Det går ju orda för båda sidormrabarth skrev:Hehe!! Jag tror att detta system blir grymmare och med snabbare respons än det system du pratar om....
![]()
Varför tror du att VW:s twincharger system och Volvo:s nya 300hk 2lit T6 kör med en mindre kompressor som laddar in i en större turbo, samt den omvända varianten i 80-talets gruppB bilar? RESPONS och körbarhet är nog svaret. Tekniken går ju framåt som dom säger. Lancia delta S4:an har brutal effekt så är den långsammare än dagens motsvarighet med halva effekten (WRC). Jag är ju inte ute efter några 600hk utan en kvick vridmaskin med vrid och effekt redo direkt jag vill ha det och senare. En kompressor är mycket känslig för motstånd i inloppet och förlusterna blir stora om den inte får luft lätt. Skruvkompressorn vill ha atmosfärstryck som trycker in luften i skruvarna då den inte suger på egen hand. Måste den ta luften genom turbon så kommer kompressorn inte att funka särskillt bra jämfört med öppet inlopp. Detta hämmar responsen från låga varv när turbon inte spoolat upp. Jag vill ha kompressor respons från 2200rpm och turbo-övertag helst redan vid 3000 (den laddar då över 0,8bar) då har jag 3500- 4000 rpm med fullt tryck - Hoppas jag på... Max laddtryck siktar jag på 1,5-1,6bar om allt känns bra. Det finns en viss risk att det blir för mycket effekt för den typ av körning jag håller på med- konbana och gata och ej rattlåsrally. Bara för att man har massor med effekt betyder inte att bilen gör snabba varvtider.. Kolla in detta.. 750+hk och totalt okörbar:
https://www.youtube.com/watch?v=qsBOUJ5MQrI

Hursom kul med både och! Hoppas jag själv kommer dit så småningom