BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
E24
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön okt 04, 2009 6:12 pm
Ort: Åland/Gävle

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av E24 »

Hur mycket laddar du i filmen?
Måste göra liknande test med min för att jämföra känner jag nu :P
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2796
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Max laddtrycket är 1,0 bar, men är mjukt rampat upp för att få den jämna motorkaraktären.

0,4 Bar vid 2400
0,8 Bar vid 2800
1.0 Bar från 5000
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende
Inlägg: 738
Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av erikjakan »

Gjorde samma test med min släde, 11,8sek 30-170 med start på 3an o performanceboxen.

Dock måste jag växla vid 160 då min trea tar slut där. :( Måste få tag i en m3e46 låda snart!

MVH Erik
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Se88e_K »

Kollade igenom min logg.
45-170 10,5sek 2000rpm-7500rpm
Har ingen logg som jag börjar dra ifrån 1500 som är 30km/h men det blir ca 11,2sek.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2796
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Se där men då får jag vara nöjd ändå, med tanke på att ni har ett helt annat vikt/effekt förhållande.

Erik, jobbigt läge med 3an-4an växlingen, grym tid ändå !

Hur har ni det med greppet ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Se88e_K »

Det var på 3 ans växel jag körde på, spinner inget alls.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende
Inlägg: 738
Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av erikjakan »

Däcken börjar ha gjort sitt, får ta det lugnt på 3an annars kritar det hejvilt
Användarvisningsbild
freddan302
Forumsberoende
Inlägg: 817
Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Ort: Gällivare

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av freddan302 »

Fina register :)

Jag kikade i en gammal logg från när jag hade igång min bil...
Gasade fullt på 4.an, 2000rpm och till 6000rpm på 11sek
Det är från ca: 70kmh till lite över 200kmh
Användarvisningsbild
E24
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön okt 04, 2009 6:12 pm
Ort: Åland/Gävle

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av E24 »

Här är en repan kopplingen minst slira :P
http://youtu.be/ggbMJ-EcFtM
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2796
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Litet ingrepp så här i sluttampen på sommaren.
635an är låg i nosen, så låg att den ligger och åker på genomslags gummina, med hårdhet därefter.

Genomslags gummina är inbyggda inuti dämparen, så de är inte så lätta att korta.

Bild

Resultatet blir att höja bilen något i nosen, vilket kommer göra väl även på markfrigången.
Dessutom har höjden fram / bak inte lirat riktigt snyggt, utan den har alltid vart lite lägre fram.

Efter en hel del mätning och en del gissning verkar det som att bilen har belastat genomslags gummit med ca. 40 kg. i körläge.

Jag har nu tillverkat nya fjäder tallrikar, som är 18mm lägre.
Förhoppningen är att bilen blir ca. 15mm högre, eftersom den redan låg lite på gummina, men utväxling i upphängningen kanske påverkar mer...

Bild

Bild

Dessutom har jag genom lite omkonstruktion lyckats få dämparen 4mm närmare topplagringen, allt sammanlagt ger om jag har tur ca. 20mm avstånd till Genomslagsgummina.
Och som ett brev på posten kommer en liten liten dos Citroën komfort.

Eller så blir bilen en X635Csi och vrål hög...
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Men det är juh bara att skruva isär bilsteindämparna. ;)
kan behöva värmas lite för att få eventuell loctite att mjukna, men det är ingen fara, gasbehållaren är typ 15cm därifrån.
Sen kan man göra som jag gjorde på kadetten.
Korta fjäderbenet ovanför spindeln och lägga på samma längd under spindeln.
sen gjorde jag uppflyttade ledlager i egna topplagringar.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2796
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Jo jag hade tankar på att plocka isär dem, men änden på gängan vart hårt nitad sen de renoverades hos Sellholm.
Dessutom tyckte jag att det vart bättre att höja bilen något lite.

Om den fortfarande slår i genomslagsgummina nu, blir det till att fortsätta med att bygga om topplagringen.
Nedåt är det ganska komplicerat att flytta dämparen.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Kadett4wd »

jag kunde flytta ned mina dämpare 3cm, sen vart det för tajt mot drivknutarna.
jag rekomenderar inte korta genomslagsgummina,, kan bli att klonka då det slår genom.
tillsammans fick jag 5cm fjädringsväg med mina moddar, så totalt hade jag 8cm kompressionsväg, nog mycket för att gnugga hjulen mot innerskärmen.
Men en jäkla skillnad i väghållning blev det iaf ;)
Senast redigerad av Kadett4wd den tis aug 27, 2013 5:12 am, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende
Inlägg: 738
Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av erikjakan »

Bygg om till e34 coilovers, jag kan fixa kalaspriser på kw competition ;)
Jens.k
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: ons okt 13, 2010 8:55 pm
Ort: Lindesberg

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Jens.k »

Under dagens avsnitt av biltokig på svt1 så såg jag en skymt av en bil jag känner igen
http://www.svtplay.se/bil--och-battokig (Del 2 av 4)
vid 1.37 syns den under några sekunder :)
Jens Karlsson
Skriv svar