Volvo 164 B30 kompressor och turbo Street and Strip

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Andre Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån jun 06, 2005 11:38 am
Ort: Lidköping/Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Andre Persson »

En lite film snutt då på första starten utan kompressorn påslagen
har fixat lekagen som jag hittade jaja kommer nån film sen då den går lite bättre

http://www.xu.se/~andre/filmer/F%f6rsta ... 0turbo.wmv


8)
Andre Persson
Har 2st volvo 164 en av dom är en 164E från 74 original bil 15000mil
och min leksak en 164 B30 prospark kompressor med hx55 turbo
accobra
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: tis jan 24, 2006 9:27 pm

Inlägg av accobra »

skynda dig att lägga ut mer bilder och filmer, hoppas du får ordning på allt.
den är grym denna kärran.
Turbo_fb
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: mån jun 19, 2006 3:47 pm
Ort: Norge / Bergen

Inlägg av Turbo_fb »

Andre Persson skrev:En eller 2 bilder på valven som styr mellan kompressorn och turbon lite kvar att bygga men man ser ju hur det funkar ska sitta bolt on på IC:n 8)


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Anledning å legge ut disse bildene på nytt eller maile de til meg?
Holder på med samme prosjekt i min audi og trenger en god ide :)
Andre Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån jun 06, 2005 11:38 am
Ort: Lidköping/Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Andre Persson »

Har gasat lite nu men stötte på ett litet problem läcker komp i vattnet inte oväntat men men nya tag det ska nog lösas under veckans gång eller nästa fräser in små stål ringar i toppen.

Nån som vet nått bra loctite till cylinderpackningar




Lite bilder på backventilen

http://www.xu.se/~andre/Backventiler/
Andre Persson
Har 2st volvo 164 en av dom är en 164E från 74 original bil 15000mil
och min leksak en 164 B30 prospark kompressor med hx55 turbo
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6088
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Andre Persson skrev:Har gasat lite nu men stötte på ett litet problem läcker komp i vattnet inte oväntat men men nya tag det ska nog lösas under veckans gång eller nästa fräser in små stål ringar i toppen.

Nån som vet nått bra loctite till cylinderpackningar




Lite bilder på backventilen

http://www.xu.se/~andre/Backventiler/
3020 spraysilikon använder man till MLS-packningar iaf
accobra
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: tis jan 24, 2006 9:27 pm

Inlägg av accobra »

vad jag sett är det vanligt med skärkantspackningar. detta gäller iofs bara alu toppar.

man kanske kunde tillverka en ny kopparpackning med tilt, dvs "skärkant" som ett W, så det trycker både ner och upp? med det komptrycket du så småningom kommer att vilja ha så är det bäst att denna flaskhals åtgärdas rejält. för antagligen kommer du att prova att öka trycket tills packningen smäller eller att du på ngt sätt får läckage.

när jag jobbade med flygmotorer fanns aldrig läckageproblemet, i och med att topparna är gängade på cylindrarna...kanske svårt att få till på en b30..

en annan fråga, har du ändrat förbränningsrummen eller är de b20/b30 std?

i en annan tråd predikade jag om hur viktigt det är att behålla skärkanten som den är. att fila till hemi-förbränningsrum på en b20/b30 är lönlöst, men vanligt (antar jag) bland turbokonverterare i syfte att sänka komp.

explosionen skall ligga på den minsta ytan av kolven. med det menar jag den sida som kolvbulten är "mest in på". detta för att explosionen är riktad, flamfronten expanderar åt denna sida och när kolven lämnat övre dödläget balanserar det sig. detta är i alla fall min hypotes, då jag fått oerhärda knackproblem vid typ 0.1-0.2 bar med hemi-rum. de flesta förbränningsrum på gamla motorer är uppbyggda så. har sett att kg trimning säljer hemifrästa toppar (deras värsting topp, steg 4 eller 5 eller vad den nu heter), helt lönlöst med min lilla empiri baserat på 3 motorer.

har du några fler bilder och filmer snart tror du?

