Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av mrabarth »

Jag har testat lite olika däcktryck men snabbaste varven gjorde jag med 2,1bar i kalltryck. Testade först med 1,7 och 1,85bar men det kändes bara svampigt och oprecist.
Mina var jättehala första svängarna när dom var nya tills jag hade heatcyklat dom några gånger. Efter det blev dom lite bättre. Men några R-däck är det nog inte, då dom är alldeles för enkla att överhätta. Och när det händer känns det som du kör med punktering..
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av Karl Buchka »

Gillar bygget skarpt! Snyggt, välbyggt och den plågas på bana!

Har du tänkt bygga efter likadant koncept som Hilmersson? Har för mig att en skruvkompressor inte kan avlastas med en dumpventil pga. internkompressionen. Hilmersson körde med en roots kompressor.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av mrabarth »

Hej!
Första tanken var att kopiera hilmerssons koncept. Nu efter massa funderande så blir det att göra en annan lösning istället, likt VW:s lösning.
Jag tror att den skulle passa mitt bygge bättre då respons har högsta prioritet.
Jag kommer att ha en klaffbackventil istället för "controlvalve" samt en öppen "BOW".
Och eftersom kompressorn ger mindre luft än vad turbon vill ha "efter ett tag" så kommer turbon att suga bort trycket mellan kompressorn och turbon vilket avlastar kompressorn (enl JM-tech drar en avlastad 3133 skruvkompressor 4-10hkr istället för ca 65hkr den drar på fullt tryck)
Och när turbon vill ha mer luft än vad kompressorn kan ge tar den helt enkelt bara luften från klaffbackventilen som har ett öppningstryck på 0,01bar. Den stora fördelen som jag ser det är att turbon får drivning hela tiden från kompressorn oavsett motorbroms eller gaspådrag.
Det blir mycket mindre som kan gå fel i detta system så den endast har en helt mekanisk klaffbackventil och en öppen dumpventil.
Jag är helt övertygad om att detta kommer att blir grymt bra!! :mrgreen:

Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av Daniel-635 »

Detta ska bli mycket intressant att följa, självklart ska man ta alla chanser att göra något mer komplicerat !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av mrabarth »

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av AntonD »

Ser bra ut! Vad har du för tig? och vad är det för plåttjocklek i plenumet? (:
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av mrabarth »

Hejsan! Kul att du gillar den.
Jag har en KinaTIG som heter Greatec ACDC 200p. Köpte till pedal "ett måste" och jag är faktiskt riktigt nöjd med den.
Aluplåten är 3mm och det gjutna är från 3mm till 12mm. Svetsa alufälgar o IC funkar även det fint utan förvärmning.
Pulsfunktionen funkar OK men har lite mer att önska. Saknar dock helt AC freqvens men eftersom den har puls så är det ingen katastrof.

Köpte av Benkts bilmaskiner i örnsköldsvik

Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av mrabarth »

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av Robin Olivi »

När jag såg din första omsvetsning av plenumet trodde jag det skulle titta ut genom huven. :hihi:

Men nu vart det riktigt bra. Svetsen ser ju ut att funka bra också. :-D
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Danne_jmk
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
Ort: Tvärålund / Umeå

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av Danne_jmk »

Blir ju riktigt bra detta :-)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av j björk »

Snyggt :thumbright:

Vad är det för klaff du ska ha?
Jag var sugen på att göra så också, men det skulle blivit mycket rör när turbon satt bak..

Men jag saknar lite den grymma responsen man fick med kompressorn.
Bara kunna smyga på låg växel och stampa till på gasen. Motorn varvar till som i vilken bil som helst, låter hyfsat rapp.
Men skillnaden är ju att det var med växel i under körning, hastigheten ändrades inte.
Det bara spann till just när motorn varvade till 8)
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av mrabarth »

Tackar tackar!! Ventilen som jag tänkte använda ser ut så här.
Bild

70mm klaffmått. Den väger 2,5kg så jag tänkte svarva till en lite nättare i alu istället.
Den finns i plast också men kostar 3ggr så mycket.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av mrabarth »

I brist på annat kul för stunden har jag nu börjat snickra på en 70mm dumpventiler.. Nu saknas den undre delen med kolvsätet och portarna.


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Alex92
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tor nov 08, 2012 9:09 pm

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av Alex92 »

Ser riktigt bra ut! Lite offtopic men vad skulle du vilja ha ifall att du skulle fixa en likadan ventilkåpa åt mig? (Jag håller på att lägga i en b234f 16v motor i sierran så skulle passa bra att de stog ford istället för volvo) Om du vill göra något sånt förståss!
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av mrabarth »

Hehe! Man tackar, och kul att du gillar den. Tyvärr kan jag inte ta på mig mer än mitt eget för tillfället, blir nog fullt upp med allt funderade kring Escorten nu under vintern.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Skriv svar