Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Jag har testat lite olika däcktryck men snabbaste varven gjorde jag med 2,1bar i kalltryck. Testade först med 1,7 och 1,85bar men det kändes bara svampigt och oprecist.
Mina var jättehala första svängarna när dom var nya tills jag hade heatcyklat dom några gånger. Efter det blev dom lite bättre. Men några R-däck är det nog inte, då dom är alldeles för enkla att överhätta. Och när det händer känns det som du kör med punktering..
Mina var jättehala första svängarna när dom var nya tills jag hade heatcyklat dom några gånger. Efter det blev dom lite bättre. Men några R-däck är det nog inte, då dom är alldeles för enkla att överhätta. Och när det händer känns det som du kör med punktering..

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Gillar bygget skarpt! Snyggt, välbyggt och den plågas på bana!
Har du tänkt bygga efter likadant koncept som Hilmersson? Har för mig att en skruvkompressor inte kan avlastas med en dumpventil pga. internkompressionen. Hilmersson körde med en roots kompressor.
Har du tänkt bygga efter likadant koncept som Hilmersson? Har för mig att en skruvkompressor inte kan avlastas med en dumpventil pga. internkompressionen. Hilmersson körde med en roots kompressor.
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Hej!
Första tanken var att kopiera hilmerssons koncept. Nu efter massa funderande så blir det att göra en annan lösning istället, likt VW:s lösning.
Jag tror att den skulle passa mitt bygge bättre då respons har högsta prioritet.
Jag kommer att ha en klaffbackventil istället för "controlvalve" samt en öppen "BOW".
Och eftersom kompressorn ger mindre luft än vad turbon vill ha "efter ett tag" så kommer turbon att suga bort trycket mellan kompressorn och turbon vilket avlastar kompressorn (enl JM-tech drar en avlastad 3133 skruvkompressor 4-10hkr istället för ca 65hkr den drar på fullt tryck)
Och när turbon vill ha mer luft än vad kompressorn kan ge tar den helt enkelt bara luften från klaffbackventilen som har ett öppningstryck på 0,01bar. Den stora fördelen som jag ser det är att turbon får drivning hela tiden från kompressorn oavsett motorbroms eller gaspådrag.
Det blir mycket mindre som kan gå fel i detta system så den endast har en helt mekanisk klaffbackventil och en öppen dumpventil.
Jag är helt övertygad om att detta kommer att blir grymt bra!!

Första tanken var att kopiera hilmerssons koncept. Nu efter massa funderande så blir det att göra en annan lösning istället, likt VW:s lösning.
Jag tror att den skulle passa mitt bygge bättre då respons har högsta prioritet.
Jag kommer att ha en klaffbackventil istället för "controlvalve" samt en öppen "BOW".
Och eftersom kompressorn ger mindre luft än vad turbon vill ha "efter ett tag" så kommer turbon att suga bort trycket mellan kompressorn och turbon vilket avlastar kompressorn (enl JM-tech drar en avlastad 3133 skruvkompressor 4-10hkr istället för ca 65hkr den drar på fullt tryck)
Och när turbon vill ha mer luft än vad kompressorn kan ge tar den helt enkelt bara luften från klaffbackventilen som har ett öppningstryck på 0,01bar. Den stora fördelen som jag ser det är att turbon får drivning hela tiden från kompressorn oavsett motorbroms eller gaspådrag.
Det blir mycket mindre som kan gå fel i detta system så den endast har en helt mekanisk klaffbackventil och en öppen dumpventil.
Jag är helt övertygad om att detta kommer att blir grymt bra!!



MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Detta ska bli mycket intressant att följa, självklart ska man ta alla chanser att göra något mer komplicerat !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Ser bra ut! Vad har du för tig? och vad är det för plåttjocklek i plenumet? (:
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Hejsan! Kul att du gillar den.
Jag har en KinaTIG som heter Greatec ACDC 200p. Köpte till pedal "ett måste" och jag är faktiskt riktigt nöjd med den.
Aluplåten är 3mm och det gjutna är från 3mm till 12mm. Svetsa alufälgar o IC funkar även det fint utan förvärmning.
Pulsfunktionen funkar OK men har lite mer att önska. Saknar dock helt AC freqvens men eftersom den har puls så är det ingen katastrof.
Köpte av Benkts bilmaskiner i örnsköldsvik

Jag har en KinaTIG som heter Greatec ACDC 200p. Köpte till pedal "ett måste" och jag är faktiskt riktigt nöjd med den.
Aluplåten är 3mm och det gjutna är från 3mm till 12mm. Svetsa alufälgar o IC funkar även det fint utan förvärmning.
Pulsfunktionen funkar OK men har lite mer att önska. Saknar dock helt AC freqvens men eftersom den har puls så är det ingen katastrof.
Köpte av Benkts bilmaskiner i örnsköldsvik


MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
När jag såg din första omsvetsning av plenumet trodde jag det skulle titta ut genom huven.
Men nu vart det riktigt bra. Svetsen ser ju ut att funka bra också.

Men nu vart det riktigt bra. Svetsen ser ju ut att funka bra också.

______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 276
- Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
- Ort: Tvärålund / Umeå
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Blir ju riktigt bra detta 

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Snyggt
Vad är det för klaff du ska ha?
Jag var sugen på att göra så också, men det skulle blivit mycket rör när turbon satt bak..
Men jag saknar lite den grymma responsen man fick med kompressorn.
Bara kunna smyga på låg växel och stampa till på gasen. Motorn varvar till som i vilken bil som helst, låter hyfsat rapp.
Men skillnaden är ju att det var med växel i under körning, hastigheten ändrades inte.
Det bara spann till just när motorn varvade till

Vad är det för klaff du ska ha?
Jag var sugen på att göra så också, men det skulle blivit mycket rör när turbon satt bak..
Men jag saknar lite den grymma responsen man fick med kompressorn.
Bara kunna smyga på låg växel och stampa till på gasen. Motorn varvar till som i vilken bil som helst, låter hyfsat rapp.
Men skillnaden är ju att det var med växel i under körning, hastigheten ändrades inte.
Det bara spann till just när motorn varvade till

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Tackar tackar!! Ventilen som jag tänkte använda ser ut så här.

70mm klaffmått. Den väger 2,5kg så jag tänkte svarva till en lite nättare i alu istället.
Den finns i plast också men kostar 3ggr så mycket.

70mm klaffmått. Den väger 2,5kg så jag tänkte svarva till en lite nättare i alu istället.
Den finns i plast också men kostar 3ggr så mycket.

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
I brist på annat kul för stunden har jag nu börjat snickra på en 70mm dumpventiler.. Nu saknas den undre delen med kolvsätet och portarna.











MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Ser riktigt bra ut! Lite offtopic men vad skulle du vilja ha ifall att du skulle fixa en likadan ventilkåpa åt mig? (Jag håller på att lägga i en b234f 16v motor i sierran så skulle passa bra att de stog ford istället för volvo) Om du vill göra något sånt förståss!
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Hehe! Man tackar, och kul att du gillar den. Tyvärr kan jag inte ta på mig mer än mitt eget för tillfället, blir nog fullt upp med allt funderade kring Escorten nu under vintern.

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.