Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av mrabarth »

Tackar!!

Här kommer en liten rapport från första provkörningen:

Började att puttra omkring och varmköra. Den gick jättefet under kallstarten men när den blivit varm låg den vettigt igen.
Dumpventilen var ställd på mjukaste (vilket är jättemjukt) för att säkerställa att den inte bygger tryck under lättlast. Det var absolut inga problem men insåg snart att den måste ställas mycket hårdare så den ska stänger på mindre spjäll läge. Till en början krävdes det ca 40% gas för att dumpen ska stänga och då händer allt på en gång. Bara kompressorkraften i detta läge är ganska mycket och sen några tiondelar senare kommer turbon ångandes med ett extremt aggressivt turboövertagande - Pang Pang!!
Provade att ligga på 2000rpm och trycka halvgas.. Dumpen stänger direkt och leder in tryck i insuget.. Redan vid ca 2900rpm har turbon kommit ikapp kompressorn och börjar ta över med ett mindre vrål från backventilen. Maken till turbospool har jag inte varit med om tidigare (förutom i standardbilar med myggturbos). Drog den till 6000rpm utan bekymmer med bra lambda hela vägen. Gamla mappen från dynotech :thumbright: stämde överaskande bra även på denna setup. Såg att avgastempen låg lite högt (915grC) vid fullast, vilket berodde på att ecu:n inte var optimerad över 1,1bar (vilket var förståerligt då kompressorn laddade ca 1bar i fjol) och låg på 7gr förtändning vid 1,22bar (med en 1,0bars fjäder). Testade höja tändningen till 15gr vilket resulterade i ca 60grC sänkning av EGT:n. Toppen! + att den gick klar bättre. :thumbright:
Skruvade även lite på dumpen till ungefär dubbla fjädertrycket vilket resulterade i att den stängde vid ca 20-25% gas istället för vid 40%. Detta gav i sin tur ett lite mjukare och linjärare acckänsla i pedalen då kompressorn får lite mer tid (vi pratar tiondelar iofs) att jobba innan turboövertaget. Måste skaffa en längre justerskruv till dumpen så jag kan ställa den ännu hårdare.
Backventilen är jag lite osäker över just nu då det var fler saker som har varit i större focus. Men spontant funkar principen okej men har lite tveksamheter runt sig. Jag vände ventilen medvetet mot luftflödet för att skapa lite högre tryck på luckan så den skulle täta bättre. Det verkar absolut funka men frågan är om det blev lite väl högt tryck då den även verkar ligga i ett ganska turbulent läge i visa situationer. Luckan vibrerar ibland och skapar lite lustiga ljud som om den inte riktigt vet vad den ska göra. Men när turbon verkligen har tagit över då öppnar den med besked- Vilket hörs kan jag intyga... Jag ska testa att bygga ett nytt mellanrör med en annan backventilsplacering bara för att se.

Sen tar jag tillbaks ALLT jag sagt att den inte låter så farligt... :doh: Detta är ju för h-vete plågsamt.. Okej nu kanske jag överdrev lite men jag måste verkligt ta och fixa någon form av ljuddämpare på kompressorinsuget.. :mrgreen:
Fick höra av Skoogi att även 300 meter bort, bakom några stora tegelbyggnader är det inga problem att höra att jag är ute och åker.. och då är det bara kompressorn som låter!
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av AntonD »

slit tag i första bästa och ge denna varelse en mobil och fixa film på skapelsen in action!! :thumbright: :)
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av mrabarth »

Håll i er!!! Man hör verkligen när klaffen öppnas.
Som ni förstår kan man ju inte ha det på detta viset....



Titta på Twincharger Mk1 escort testrun lowboost på YouTube - Twincharger Mk1 escort testrun lowboost: http://youtu.be/dcyn-dPm0Lw
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6087
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av Steve »

H-vete vad jag älskar den här bilen nu :)
Snyggt byggt!
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
mans-h
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: sön nov 06, 2011 9:15 am

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av mans-h »

ojojojoj vilket ljud!!!!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av Kadett4wd »

gör en tyngre ventil så skallrar den inte då den ska täta,, tror jag ;)

tänkte skriva att den lät för illa(högt),, men såg du hade kommit på det också ;)
På min merca nu har jag ju skruvkompressor och utan luftfilter låter det ungefär lika, öronbedövande tjut.

