Wigge-SGR Drag 142a
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
- Kontakt:
Re: Wigge-SGR Drag 142a
bilen har fått liv! den rullade på emmaboda i lördags får updatera mer sen
//Wigge
//Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: Wigge-SGR Drag 142a

Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Sv: Wigge-SGR Drag 142a
Kul att se den rulla igen!
Såg ut att vara lite bättre bett i marken än sist jag såg den
Såg ut att vara lite bättre bett i marken än sist jag såg den

- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: Wigge-SGR Drag 142a
Kul ! 

7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
- Kontakt:
Re: Wigge-SGR Drag 142a
Kan dra en lång historia kort!
Ja fick för mig att ja skulle åka lite med den gröna för ca 3 veckor sen
Så ja beställde hem en satts kolvar för resten fanns i gömmorna
Allt plockades ihop ganska snabbt när väl kolvarna va hemma för ca 1 vecka sen
Maskinen som byggdes ihop är igentligen tänkt sitta i en 245 turbo som har haft en 5cyl
maskin tidigare. Motorn startades i bilen på onsdagskvällen å allt verkade funka
På torsdagen backade jag ut bilen ur garaget å körde en runda för å se hur de verkade funka,
När ja kom tebax visade de sig att min specialbyggda kylare hade gått läck när den stått tom i flera år
Så de va lite svettigt att få ihop de så ja hann mappa den innan lördag men de fixade sig med kylartätning för de gick inte få tag i cellpaket så snabbt
Satte upp bilen på torsdags kvällen i rotortest bänken på jobbet så den var klar att köra när ja slutade på fredagen . Började köra några svep för å se hur 80mm comp turbon spolade
Å de verkade funka vettigt å vi justerade till han så den gick vettigt i lamda på grund tryck
Sen stängde ja av för å kolla hur de såg runt motorn innan vi börjar ladda på!
Då ser ja att kompressorn har gått i huset efter 3 pull på typ 0,7 i ladd:( å den var så skadad så de är inget å köra med.... Hur fan nu detta kunde hända på detta fis ladd... Olja har den fått å strypning är som dom säger de ska va... Så vid 19 tiden var de nära handduken kastades in..
Men efter lite diskussioner med en polare så bestämde vi att vi skulle damma av lite gamla grejor i garaget så vi ändå kunde försöka åka! Så efter 5 timmar va den ihop igen fast med en holset hx52a annat grenrör å avgas mm
Så när vi varmkört å kollat så de inte läckte nån stans var klockan 1:30.. så vi började justera å då skulle de krångla med bänken istället den vill mäta en skillnad på 200nm från vänster till höger sida
så när ja kom upp till 6500 varv frikopplar bänken.... roligt när man har full belastning å varvstopp inte hinner med när de går så fort! så vi får ge oss efter omstarter av systemet för bänken men ingen lycka.
vi kom till 486hk på hjulen vid 1.1bar vid 6500 varv å då pekade kurvan uppåt! vid 0330 tvättade ja av allt damm från bilen å sen lastade vi.
väl på emmaboda vid 0930 besiktigade vi den å de var frid å fröjd så den ställdes i kön för att köra första repan! bilen har inte rullat mer än några provstarter vid garaget sen billen byggdes om -06
alla hjulinställningar är måttade med tumstock å är säkert långt ifrån optimala... så ja var nervös som satan hur den skulle bete sig..
iväg på första repan å den går som en dröm! spikrakt å inga konstigheter!
tiden blev 10:73 222kmh
körde några repor för å försöka bättra på den tiden å de slutade med 10.37 224.8kmh som sista notering med en 60fot på 1.68 så ja är nöjd med tanke på omständigheterna å inte mer laddtryck!
de finns massor å hämta i 60fots tiden så man åker säkert höga 9or med den fis effekten:) men de ska kranas på mer framöver! dock är de inte nån värsting bottendel så hur långt ja vågar gå får vi se.
ska bygga ihop den rätta maskinen under tiden chassit utvärderas mer
innan de gasas hårt i starten måste ja bygga en grövre kardan så de inte blir bananer av den:)
mvh Wigge
Ja fick för mig att ja skulle åka lite med den gröna för ca 3 veckor sen
Så ja beställde hem en satts kolvar för resten fanns i gömmorna
Allt plockades ihop ganska snabbt när väl kolvarna va hemma för ca 1 vecka sen
Maskinen som byggdes ihop är igentligen tänkt sitta i en 245 turbo som har haft en 5cyl
maskin tidigare. Motorn startades i bilen på onsdagskvällen å allt verkade funka
På torsdagen backade jag ut bilen ur garaget å körde en runda för å se hur de verkade funka,
När ja kom tebax visade de sig att min specialbyggda kylare hade gått läck när den stått tom i flera år
Så de va lite svettigt att få ihop de så ja hann mappa den innan lördag men de fixade sig med kylartätning för de gick inte få tag i cellpaket så snabbt
Satte upp bilen på torsdags kvällen i rotortest bänken på jobbet så den var klar att köra när ja slutade på fredagen . Började köra några svep för å se hur 80mm comp turbon spolade
Å de verkade funka vettigt å vi justerade till han så den gick vettigt i lamda på grund tryck
Sen stängde ja av för å kolla hur de såg runt motorn innan vi börjar ladda på!
Då ser ja att kompressorn har gått i huset efter 3 pull på typ 0,7 i ladd:( å den var så skadad så de är inget å köra med.... Hur fan nu detta kunde hända på detta fis ladd... Olja har den fått å strypning är som dom säger de ska va... Så vid 19 tiden var de nära handduken kastades in..
Men efter lite diskussioner med en polare så bestämde vi att vi skulle damma av lite gamla grejor i garaget så vi ändå kunde försöka åka! Så efter 5 timmar va den ihop igen fast med en holset hx52a annat grenrör å avgas mm
Så när vi varmkört å kollat så de inte läckte nån stans var klockan 1:30.. så vi började justera å då skulle de krångla med bänken istället den vill mäta en skillnad på 200nm från vänster till höger sida
så när ja kom upp till 6500 varv frikopplar bänken.... roligt när man har full belastning å varvstopp inte hinner med när de går så fort! så vi får ge oss efter omstarter av systemet för bänken men ingen lycka.
vi kom till 486hk på hjulen vid 1.1bar vid 6500 varv å då pekade kurvan uppåt! vid 0330 tvättade ja av allt damm från bilen å sen lastade vi.
väl på emmaboda vid 0930 besiktigade vi den å de var frid å fröjd så den ställdes i kön för att köra första repan! bilen har inte rullat mer än några provstarter vid garaget sen billen byggdes om -06
alla hjulinställningar är måttade med tumstock å är säkert långt ifrån optimala... så ja var nervös som satan hur den skulle bete sig..
iväg på första repan å den går som en dröm! spikrakt å inga konstigheter!
tiden blev 10:73 222kmh
körde några repor för å försöka bättra på den tiden å de slutade med 10.37 224.8kmh som sista notering med en 60fot på 1.68 så ja är nöjd med tanke på omständigheterna å inte mer laddtryck!
de finns massor å hämta i 60fots tiden så man åker säkert höga 9or med den fis effekten:) men de ska kranas på mer framöver! dock är de inte nån värsting bottendel så hur långt ja vågar gå får vi se.
ska bygga ihop den rätta maskinen under tiden chassit utvärderas mer
innan de gasas hårt i starten måste ja bygga en grövre kardan så de inte blir bananer av den:)
mvh Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
- Kontakt:
Re: Wigge-SGR Drag 142a 9.83 229kmh Mantorp
Var å körde på actionmeet på mantorp
körde bara en fullgasrepa den blev personbästa med 9.83 229kmh 60 fot på 1.40 med bara 1.2bar i ladd
hade strul med vevhusventilation när de bettade i så mycket i starten
repan kördes utan launchcontroll , tanken var´att testa ut om man fick lite bättre chassie reaktion om man fick mer effekt tidigare i starten
med launch controll... men de får bli nästa gång:) skulle även kranat på mer ladd:) frågan är hur de hade gått!
är på snudd om de går lite på bakhulen i repan har dock bara denna filmen
http://youtu.be/fh3C6Ut_oXI
om de är nån annan som filmat eller fotat är ja mycket intresserad!
mvh Wigge
körde bara en fullgasrepa den blev personbästa med 9.83 229kmh 60 fot på 1.40 med bara 1.2bar i ladd
hade strul med vevhusventilation när de bettade i så mycket i starten
repan kördes utan launchcontroll , tanken var´att testa ut om man fick lite bättre chassie reaktion om man fick mer effekt tidigare i starten
med launch controll... men de får bli nästa gång:) skulle även kranat på mer ladd:) frågan är hur de hade gått!
är på snudd om de går lite på bakhulen i repan har dock bara denna filmen
http://youtu.be/fh3C6Ut_oXI
om de är nån annan som filmat eller fotat är ja mycket intresserad!
mvh Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: Wigge-SGR Drag 142a
Fint! 

Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Wigge-SGR Drag 142a
den är så jäkla frän den här bilen
låt laddet va lågt och fin putsa vidare på chassit och sen liiite mer ladd. risken är nog stor att lådan inte håller annars? roligt när den håller ihop bra så man får köra mycket och meka lite
jag får ladda nära 2 bar i B20 för samma tid


jag får ladda nära 2 bar i B20 för samma tid

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 355
- Blev medlem: sön maj 31, 2009 9:12 pm
- Ort: Braås (växjö)
Re: Wigge-SGR Drag 142a
Skulle va kul och se bilen live! blir det nån mer körning iår ?
Bra jobbat
Bra jobbat

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
- Kontakt:
Re: Wigge-SGR Drag 142a
Jens Gustavsson skrev:den är så jäkla frän den här bilenlåt laddet va lågt och fin putsa vidare på chassit och sen liiite mer ladd. risken är nog stor att lådan inte håller annars? roligt när den håller ihop bra så man får köra mycket och meka lite
![]()
jag får ladda nära 2 bar i B20 för samma tid
jo tanken är att testa ut chassiet innan de blir mer effekt men ja tror att lådan är nog på bristningsgränsen om de hugger i mer i starten!
Maskinen som sitter i nu är till vinterbilen:) nästa år blir de en riktig maskin! frågan är lite va de blir för låda då ja haft strul med min race byggda th400 som inte tycker om att varva 9000......
Mvh Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
- Kontakt:
Re: Wigge-SGR Drag 142a
jo nått mer ska den rulla är tanken!__Mackee__ skrev:Skulle va kul och se bilen live! blir det nån mer körning iår ?
Bra jobbat
Mvh Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Re: Wigge-SGR Drag 142a
Fränt bygge
Emmaboda nästa helg om du är körsugen

Emmaboda nästa helg om du är körsugen

Ingenting är omöjligt,
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
det omöjliga tar bara
lite längre tid...