weber 36dcd eller dubbla su?
Re: weber 36dcd eller dubbla su?
Ja gör väl det till en början. Hade velat ha weber 40 sen men pengarna räcker inte till det.
Kan lägga upp en bild på det. Hur gör man föressten? =)
Kan lägga upp en bild på det. Hur gör man föressten? =)
Non stop drivning!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: weber 36dcd eller dubbla su?
en preppad 36/36 ger mer effekt än weber 40:or 

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: weber 36dcd eller dubbla su?
Rent flödesmässigt tror jag också, däremot är det svårt att få 40:ornas mellanregister och körbarhet om man vill åka lite aggressivare overlap på kamaxeln, valmöjligheten på kamaxelsidan är större med 40:orna.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 100
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 1:05 pm
- Ort: Kiruna
Re: weber 36dcd eller dubbla su?
Har en 36/36 med misab insug tillsalu.
Du har pm!
Du har pm!
Volvo 240DL Turbo Projekt -1984
GMC Sierra 2500HD -2007
GMC Sierra 2500HD -2007
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: weber 36dcd eller dubbla su?
ligger en del i vad du säger stefan men jag tror ändå att de är mer effekt potential med 36/36! det går att åka rätt vass kam med den också! (typ min sts 252 kam skulle fungera väldigt bra) det är lite av gammal myt att man inte kan ha singel spjäll och lite vassare kam i volvo värdenS Iwarson skrev:Rent flödesmässigt tror jag också, däremot är det svårt att få 40:ornas mellanregister och körbarhet om man vill åka lite aggressivare overlap på kamaxeln, valmöjligheten på kamaxelsidan är större med 40:orna.


http://savarjens.weebly.com/sts-racing-cams.html
STS 252 ”halv race kamaxeln”
En modern race kam med korta ramper som har relativt liten duration men som har mycket lyft = mycket brett register jämfört mot gamla kamaxlar.
Duration och lyft på kamaxeln 252/1.25mm och 8.9mm
Duration vid 0.40mm ventilspel och 1.5 vippor är 304 grader
108grader nock vinkel
Lyftet är 13.35mm/1.5 utv och 12.9/1.45 utv och 14.25mm med 1.6 vippor.
Räcker till över 185riktiga hk med weber 45 trim (max 11.0:1 i kompa på bensin) och över 550hk med E85, super hx 40, bra grenrör och 2bar laddtryck. Pris 2150kr ink moms
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: weber 36dcd eller dubbla su?
Varför 40 och inte 45or? Känns bara underligt.
Re: weber 36dcd eller dubbla su?
Jensa jag tror det är en kvarleva från de slipningar som fanns typ på 70-80 talet..
Pillade själv mycket med DCD då runt dessa årtal och vet att det inte gick att få bra gång på en R kam den hade väl runt 300 gr i duration och ca 11mm i lyft på ventilen.
Den motorn gick senare klockrent på dubbla Solex 45 or..
OBS hade en Weber guro som verkligen la ner tid för att bestycka min DCD rätt men ändå ville den inte vara med riktigt.
Körde med Misabs insug... utan luftfilter
Din 252 kam ser dock intressant ut och den ska nog prova i den motor jag ska bygga nästa år...
Pillade själv mycket med DCD då runt dessa årtal och vet att det inte gick att få bra gång på en R kam den hade väl runt 300 gr i duration och ca 11mm i lyft på ventilen.
Den motorn gick senare klockrent på dubbla Solex 45 or..
OBS hade en Weber guro som verkligen la ner tid för att bestycka min DCD rätt men ändå ville den inte vara med riktigt.
Körde med Misabs insug... utan luftfilter
Din 252 kam ser dock intressant ut och den ska nog prova i den motor jag ska bygga nästa år...
Re: weber 36dcd eller dubbla su?
Så dubbla su står i här förgasaena mellan su och 36/36
Vet inte vilket som blir bäst? Och det goa ljudet när dom suger efter luft!
Vet inte vilket som blir bäst? Och det goa ljudet när dom suger efter luft!
Non stop drivning!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: weber 36dcd eller dubbla su?
ingesjo skrev:Jensa jag tror det är en kvarleva från de slipningar som fanns typ på 70-80 talet..
Pillade själv mycket med DCD då runt dessa årtal och vet att det inte gick att få bra gång på en R kam den hade väl runt 300 gr i duration och ca 11mm i lyft på ventilen.
Den motorn gick senare klockrent på dubbla Solex 45 or..
OBS hade en Weber guro som verkligen la ner tid för att bestycka min DCD rätt men ändå ville den inte vara med riktigt.
Körde med Misabs insug... utan luftfilter
Din 252 kam ser dock intressant ut och den ska nog prova i den motor jag ska bygga nästa år...
R kammen har väl 102 graders lobseparation och det funkar bättre med I.R. ett spjää per cylinder.
Med mer lobseparation hade det nog fungerat mycket bättre.
Erland
Re: weber 36dcd eller dubbla su?
Jag skiter i bränsle förbrukningwn
Vill bara att bilen bli rapp.
Aå 36/36 är bättre är dubbela su?
Sen vet jag inre hur det funkar med kg17 kam?
Vill bara att bilen bli rapp.
Aå 36/36 är bättre är dubbela su?
Sen vet jag inre hur det funkar med kg17 kam?
Non stop drivning!