Jag har CAI filter på den och det blir faktiskt tystare än std filterboxen.
Bild

Två sådana har jag med ett 'y-kors' till spjällhuset
bild på min setup:
Bild

I övrigt,, asballt!!!
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av Jonas Ohlsson »

haha, vilket oljud! bra jobbat :)
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av Jens Gustavsson »

är kompressor riktigt frisk då? den lät väll inte så mycket i fjol?
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av mrabarth »

Jodå, dessa skruvkompressorer låter så här med öppetluftfilter. Sen har jag även min backventil som öppnar när turbon tar över. Och då låter den dubbelt.
Lyssnar man på filmen lite mer noga hör man mitt i växlingen att backventilen stänger för att öppna igen när turbon tar över igen.
Lyssnar man på avgasljudet hör man när det börjar väsa, då laddar den 1,2bar.
Körde på grunfjäder i wg:n. Utan elektrisk laddtrycksstyrning.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av Pro-Mille »

BMW Bosse som kör E9 3.0csi med skruvkompressor körde något år med tryck mot spjäll och det lätt ungefär som din, lite väl högt :hihi:
Nu har även han byggt så det blir både turbo och kompressor, dock lite annorlunda jämfört med din.
Blir en BW s475 turbo som trycker runt 0.5-0.7bar via en laddkyl in i Opcon/Autorotor 2.4L kompressorn och sedan in i nästa laddkylare.
Har mappat in den som sugis nu inför besiktning, han kör med VEMS och MSD LS spolar på den.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av Cassius »

Det blir ju på samma sätt som jag tänkte mig bygga. Svårkontrollerat total ladd, men exponentiell laddkurva ;)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av knotan »

Typ som jag hade på min Supra för några år sedan. Såå kul. Men riktigt växelådsdödare med 3 bars laddtryck på 3 liter 6cyl. :hihi:

Du bygger någon typ av ljuddämpare till insugs luften nu lr? ?
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
Mickexpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av Mickexpress »

Går det att bygga bort slangen på inloppet till kompressorn?
Sen är väl dom där tunnväggiga Kina aluminiumrören inte så ljuddämpande.

Man brukar ha som regel; tjockväggig aluminium gärna gjutet och så lite slang som möjligt.
Sen hjälper det inte att köra med luft-luft laddluftkylare, blir lite högtalar fenomen som spelar ut kompressorns underbara toner.

Annars är det bara så jävla coolt bygge!
Senast redigerad av Mickexpress den lör apr 05, 2014 11:41 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av mrabarth »

Precis! Jo det är möjligt att dra om insugsluften via hjulhuset till någon form av luftburk. Men hör man noga på körningen kommer det värsta vrålar från backventilen när turbon tar över. Själv känner jag att det inte gör så mycket att den låter när man gasar. Dock på låglast o transport är det bara störande. Så en ljuddämpare lösning kommer. Dock inte riktigt än.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av mrabarth »

Har upgraderat backventilen med en ny tyngre klaff i rostfritt med kullager. Denna ersätter testluckan som var i alu med flytande upphängning.
Kan bara säga..... Vilken skillnad!!!! Stänger stumt, tätt och utan skrammel.
Passade även på att justera om slaglängden på dumpventiler från 25mm till 12mm. Vilket dels ger en högre fjäderspänning men också stryper flödet en aning. Ligger nu ca18% mindre areamässigt än 3" röret. Detta verkar bygga lite tryck i systemet med stängt spjäll på varv.
Ger en väldigt intressant känsla när man gasar mer och mer. Nu är den ännu mer 'på'. Men för den skull inte svårkörd. Man har ett litet spann i gasrörelsen där man reglerar hur dumpventiler står, och det avgör direkt laddtryck. Här skulle man nog kunna labbar med olika fjädrar för att hitta ett något mjukare laddingrepp.
Va på årets första längre tur igår till några vänner i sävar för att se hur den beter sig vi vanlig 'vardags'körning.
Allt gick kanonbra utan konstigheter. Stabil i temp o oljetryck. Klart kul vid omkörning!!
Hela bilen har blivit så.. 'mekanisk' med denna maskin i nosen. Det är som ett levande djur som har varit inlåst alldeles för länge.. :D
Som sagt, så kör jag än på grundladd utan elektronisk laddtrycksreglering så jag förväntar mig ännu snabbare spool senare när det är fixat. Gassvar, respons effekt har INGA likheter med gamla setupen! Denna är såå mycket bättre på ALLT!



Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Skriv svar