Precision turbo

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21748
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Precision turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

isåfall förklara omständigheterna och håll diskussionen seriös då ni kommer med påståenden och fakta. jag försöker inte försvara Precision direkt (jag säljer ju Holset racing turbos) men jag tycker det är tråkigt då det blir lite för mycket "flash back" över det hela på vårt forum.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Precision turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Ingen som hållit en dålig ton anser jag, utan det har postats informativa inlägg om huruvida precision haft bekymmer med sin kvalitet.

Det är väl bra det kommer fram istället för att sopas under mattan.
Jag menar,, jocke med epan som just köpt en volvo 940 känner inte hela sverige och pratar inte med allt och alla, så han får inte reda på sånt som kanske stjälper honom i sitt byggande.
Så då är det bra infon finns öppen att läsa anser jag.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
wiell
För mycket laddtryck
Inlägg: 220
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:16 pm

Inlägg av wiell »

Försvarar inte precision men tror många kör med för liten turbin. Dom vill ha så rapp turbo som möjligt, bottnar snurran. Och varvar sönder den istället.
Istället för att lite större turbin, köra samma effekt och håller längre.

Jag har också hört att dom rasar ofta nu mera.
http://www.facebook.com/WiellsS2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=78099" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Precision turbo

Inlägg av mattias »

Kadett4wd skrev:Ingen som hållit en dålig ton anser jag, utan det har postats informativa inlägg om huruvida precision haft bekymmer med sin kvalitet.
Ingen har hållt dålig ton direkt. Det är information vi behöver. Vilken information menar du?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Precision turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Att några killar kört sönder sina aggregat i samma stad under en säsong, är information, god nog åt mig.
Det Engelska citatet(eller amerikanska) är väldigt informativt för mig, då man kan läsa mer 'därifrån det kommer', google hittar det åt dig.

Sedan alla dessa turbinproblem som skett i staterna har ställt krav på skydd i downpipen så det inte kommer turbiner flygande som projektiler ut i publiken med 80000rpm+, är nåt som inte skrivits.
Men jag skriver det nu.
en bild:
Bild

Minns inte vilken turbotillverkare det var, men de har turbinhus som har dessa pinnar igjutna istället för skruvade.

Dessa problem kom i samband med Precisions 'svacka'.

Bild
Bild

Källa: http://www.yellowbullet.com/forum/showt ... p?t=481264
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
RWHP
För mycket laddtryck
Inlägg: 401
Blev medlem: lör okt 10, 2009 5:22 pm
Ort: Stockholm

Re: Precision turbo

Inlägg av RWHP »

De Precision aggregat som Östersundarna har kört sönder är ju mellan 58-64mm på kompressorsidan och var inte axeln krokig i alla utavdom? Vet inte hur grov axeln är men de känns ju som att deras 2.5-3+ bar i ladd, ligga på varvstopp och eventuella tryckstötar som blir av för klen avlastningsventil inte är vad Precisions små turbos klarar pga för klen axel?

Hur ser deras oljeretur ut, grovlek? Har de startat upp turbon utan olja? Låtit turbon kyla ner sig efter?
Skriv svar