Här kommer en liten rapport från första provkörningen:
Började att puttra omkring och varmköra. Den gick jättefet under kallstarten men när den blivit varm låg den vettigt igen.
Dumpventilen var ställd på mjukaste (vilket är jättemjukt) för att säkerställa att den inte bygger tryck under lättlast. Det var absolut inga problem men insåg snart att den måste ställas mycket hårdare så den ska stänger på mindre spjäll läge. Till en början krävdes det ca 40% gas för att dumpen ska stänga och då händer allt på en gång. Bara kompressorkraften i detta läge är ganska mycket och sen några tiondelar senare kommer turbon ångandes med ett extremt aggressivt turboövertagande - Pang Pang!!
Provade att ligga på 2000rpm och trycka halvgas.. Dumpen stänger direkt och leder in tryck i insuget.. Redan vid ca 2900rpm har turbon kommit ikapp kompressorn och börjar ta över med ett mindre vrål från backventilen. Maken till turbospool har jag inte varit med om tidigare (förutom i standardbilar med myggturbos). Drog den till 6000rpm utan bekymmer med bra lambda hela vägen. Gamla mappen från dynotech

Skruvade även lite på dumpen till ungefär dubbla fjädertrycket vilket resulterade i att den stängde vid ca 20-25% gas istället för vid 40%. Detta gav i sin tur ett lite mjukare och linjärare acckänsla i pedalen då kompressorn får lite mer tid (vi pratar tiondelar iofs) att jobba innan turboövertaget. Måste skaffa en längre justerskruv till dumpen så jag kan ställa den ännu hårdare.
Backventilen är jag lite osäker över just nu då det var fler saker som har varit i större focus. Men spontant funkar principen okej men har lite tveksamheter runt sig. Jag vände ventilen medvetet mot luftflödet för att skapa lite högre tryck på luckan så den skulle täta bättre. Det verkar absolut funka men frågan är om det blev lite väl högt tryck då den även verkar ligga i ett ganska turbulent läge i visa situationer. Luckan vibrerar ibland och skapar lite lustiga ljud som om den inte riktigt vet vad den ska göra. Men när turbon verkligen har tagit över då öppnar den med besked- Vilket hörs kan jag intyga... Jag ska testa att bygga ett nytt mellanrör med en annan backventilsplacering bara för att se.
Sen tar jag tillbaks ALLT jag sagt att den inte låter så farligt...

Fick höra av Skoogi att även 300 meter bort, bakom några stora tegelbyggnader är det inga problem att höra att jag är ute och åker.. och då är det bara kompressorn som låter!