Volvo 242 M60B40 Turbo
-
- Lite mer laddtryck
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
Tjabba vad äre för låda du kör med?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- reine
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
det är den 5-vxl från 530 (m60b30).
- reine
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Har inte hänt mycket här.. är ju mest körning på sommrarna 
Men har bytt tank till en SFI-tank så besiktningsgubbarna på tävlingarna blir glada iallafall

Sen lite tävlingsbilder då..
Det var lite blött stundvis..

Slutade på 3e Plats av 13st så det är man ju nöjd med!
Bilen funkar perfekt fortfarande förutom att servon vill gå varm eller suga luft efter några varv
Känns ungefär som när man har för lite olja, går tungt, hackar och gnäller..
Någon som har nått förslag på vad problemet kan vara?

Men har bytt tank till en SFI-tank så besiktningsgubbarna på tävlingarna blir glada iallafall

Sen lite tävlingsbilder då..
Det var lite blött stundvis..

Slutade på 3e Plats av 13st så det är man ju nöjd med!
Bilen funkar perfekt fortfarande förutom att servon vill gå varm eller suga luft efter några varv
Känns ungefär som när man har för lite olja, går tungt, hackar och gnäller..
Någon som har nått förslag på vad problemet kan vara?
- Grusbusen
- Forumsberoende
Bra jobbat!
Montera en 20 raders oljekyl på returen gärna med elfläkt så kommer problemet med största sannolikhet försvinna.
Blir mycket värme vid allt rattande drifting innebär
Montera en 20 raders oljekyl på returen gärna med elfläkt så kommer problemet med största sannolikhet försvinna.
Blir mycket värme vid allt rattande drifting innebär

Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
- reine
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Tackar!
Okey. jag har ju en rund "kylare" monterad på returen nu. iofs sitter den på väldigt olämpligt ställe pga plattsbrist.
Får helt enkelt beställa en riktig kylare som du säger och testa göra mer plats
Vart hittar jag en sådan liten fläkt? borde ju vara runt 6-7" stor om den ska få plats på en oljekylare?
Men jag vet ju många som kör utan kylare eller med bara en rör-slinga som klarar sej ifrån problemet så därför är jag lite brydd
ändå om det är nått som inte stämmer.
Efter några timmars googlande så verkar volvos servopump ligga på ca 60-70 bar och bmws 110-130 bar.
Kanske därför det blir så jäkla varmt för styrväxeln är byggd för mindre tryck?
Okey. jag har ju en rund "kylare" monterad på returen nu. iofs sitter den på väldigt olämpligt ställe pga plattsbrist.
Får helt enkelt beställa en riktig kylare som du säger och testa göra mer plats

Vart hittar jag en sådan liten fläkt? borde ju vara runt 6-7" stor om den ska få plats på en oljekylare?
Men jag vet ju många som kör utan kylare eller med bara en rör-slinga som klarar sej ifrån problemet så därför är jag lite brydd
ändå om det är nått som inte stämmer.
Efter några timmars googlande så verkar volvos servopump ligga på ca 60-70 bar och bmws 110-130 bar.
Kanske därför det blir så jäkla varmt för styrväxeln är byggd för mindre tryck?
-
- Forumsberoende
Här finns 7" fläkt
http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/elekt ... 190mm.html
Schysst bygge för övrigt! Är det inte trångt under huven med m60 och turbo?

Schysst bygge för övrigt! Är det inte trångt under huven med m60 och turbo?
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
- reine
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Jag hoppar över en oljekylare till, men tack för tipset om fläkten
Jo det är sjukt trång. funderar på om man ska flytta kylare till bagaget i vinter för att få lite mer plats iallafall.
Har snackat lite med andra som kör drifting/bana med m60 i volvos och dom har samma problem med servon. blir bättre med kylare men inte bra.
Så nu ska jag testa med elservo istället.

Jo det är sjukt trång. funderar på om man ska flytta kylare till bagaget i vinter för att få lite mer plats iallafall.
Har snackat lite med andra som kör drifting/bana med m60 i volvos och dom har samma problem med servon. blir bättre med kylare men inte bra.
Så nu ska jag testa med elservo istället.

Smaka på hajn så få du känn hur hä känns. En av många bilder jag tog på tävlingen i Klutmark i helgen!
Man vet aldrig, före man vet
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
-
- Alltid på trycket
Får man fråga vart du köpt din tank? Hur ser ditt soppasystem ut i övrigt, kör du med tankskum+e85? Filter före/efter pumpar?
Måste själv fixa en ny tank nu när det blev lite trångt i bagaget efter flytt av kylare dit, funderar på att skaffa en SFI direkt men priserna verkar variera ganska mycket. Har kört med originaltank + catch tidigare.
Måste själv fixa en ny tank nu när det blev lite trångt i bagaget efter flytt av kylare dit, funderar på att skaffa en SFI direkt men priserna verkar variera ganska mycket. Har kört med originaltank + catch tidigare.
- reine
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Wezzli snyggt kort! har du fler fräna på vofflan så maila gärna på reine_detterberg@hotmail.com
Tyvär funka ju inte min körning nått vidare den helgen.. vetta fan vad jag höll på med
Turbokoftan Tanken har jag för mej jag köpte på dahlems. tankskumet slängde jag ur, det löser upp sej med e85. däremot i den gamla ickegodkännda tanken höll skumet för e85 så det verkar vara lite olika.
i övrigt så kör jag dubbla 044 som sitter nån cm under tanknivån, har ett nukefilter efter pumparna. pressade ptfe-slangar och alubränslerör i hela systemet.
Tyvär funka ju inte min körning nått vidare den helgen.. vetta fan vad jag höll på med

Turbokoftan Tanken har jag för mej jag köpte på dahlems. tankskumet slängde jag ur, det löser upp sej med e85. däremot i den gamla ickegodkännda tanken höll skumet för e85 så det verkar vara lite olika.
i övrigt så kör jag dubbla 044 som sitter nån cm under tanknivån, har ett nukefilter efter pumparna. pressade ptfe-slangar och alubränslerör i hela systemet.
Såg att det var snålt med utnyttjandet av styrvinkeln, men det kommer nog fler chanser. Har en drös bilder men det är ett riktigt jobb att gå igenom och redigera dessa så det tar ett tag sedan kommer dom upp i Northern drift series och så kan vi nog ordna några bilder till dig också.reine skrev:Wezzli snyggt kort! har du fler fräna på vofflan så maila gärna på reine_detterberg@hotmail.com
Tyvär funka ju inte min körning nått vidare den helgen.. vetta fan vad jag höll på med![]()
Man vet aldrig, före man vet
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
- reine
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Ja de va ju de, fick till en hyffsad repa mot svarta supran, men sen kom regnet å då vart de skit med körningen igen. ska försöka justera lite mer i framvagnen till nästa gång
Låter bra det!

-
- Alltid på trycket
Ok! Får titta på Dalhems vad dom har för några, bara lite orolig hur de kommer funka utan skum + utan catch (så den inte suger luft?) Kommer ev behöva ha anslutningarna mot sidan, kör själv också med dubbla 044 och ptfe.
Planerar du några fler körningar i år?
Planerar du några fler körningar i år?
- reine
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Jag har inga problem med luft, men då ser jag till att tanka mellan varje repa. Vid längre körning på bana så finns det säkert risk för att det suger luft, hellst om man har anslutningarna åt sidan! Men det bör finnas skum som är garanterat att klara e85.
Ja det blir ev en körningen till, finalen i north drifting series uppe i kalix den 13e september.
Ja det blir ev en körningen till, finalen i north drifting series uppe i kalix den 13e september.