volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv
volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv
någon som bromsat kring 600-650whp i en b234 med orginalkolvar? vågar man prova ?
R R
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv
det är inga problem om du byggt allt rätt.
E85 och en turbo som ger låga avgastryck förenklar (förlänger) livet för kolven markant också
E85 och en turbo som ger låga avgastryck förenklar (förlänger) livet för kolven markant också

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv
kör e85:) har en sc 62/62 med 0,68 avgashus.. så rätt litet avgashus.. bromsa 550whp ifjol med b23et kolvar och 145cc stakar.. men kolvarna var avsvaravd för ventilerna så kännsbättre med 234kolvar och kanske svarav ur 1mm i kolvgropen. längre stakar ska ju vara bra för blocket?
R R
Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv
med 62mm turbin, E85 och 0.68 A/R kan jag lova at d har mer mototryck än laddtryck 
/MGP

/MGP
MG Performance
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv
Minns inte exakt vad jag mätte tjockleken på kolvtopparna till på mina B234 kolvar, men jag vågade inte gröpa ur dem något. Riskerade hellre ett högre komp än en kolvtopp som var för tunn.
Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv
Fått min grop svarvad djupare, från 8 till 6mm tjock i mitten.
Finns bild på en avkapad kolv i min projekttråd. Kolven är riktigt tjock runt om gropen.
Finns bild på en avkapad kolv i min projekttråd. Kolven är riktigt tjock runt om gropen.
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv
Vet om en som bromsat över 1000 med b23 kolvar
volvo pv 53 16v
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 631
- Blev medlem: tor sep 29, 2011 7:31 pm
- Ort: Linköping
Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv
Vet en som kör Std kolvar, osvarvade. 600whp
Dock kör han 3mm kortare stakar ist
Dock kör han 3mm kortare stakar ist

Erik Johansson.
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv
Jag kör med FK kolvar o 3mm kortare stakar.
Hållbarheten är helt okej.
Men effektivt. nejdu. få ladda på rätt så friskt för att få nå vrid i grejjerna.
Är sugen på std långa stakar o b234 kolvar för att slippa köra så höga laddtryck
Hållbarheten är helt okej.
Men effektivt. nejdu. få ladda på rätt så friskt för att få nå vrid i grejjerna.
Är sugen på std långa stakar o b234 kolvar för att slippa köra så höga laddtryck
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv
Precis vad jag noterat.
Monterade längre stakar i en maskin för att sänka vridet.
Jo pyttsan!
Motorn blev helt som förbytt. Än mer vrid...

Monterade längre stakar i en maskin för att sänka vridet.
Jo pyttsan!
Motorn blev helt som förbytt. Än mer vrid...


///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv
hur påverkar stakens längd motorns vrid?
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv
Kompförhållandet ändras men hur de kan sänka vridet som Kadett4wd säger vet jag inget om.
Borde ökas tycker jag men kanske tänker bakvänt ja
Borde ökas tycker jag men kanske tänker bakvänt ja

Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv
har både själv och bekanta som kört 5-600 hästar ur olika b230is,
å kolvarna "håller",
men en säsong med lagom mycket buskörning så brukar loppen vara lagom inkörda (ovala) och kolvar slitna, brukar ge rätt mycket blowby, självklart med effektförlust som följd
så frågan är ska den hålla mer än en säsong i taget (med gata/bana/drifting lite om vart annat) hur man gör för att få motorn att hålla tätt
å kolvarna "håller",
men en säsong med lagom mycket buskörning så brukar loppen vara lagom inkörda (ovala) och kolvar slitna, brukar ge rätt mycket blowby, självklart med effektförlust som följd
så frågan är ska den hålla mer än en säsong i taget (med gata/bana/drifting lite om vart annat) hur man gör för att få motorn att hålla tätt
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv
jag anser också vridet bör öka på lägre varv med korta stakar, men när jag bytte stakar så ökade vridet sjukt på lite högre varv.
Det har delvis att göra med hur pass kolven rör sig i hastighet under varvet, kortare stake snabbare vid dödpunkterna, och om jag finge gissa så borde då korta stakar 'käka upp' vass overlap och dra igång luftmassan snabbare på lägre varv.
Men det bidde inte riktigt så i min maskin.
Sen blir det mindre friktion med med längre stakar vilket sekundärt ökar vridet.(marginellt)
Det har delvis att göra med hur pass kolven rör sig i hastighet under varvet, kortare stake snabbare vid dödpunkterna, och om jag finge gissa så borde då korta stakar 'käka upp' vass overlap och dra igång luftmassan snabbare på lägre varv.
Men det bidde inte riktigt så i min maskin.
Sen blir det mindre friktion med med längre stakar vilket sekundärt ökar vridet.(marginellt)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv
b23et kolvar som är avsvarvade samt frästa ventil uttag-856whp hos PPF. blocken ger sig till slut om man kör utan betong men kolvarna har varit med ett gäng säsonger nu..