volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv

Diskussioner för erfaret folk
R R
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: ons feb 29, 2012 4:16 pm
Ort: gävleborg

volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv

Inlägg av R R »

någon som bromsat kring 600-650whp i en b234 med orginalkolvar? vågar man prova ?
R R
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är inga problem om du byggt allt rätt.

E85 och en turbo som ger låga avgastryck förenklar (förlänger) livet för kolven markant också :thumbright:
R R
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: ons feb 29, 2012 4:16 pm
Ort: gävleborg

Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv

Inlägg av R R »

kör e85:) har en sc 62/62 med 0,68 avgashus.. så rätt litet avgashus.. bromsa 550whp ifjol med b23et kolvar och 145cc stakar.. men kolvarna var avsvaravd för ventilerna så kännsbättre med 234kolvar och kanske svarav ur 1mm i kolvgropen. längre stakar ska ju vara bra för blocket?
R R
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv

Inlägg av MGP »

med 62mm turbin, E85 och 0.68 A/R kan jag lova at d har mer mototryck än laddtryck ;)

/MGP
MG Performance
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv

Inlägg av Karl Buchka »

Minns inte exakt vad jag mätte tjockleken på kolvtopparna till på mina B234 kolvar, men jag vågade inte gröpa ur dem något. Riskerade hellre ett högre komp än en kolvtopp som var för tunn.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv

Inlägg av philleee »

Fått min grop svarvad djupare, från 8 till 6mm tjock i mitten.

Finns bild på en avkapad kolv i min projekttråd. Kolven är riktigt tjock runt om gropen.
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv

Inlägg av johan johansson »

Vet om en som bromsat över 1000 med b23 kolvar
volvo pv 53 16v
thedriftking
Forumsberoende
Inlägg: 631
Blev medlem: tor sep 29, 2011 7:31 pm
Ort: Linköping

Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv

Inlägg av thedriftking »

Vet en som kör Std kolvar, osvarvade. 600whp
Dock kör han 3mm kortare stakar ist :)
Erik Johansson.
Användarvisningsbild
Johnny Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am

Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv

Inlägg av Johnny Borg »

Jag kör med FK kolvar o 3mm kortare stakar.
Hållbarheten är helt okej.

Men effektivt. nejdu. få ladda på rätt så friskt för att få nå vrid i grejjerna.
Är sugen på std långa stakar o b234 kolvar för att slippa köra så höga laddtryck
Johnny Borg
0762330358

____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv

Inlägg av Kadett4wd »

Precis vad jag noterat.
Monterade längre stakar i en maskin för att sänka vridet.

Jo pyttsan!
Motorn blev helt som förbytt. Än mer vrid... :( ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv

Inlägg av DreRacing@ »

hur påverkar stakens längd motorns vrid?
Användarvisningsbild
Johnny Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am

Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv

Inlägg av Johnny Borg »

Kompförhållandet ändras men hur de kan sänka vridet som Kadett4wd säger vet jag inget om.
Borde ökas tycker jag men kanske tänker bakvänt ja :)
Johnny Borg
0762330358

____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv

Inlägg av knotan »

har både själv och bekanta som kört 5-600 hästar ur olika b230is,
å kolvarna "håller",
men en säsong med lagom mycket buskörning så brukar loppen vara lagom inkörda (ovala) och kolvar slitna, brukar ge rätt mycket blowby, självklart med effektförlust som följd

så frågan är ska den hålla mer än en säsong i taget (med gata/bana/drifting lite om vart annat) hur man gör för att få motorn att hålla tätt
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv

Inlägg av Kadett4wd »

jag anser också vridet bör öka på lägre varv med korta stakar, men när jag bytte stakar så ökade vridet sjukt på lite högre varv.
Det har delvis att göra med hur pass kolven rör sig i hastighet under varvet, kortare stake snabbare vid dödpunkterna, och om jag finge gissa så borde då korta stakar 'käka upp' vass overlap och dra igång luftmassan snabbare på lägre varv.
Men det bidde inte riktigt så i min maskin.
Sen blir det mindre friktion med med längre stakar vilket sekundärt ökar vridet.(marginellt)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Simon-I
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: tis aug 26, 2008 9:02 pm

Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv

Inlägg av Simon-I »

b23et kolvar som är avsvarvade samt frästa ventil uttag-856whp hos PPF. blocken ger sig till slut om man kör utan betong men kolvarna har varit med ett gäng säsonger nu..
Skriv svar