Niklas 244, ny motor & koppling

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Bruksbilen 244 -75, fixar topplock

Inlägg av NikkO »

Va väl inte mycke o läsa här :P


Har gjort iordning en annan topp som va bättre portad från början.

Fick lite grejer gjorda, bla ett ventilsäte som va slut
Bild

Mirade sätena
Bild
Bild

Han riktplanade också toppen, vilket va välbehövligt.
Bild



Idag har jag kollat inspänningsmått och mätte upp några olika fjädrar, fick bli den närmaste dubbelfjädern, nummer två är från köhler, 3:e är från kg men båda gav för mycke i säte. Båda enkelfjädrarna är till b230 och hade visserligen funkat men valde dubbelfjädern. Ska bara shimsa inspänningshöjden på alla ventilfjädrar sen är toppen klar.
Bild

Fjäderhöjd vid maxlyft
Bild

Sätestryck
Bild

Uppmätning av förbränningsrum och cc ner till kolvringarna. Blir 11.6:1 kompf.
Bild


Bottendelen färdig
Bild
Senast redigerad av NikkO den tis jan 06, 2015 12:02 pm, redigerad totalt 1 gånger.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Bruksbilen 244 -75, fixar b20 topplock

Inlägg av NikkO »

Bottendelen har fått ny färg
Bild

Toppen klar
Bild

Imorgon ska jag göra klart det sista på den förstärkta vippbryggan och skruva dit toppen, sen är det väl bara att byta motor.
Senast redigerad av NikkO den tis jan 06, 2015 11:56 am, redigerad totalt 1 gånger.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Hzon
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: tor okt 11, 2012 9:11 pm

Re: Bruksbilen 244 -75, fixar b20 topplock

Inlägg av Hzon »

11.6.... fan måste räkna vad jag får med 91 i borr.
Bra jobbat föresten!
Användarvisningsbild
Perfix
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: mån okt 29, 2007 1:13 pm

Re: Bruksbilen 244 -75, fixar b20 topplock

Inlägg av Perfix »

snyggt som faen
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Bruksbilen 244 -75, fixar b20 topplock

Inlägg av NikkO »

Drog dit toppen och har kollat över vipparmsgeometrin osv. Just nu har jag orginalstötstänger men 5/16 crmo-stänger från comp-cams är beställda (blir lite lugnare inkörning med orginal lagoms till grejerna kommer hem...)

Såhär gjorde jag och Harald varsin förstärkt vippbrygga
Bild

Bild


Bild

En mer hel m40-låda är på plats, hoppas den iallafall fungerar då den låter som ett tröskverk när man snurrar på utgående axel.

Imorgon blir det uppstart, bara insug och förgasare kvar att montera, måste slipa upp insugspackningen så det matchar ingångshålet i toppen :)
Senast redigerad av NikkO den tis jan 06, 2015 11:57 am, redigerad totalt 1 gånger.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Användarvisningsbild
Perfix
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: mån okt 29, 2007 1:13 pm

Re: Bruksbilen 244 -75, motorbyte

Inlägg av Perfix »

haha det ser så TOMT ut med en liten B20 under huven på en 240! Men ren och snygg är den!
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Bruksbilen 244 -75, motorbyte

Inlägg av NikkO »

Startad och provkörd! Blir nytt svänghjul, koppling och växellåda nån dag framöver. Då kommer det film på brööl och bränt gummi
Bild

Bild
Senast redigerad av NikkO den tis jan 06, 2015 11:58 am, redigerad totalt 1 gånger.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Bruksbilen 244 -75, motorbyte

Inlägg av NikkO »

Har kört en hel del och b20in går riktigt bra!
Bild


Köpte en m45 med kåpa från en gammal 240 med b20.
Bild

Och här är en annan m45a med drevsats från quaife. 2:19:1 på 1ans växel.
Bild

Och utväxling, 1031 axel med 4.88:1 och lamelldiff ska jag sätta ihop i nästa vecka.
Bild
Bild

Sinterlamell, ska bara nita fast centrumet.
[imghttp://i1372.photobucket.com/albums/ag360/nikko__1991/22_zpscb528bf7.jpg[/img]

Varvstopp
Bild
Senast redigerad av NikkO den tis jan 06, 2015 12:05 pm, redigerad totalt 1 gånger.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Niklas 244 -75, quaife-drevsats och bakaxelmek

Inlägg av NikkO »

Behöver hjälp med tips på nån bra transmissionsolja som funkar till rakskuret och synkringar?
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: Niklas 244 -75, quaife-drevsats och bakaxelmek

Inlägg av Karl Buchka »

Jävla fränt bygge!

Finns sådana Quaifestatser med dogringar också? Vad kan man tänkas betala för en rakskuren drevsats?
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Re: Niklas 244 -75, quaife-drevsats och bakaxelmek

Inlägg av G.Nauta »

Alltid lika roligt att titta in här när det händer saker!
Ring angående olja till http://www.videbilservice.se/ Dom verkar vara de som håller på med Quaife i vårat avlånga land!
Jag har samma fundering själv, men har aldrig kommit till skott att ta reda på det haha :hihi:

Karl: Kollat på Quaifes hemsida http://quaife.co.uk/shop/products/qke5s.
Det verkar vanligast synkade Quaife Volvo lådor (Jag har en själv).
Tror inte Quife tillverkar dom med doggar längre, men det verkar finnas äldre grejer i omlopp!
"Good looking from a far, but far from good looking!"
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Niklas 244 -75, quaife-drevsats och bakaxelmek

Inlägg av NikkO »

240in spänner musklerna i burnrutan på power meet http://www.youtube.com/watch?v=BB6Mh-WoZ4s
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Niklas 244 -75, quaife-drevsats och bakaxelmek

Inlägg av NikkO »

Lådan är på plats, blev väldigt körbart och bra med tätstegat.

:thumbright: Motorn går varmt och börjar sen spika när man gör såhär.
Bild
Löste det genom att sätta dit en bättre fläkt med kåpa, denna är från volvo s70
Bild
Bild
Bild
Bild


Igår va jag på Edströmska och körde bilen i rullarna, är väldigt nöjd med resultatet.
Bild

Bild
Senast redigerad av NikkO den tis jan 06, 2015 12:07 pm, redigerad totalt 1 gånger.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Användarvisningsbild
Naesholm
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: lör jan 05, 2013 10:54 pm
Ort: Höga Kusten/Stockholm

Re: Niklas 244 -75, Bromsning igår

Inlägg av Naesholm »

Imponerande motorbygge/n och fina siffror. :thumbright:
Fick helt klart inspiration till mitt första motorbygge som kommer grundas på en B21A och ska ner i PV'n.
Mvh Andreas N
Hzon
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: tor okt 11, 2012 9:11 pm

Re: Niklas 244 -75, Bromsning igår

Inlägg av Hzon »

Film på en av bromsreporna.
http://youtu.be/UiDmigulzG0
Skriv svar