:D
Andre Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån jun 06, 2005 11:38 am
Ort: Lidköping/Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Andre Persson »

Nya tag har svivlat lite i test toppen nu verkar funka fin fint har tigat ihop 1 mm ståltråd inte lätt men går som ska ligga i toppen 0,45-0,5mm upp stick mot kopparpackningen.
Ska vattenskära en till packning i veckan hoppas på att få ihop den till helgen börjar dra i gas foten

Förbränningsrummen är lite fin puttsade inte så mycket o lite portning från gjutskägg

Jo jag har fler filmer men den går inte så bra då så jag skippar att lägga ut dom kommer fler sen då den går bra.

Bild
Bild
Bild
Andre Persson
Har 2st volvo 164 en av dom är en 164E från 74 original bil 15000mil
och min leksak en 164 B30 prospark kompressor med hx55 turbo
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21748
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Andre Persson skrev:Nya tag har svivlat lite i test toppen nu verkar funka fin fint har tigat ihop 1 mm ståltråd inte lätt men går som ska ligga i toppen 0,45-0,5mm upp stick mot kopparpackningen.
Ska vattenskära en till packning i veckan hoppas på att få ihop den till helgen börjar dra i gas foten

Förbränningsrummen är lite fin puttsade inte så mycket o lite portning från gjutskägg

Jo jag har fler filmer men den går inte så bra då så jag skippar att lägga ut dom kommer fler sen då den går bra.

[img]http://www.xu.se/~andre/Topp/toppfr%e4sning%20001.j]
[img]http://www.xu.se/~andre/Topp/toppfr%e4sning%2]
[img]http://www.xu.se/~andre/Topp/toppfr%e4sning%2g]


en koppar packning ska inte ha mer än 0.1mm uppstick, det kommer rinna vatten ur motorn annars!
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1570
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Hej André, tråkigt att det gick som det gick med packningen, men jag måste säga att det var väl ngn som sa att du skulle fräsa spår och använda mjukglödgad rostfri tråd som ringar?
0,15-0,2mm har jag för mig att man använder sig av när det gäller den legeringen.....

lycka till!

MVH/
Simon
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Snyggt bygge :D

Hoppas du fixar problemen !
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Andre Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån jun 06, 2005 11:38 am
Ort: Lidköping/Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Andre Persson »

Tackar efter 3 toppackningar blev det fart på den viner o pyser :twisted: gör det
jaja fixar lite prylar för besiktning o så måste mappa en hel del med 8)
Andre Persson
Har 2st volvo 164 en av dom är en 164E från 74 original bil 15000mil
och min leksak en 164 B30 prospark kompressor med hx55 turbo
v8anders
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: lör jul 29, 2006 9:04 am
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8anders »

Följer med spänning detta bygge. Gillar verkligen din design av insuget, önskar det vore lättare att göra ett liknande bygge till min V8:a, men utrymmet jag har att spela på är klart mer begränsat.

Håller en tumme för att du ska få delarna att lira bra ihop med varandra.

/Anders
Twin Turbo Trans Am, E85
Projekttråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=9705
8st 440 cc spridare bytes mot STÖRRE!
Andre Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån jun 06, 2005 11:38 am
Ort: Lidköping/Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Andre Persson »

En liten film snutt då ska mappa lite seriösare till helgen 8)

http://www.xu.se/~andre/Film/volvo%2016 ... rovtur.wmv
Andre Persson
Har 2st volvo 164 en av dom är en 164E från 74 original bil 15000mil
och min leksak en 164 B30 prospark kompressor med hx55 turbo
AndersI
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: tor nov 17, 2005 8:54 pm
Ort: luleå

Inlägg av AndersI »

hur går det för dej med byggandet Andre ?

kommer att bli mycket intressant o se hur den går när den har blivit ordentligt mappad!
Andre Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån jun 06, 2005 11:38 am
Ort: Lidköping/Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Andre Persson »

Hej Andres i morn har jag bokat ladningsbanan på jobbet så då ska det mappas på allvar sen ska jag boka besiktning nästa vecka om allt går bra.
Har fixat huven ska lacka den i kväll och har även hittat en plats för spolarbehållaren uppdaterar sen då jag vet mer.
Andre Persson
Har 2st volvo 164 en av dom är en 164E från 74 original bil 15000mil
och min leksak en 164 B30 prospark kompressor med hx55 turbo
Skriv svar