Kopplings problem ZF B230 *Löst*
Kopplings problem ZF B230 *Löst*
Jag har en B230 med 5 petad ZF låda som inte riktigt vill koppla ur.
Köpte den med ny monterad 6 pucks lamell och nybytt slavcylinder.
Har förlängt pinnen på slaven så långt det går, typ 2mm spel från ihoptryckt läge.
Luftat systemet ordentligt, så ingen luft finns kvar.
Funderar på om det är för stor diameter på slaven, den är 22mm, huvudcylinder tror jag är 19,05 från Volvo 940
alternativt att lamellen är för tjock.
Den går att köra, men man får vålda i växlarna och den vill dra iväg en aning med växel i, men inte mycket.
Kan någon förklara vad ni kör med för huvudcylinder och slavcylinder?
Köpte den med ny monterad 6 pucks lamell och nybytt slavcylinder.
Har förlängt pinnen på slaven så långt det går, typ 2mm spel från ihoptryckt läge.
Luftat systemet ordentligt, så ingen luft finns kvar.
Funderar på om det är för stor diameter på slaven, den är 22mm, huvudcylinder tror jag är 19,05 från Volvo 940
alternativt att lamellen är för tjock.
Den går att köra, men man får vålda i växlarna och den vill dra iväg en aning med växel i, men inte mycket.
Kan någon förklara vad ni kör med för huvudcylinder och slavcylinder?
Senast redigerad av Freddiz den mån jan 15, 2024 9:40 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Kopplings problem ZF B230
Förlänga pinnen är ju inte alltid det optimala. Hur stor vinkel är det på gaffeln nu?
Många missar att mäta spelet mellan urtrampningslagret och tryckplatta innan dom monterar lådan, vilket är nåt man bör göra.
Många missar att mäta spelet mellan urtrampningslagret och tryckplatta innan dom monterar lådan, vilket är nåt man bör göra.
Re: Kopplings problem ZF B230
Den har gått innan kopplingslamell och slav byttes. Då fungerade det kanon. Den nya slaven är 22mm i hålet och pinnen är förlängd ca 15mm så det är 3mm spel emellan hoptryckt cylinder och gaffeln.
Funderar på om 22mm slav är fel med huvudcylinder 19.05. Ska man gå ner till 20,64 slav som också finns?
Alternativt att lamellen har fel tjocklek.
Funderar på om 22mm slav är fel med huvudcylinder 19.05. Ska man gå ner till 20,64 slav som också finns?
Alternativt att lamellen har fel tjocklek.
Re: Kopplings problem ZF B230
Vad hade gamla slaven för diameter är ju då frågan?
Re: Kopplings problem ZF B230
Troligtvis 22mm.
Kan vara luft i systemet också. Har läst att vissa har bekymmer att lufta dessa. Pedalen känns bra dock, ej svampig
Kan vara luft i systemet också. Har läst att vissa har bekymmer att lufta dessa. Pedalen känns bra dock, ej svampig
Re: Kopplings problem ZF B230
Att mäta är att veta.
Om det funkade med gamla och den är samma dia är det ju inte det som är felet.
Om det funkade med gamla och den är samma dia är det ju inte det som är felet.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Kopplings problem ZF B230
Det är inte jag som satt ihop den. Lamellen är nyinsatt och jag har justerat pinnen 10mm, men det räckte inte. Får antagligen riva ner lådan för att kolla vad som sitter där. Kan inte se några andra fel. Om man inte kan slänga på en mindre slav och hoppas att slaglängden blir lite längre och löser allt. Men det är väl risk för att solfjädrar bottnar då
Re: Kopplings problem ZF B230
Varför skulle solfjädrar bottna? Pedalstopp är ju ingen omöjlig grej.
Varför kollar du inte diametern på den gamla?
Varför kollar du inte diametern på den gamla?
Re: Kopplings problem ZF B230
Kollat den gammal, den är också 22mm.
Så det ända jag kan komma på är att det är fel lamell isatt
Så det ända jag kan komma på är att det är fel lamell isatt
Re: Kopplings problem ZF B230
Sitter lamellen rätt väg? Kanske centrumet tar i nånstans
Re: Kopplings problem ZF B230
Vet inte. Ska prova att ta ner slaven och kika in med inspektionskamera.
Lite orolig att dom satt dit en för tjock lamell
Lite orolig att dom satt dit en för tjock lamell
Re: Kopplings problem ZF B230
Vet inte. Ska prova att ta ner slaven och kika in med inspektionskamera.
Lite orolig att dom satt dit en för tjock lamell
Lite orolig att dom satt dit en för tjock lamell
Re: Kopplings problem ZF B230
Är svänghjulet lite nött så du har en kant runt lamellen så kan det bli lite svårt att peta i växlarna när man bytt till ny lamell.
Re: Kopplings problem ZF B230
Jaja, det är en bra tanke. Då borde det gå att nöta ner kanten och få det bättre över tid. Jag har beställt en ny slavcylinder med 20,64mm hål istället för 22mm. Ska prova den lite försiktigt och se om det ger någon skillnad.
Re: Kopplings problem ZF B230
Kan meddela att det blev inte bättre med en slav med mindre diameter.
Så det är bara att riva ner och kolla vad som sitter där!
Så det är bara att riva ner och kolla vad som sitter där!