Volvo 242 M60B40 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
robertholmberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: mån okt 07, 2013 12:36 pm

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo

Inlägg av robertholmberg »

Tjabba vad äre för låda du kör med?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo

Inlägg av reine »

det är den 5-vxl från 530 (m60b30).
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo

Inlägg av reine »

Har inte hänt mycket här.. är ju mest körning på sommrarna :)

Men har bytt tank till en SFI-tank så besiktningsgubbarna på tävlingarna blir glada iallafall

Bild

Sen lite tävlingsbilder då..
Det var lite blött stundvis..

Bild

Bild

Bild

Bild

Slutade på 3e Plats av 13st så det är man ju nöjd med!

Bilen funkar perfekt fortfarande förutom att servon vill gå varm eller suga luft efter några varv
Känns ungefär som när man har för lite olja, går tungt, hackar och gnäller..
Någon som har nått förslag på vad problemet kan vara?
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo

Inlägg av Grusbusen »

Bra jobbat!

Montera en 20 raders oljekyl på returen gärna med elfläkt så kommer problemet med största sannolikhet försvinna.
Blir mycket värme vid allt rattande drifting innebär :)
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo

Inlägg av reine »

Tackar!

Okey. jag har ju en rund "kylare" monterad på returen nu. iofs sitter den på väldigt olämpligt ställe pga plattsbrist.
Får helt enkelt beställa en riktig kylare som du säger och testa göra mer plats :)
Vart hittar jag en sådan liten fläkt? borde ju vara runt 6-7" stor om den ska få plats på en oljekylare?

Men jag vet ju många som kör utan kylare eller med bara en rör-slinga som klarar sej ifrån problemet så därför är jag lite brydd
ändå om det är nått som inte stämmer.

Efter några timmars googlande så verkar volvos servopump ligga på ca 60-70 bar och bmws 110-130 bar.
Kanske därför det blir så jäkla varmt för styrväxeln är byggd för mindre tryck?
TurboTeamSyd
Forumsberoende
Inlägg: 1052
Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
Ort: Karlskrona

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo

Inlägg av TurboTeamSyd »

Här finns 7" fläkt :thumbright: http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/elekt ... 190mm.html

Schysst bygge för övrigt! Är det inte trångt under huven med m60 och turbo?
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo

Inlägg av reine »

Jag hoppar över en oljekylare till, men tack för tipset om fläkten :thumbright:
Jo det är sjukt trång. funderar på om man ska flytta kylare till bagaget i vinter för att få lite mer plats iallafall.

Har snackat lite med andra som kör drifting/bana med m60 i volvos och dom har samma problem med servon. blir bättre med kylare men inte bra.
Så nu ska jag testa med elservo istället.
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo

Inlägg av Wezzli »

Bild

Smaka på hajn så få du känn hur hä känns. En av många bilder jag tog på tävlingen i Klutmark i helgen!
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo

Inlägg av Turbokoftan »

Får man fråga vart du köpt din tank? Hur ser ditt soppasystem ut i övrigt, kör du med tankskum+e85? Filter före/efter pumpar?

Måste själv fixa en ny tank nu när det blev lite trångt i bagaget efter flytt av kylare dit, funderar på att skaffa en SFI direkt men priserna verkar variera ganska mycket. Har kört med originaltank + catch tidigare.
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo

Inlägg av reine »

Wezzli snyggt kort! har du fler fräna på vofflan så maila gärna på reine_detterberg@hotmail.com
Tyvär funka ju inte min körning nått vidare den helgen.. vetta fan vad jag höll på med :lol:

Turbokoftan Tanken har jag för mej jag köpte på dahlems. tankskumet slängde jag ur, det löser upp sej med e85. däremot i den gamla ickegodkännda tanken höll skumet för e85 så det verkar vara lite olika.

i övrigt så kör jag dubbla 044 som sitter nån cm under tanknivån, har ett nukefilter efter pumparna. pressade ptfe-slangar och alubränslerör i hela systemet.
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo

Inlägg av Wezzli »

reine skrev:Wezzli snyggt kort! har du fler fräna på vofflan så maila gärna på reine_detterberg@hotmail.com
Tyvär funka ju inte min körning nått vidare den helgen.. vetta fan vad jag höll på med :lol:

Turbokoftan Tanken har jag för mej jag köpte på dahlems. tankskumet slängde jag ur, det löser upp sej med e85. däremot i den gamla ickegodkännda tanken höll skumet för e85 så det verkar vara lite olika.

i övrigt så kör jag dubbla 044 som sitter nån cm under tanknivån, har ett nukefilter efter pumparna. pressade ptfe-slangar och alubränslerör i hela systemet.
Såg att det var snålt med utnyttjandet av styrvinkeln, men det kommer nog fler chanser. Har en drös bilder men det är ett riktigt jobb att gå igenom och redigera dessa så det tar ett tag sedan kommer dom upp i Northern drift series och så kan vi nog ordna några bilder till dig också.
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo

Inlägg av reine »

Ja de va ju de, fick till en hyffsad repa mot svarta supran, men sen kom regnet å då vart de skit med körningen igen. ska försöka justera lite mer i framvagnen till nästa gång :-) Låter bra det!
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo

Inlägg av Turbokoftan »

Ok! Får titta på Dalhems vad dom har för några, bara lite orolig hur de kommer funka utan skum + utan catch (så den inte suger luft?) Kommer ev behöva ha anslutningarna mot sidan, kör själv också med dubbla 044 och ptfe.

Planerar du några fler körningar i år?
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo

Inlägg av reine »

Jag har inga problem med luft, men då ser jag till att tanka mellan varje repa. Vid längre körning på bana så finns det säkert risk för att det suger luft, hellst om man har anslutningarna åt sidan! Men det bör finnas skum som är garanterat att klara e85.

Ja det blir ev en körningen till, finalen i north drifting series uppe i kalix den 13e september.
Skriv svar