl mekanisk, som att nåt inte stämmer. Antingen lyftare (fast dom surrar ju på där i bakgrunden) men det kan ju vara servopumpen som du säger är trasig.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Winternight
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: mån maj 14, 2012 9:02 pm

Re: Volvo M60B40 TURBO, Fel på hydrauliska lyftare?? Hjälp

Inlägg av Winternight »

Nu kan jag berätta att bilen går (gick) på 8 cylindrar igår, Problemet var att jag räknat cylinderordningen fel! pinsamt. Jag har räknat 12345678 liksom korsvis mellan sidorna, Men på en m60 räknar man först ena sidan 1234 sen andra 5678.
Därför den inte gått rent.

Men iaf igår så fick jag till det och for ut på vägen och började mappa, Korde lugnt utan ladd, Körde hårdare utan ladd, körde lugnt med ladd, Körde hårdare med 0.7 i ladd.

Då helt plötsligt stor small det och motorn stannade.
Rullade till en parkeringsfick och klev ur. Det pyste som fan bak. Punka höger bak, Vafan körde vi på nu tänkte jag, Kollade hål i tråget också, Fan va det en sten?
Började gå tillbaks i mörkret (kl 23) och lyste med en mobil. Hittade en aluminumbit, Från tråget. hittade fler fler å fler bitar. Tillslut en bit av en stake. Så jag har skjutit (troligtvis) 8ans kolv å stake ner genom tråget!

Ni som sa att m60 håller.

Men men, en vecka kvar till Rudskogen. Så skickade iväg morsan efter en ny m60. Så nu är den gamla ur och håller på att flytta över grejer till den nya.

i med den imorn och starta. sen till Borlänge på dahlbäcks racing då allt annat verkar funka bra!
Bild
NiclasA
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: fre apr 09, 2010 10:41 am
Ort: Örebro

Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!

Inlägg av NiclasA »

skönt å höra att du inte ger upp iaf:) hoppas du hinner till rudskogen:)
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!

Inlägg av Robin Olivi »

Drygt.... Hoppas det går bättre med nästa maskin. Som tidigare talare sa, skönt att du inte ger upp. :-)
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!

Inlägg av stecka »

Hur mkt tandning åker du och vilket bränsle?
Winternight
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: mån maj 14, 2012 9:02 pm

Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!

Inlägg av Winternight »

Jag laddade 0.7 på e85.

Nej här ges det inte upp i första taget :)
Bild
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!

Inlägg av Grusbusen »

De håller fint!
Tänk på att det är hög kompat.
Var försiktigt med med tändningen.
Låt varvstopet stå på 6500rpm.
Lycka till :thumbright:
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Winternight
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: mån maj 14, 2012 9:02 pm

Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!

Inlägg av Winternight »

Jag jag vet inte riktigt hur tändningen står.
Men detta är iaf tändmappen 2D
Bild

Det jag menar med att jag inte vet hur den står är för jag lyckas inte få den att tända på exakt noll om jag ändrar i tändmappen till noll. Så det kanske var för hög tändning som mördade förra motorn. vad vet jag. på den kolven somkom ut genom tråget så hade det inte spikat iaf.
Bild
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!

Inlägg av Elias_ »

Du satte väl crank ign till 0 också ? Sen beroende på vilkwt sprut du kör så finns det andra parametrar med som skall fixas när man strobar.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
andy_b
Forumsberoende
Inlägg: 522
Blev medlem: fre feb 12, 2010 4:02 pm
Ort: Storvik

Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!

Inlägg av andy_b »

vad varva du?
du FÅR INTE varva mer en 6500. då går stakarna
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag vill inte va negativ utan försöka hitta vad som kan ha hänt.

möjliga orsaker.....

fel tändföljd vid haveriet eller så kan det ha tagit skada före haveriet?

trasiga mapp sensorer?

mängder med bränsle i oljan?

hur såg loggen ut då den gick sönder?

hade du super koll på att tändpunkten va exakt där den skulle?

vad körde du för lamda på last?

hoppas det går bättre med nästa motor, analysera noga den havererade motorn och lägg upp bilder då får du nog hjälp att hitta felet före nästa motor ska köras mvh jens
Winternight
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: mån maj 14, 2012 9:02 pm

Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!

Inlägg av Winternight »

Nya motorn startad och går på 8!

Troliga orsaker på förra motorn

Fick den inte att gå rent så hade den igång MKT i garaget med e85 i oljan

Kan ha tagit skada då tändföljden var fel.

Då jag köpte motorn va ventilkåpor + tråget avskruvat

Laddtrycksspik , vemstune hackar till precis då laddet och effekten kommer, ska ladda ner nyaste versionen och hoppas problemet löses.

Varvstopp 6499, så mkt varvades det inte då förra motorn gav upp.

Långmilad motor?

Alusil eller nicasil?
Bild
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!

Inlägg av Grusbusen »

De M60B40 turbos jag mappat har jag lagt ca 2 grader lägre än din tabell.
Givetvis finns det mer effekt att plocka på tändingen än så men det räcker
ändå rätt långt. Nu senast blev det 650whp@1,15bar. Med en kina GT45a.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
NiclasA
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: fre apr 09, 2010 10:41 am
Ort: Örebro

Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!

Inlägg av NiclasA »

upp med bilder på framvagnen:)
Winternight
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: mån maj 14, 2012 9:02 pm

Re: Volvo M60B40 TURBO, Hjälp med tändmapp

Inlägg av Winternight »

Grusbusen skrev:De M60B40 turbos jag mappat har jag lagt ca 2 grader lägre än din tabell.
Givetvis finns det mer effekt att plocka på tändingen än så men det räcker
ändå rätt långt. Nu senast blev det 650whp@1,15bar. Med en kina GT45a.

Okej okej,

Ja nu har vi gjort världens "safe" tändning, fast den kanske är för låg? kan tändningen va för låg? va händer då?
Du vill inte skicka en config fil till mig? eller en bild så jag kan kopiera tändningen,

Pa_mini@hotmail.com








Här är en bild på nya grejen.

Sjukt låg

Bild



Är en för låg? HJÄLP


Förövrigt är den mappad efter lambda till 0,7bars ladd och 0,82 i lambda
Bild
Skriv svar