programerbar insprutning + en bondläpp

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

programerbar insprutning + en bondläpp

Inlägg av Jens Gustavsson »

= problem :lol:

jag har nu kört fram och tillbaks till nordmaling 3gånger för att mappa in en nissan sunny GTIR rallybil (60mil)

först var det allmän förvirring när kabelstammarna var lika och vi visste inte vart de skulle sitta.

Andra resan vart det problem då jag hade verson 2.5Q i min dator och 2.3c chipp i styrenheten. jag fick kontakt i mellen dem men den varnade att fel fans (på finska) och det gick inte att skicka vissa inställningar i mellan. :evil:

sen nu i dag med nytt hopp om att allt skulle fungera och vi äntligen få starta så ville inte programmet kommunicera med burken och jag hade svårt att få programmet att fungera överhuvudtaget från disketten :crashed:

så summa sumarum så vill jag bara visa hur det ofta går i verkligheten då eftermontering sker med eftermarknadsinsprutningar.

för att montera och driftsätta ett system så behövs en duktig svagströms elektriker, en data tekniker, en som har erfarenhet av mappning och bilmotorer.

visst finns det undantag - tex emil, mattias, ulf andersson mm som kan allt tillräckligt bra för en installation, men för oss andra så räkna med att man behöver hjälp för att få ett väl fungerande system.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tor feb 23, 2006 9:44 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Dryga resor lät det som när du beskrev det ikväll, allt för att inte komma nån vart heller - hoppas det styr upp sig, ska bli intressant att höra vad det blir för snyt i maskin!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Tudor
För mycket laddtryck

Inlägg av Tudor »

Bild
Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Vilken klassiker. Beskriver problemet rätt väl. :twisted:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

nu är bilen i sävar (där data experterna finns).

efter undersökning så värkar programet i datorn ha någon skada.

nästa steg blir nog att bränna av mitt 2.5Q som jag kör i 142 så man kan använda den programvaran.

super cupen går i helgen i vänes som vi tidigare fantiserade om att köra :cry: men det kommer fler tävlingar.
Användarvisningsbild
Fredrik280zx
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Fredrik280zx »

:crashed: :snyft: :alcoholic:
Bild
Bruksbil: Nissan Maxima -90
Busbil: Datsun 280zx -80
Skrotbil: Datsun 180B SSS
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

någon som testat att kopiera ett hestec chip??

har hört att det finns nån flagga som gör att det inte går att läsa av :(
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

nu har boxen kommit tilbaka till oss efter finlands svängen, boxen skule enligt ett helt a4 pappers spes gås i genom och fixas till så det skulle fungera till nissan rally bil med nyaste programvaran, laddtycksstyrning, avgastemp ingång och respons och givetvis söka felet varför ingen gnista kom , jag avslutade brevet med att säga att om det var nåra funderigar eller problem skulle de höra av sig med mail eller telefon.

i dag hämtades paketet ut och det som skulle kosta ca1200kr vart 3500kr och det stod en lapp att det inte var nått fel på burken och att det inte gick att använda respons mm på detta insprutning pågrund av att hårdvaran var för gammal :evil:

så nu har vi en ej fungerande hestic system (iallafal på en nissan rallybil) som är påkostat ca 10-12 tusen totalt sett som ej har respons eller laddtrycks styrning som är ett måste på ensånhär restriktor turbo bil :x

nä fy fan säger jag bara, nu måste jag ha semester ett tag, tror jag tar och packar metspöet och lite folköl på moppe-släpkärran och far och moppe-luffa nåra dar! se på sol uppgångar och ladda batterierna ni vet :wink:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=7469

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... issan+gtir
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

jag körde somsagt hestec i fjol men är inte de minsta imponerad, sprutet är från början av 90 talet och har inte utvecklas sen dess, helt skit enligt mej. Kör nira nu och dom går inte att jämföra på samma år =)

Enda orsaken till att hestec är med ännu är för att finnarna inte kan engelska dvs. kan inte använda andra insprutningssystem.

mvh. Andre'
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

nu efter yterligare ca 7 besök i nordmalig så har nu bilen väckts till liv igen.

effer vi kopplat in anders nordberg i detta så hittade vi nåra fel på signalen mellan hestec och tändmodulen som hestec skickat med i uppdaterigen (passade inte till våran bil :? )

så i går fick vi liv i den i ca 7 sec iallafall (överlyckliga :D ) men efftersom temp givarna var fel så drog tempen i väg mot -15grader och chokade sönder nissan stiften som inte fins på vanliga mackar.

men nu är vi på gång :wink: tack anders :)
Madrace
För mycket laddtryck

Inlägg av Madrace »

När man läser detta blir man lite orolig den dagen jag själv ska in med Electromtive tec 2 systemet som ligger på hyllan.

Nu är de ju inte samma system, och dessutom på en äldre bil. Men de är ju trots allt ett system som har några år på nacken.
Isbil 142DL -74 mattsvart eldflammor B22 dubbla solex 45
164A -69 orginal
164A -72 trippel solex 45 bromsad 217 bakhjuls hk
164E -72 ombyggd 162 turbo
164E -74 trippel dellorto 45
960E/s90 -96 självklart 3.0
Användarvisningsbild
ANorberg
För mycket laddtryck

Inlägg av ANorberg »

Skam den som ger sig... :D Ska bli intressant att känna hur den går..
/ Anders
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Användarvisningsbild
ANorberg
För mycket laddtryck

Inlägg av ANorberg »

Vad sittter det för stift i den? Gunnar skulle få hem mera Champion.. Lång gäng 14mm 16 fattning kort tipp osv
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jo det är sånna stift.

jörgen försökte starta i helgen med telefon support av mig men det misslyckades.

ska fara och hjälpa till så fort jag har tid men det värkar va lätt att döda stiften än fast varma 6or nu köptes? lite svagare gnista än vad man är van med msd :( .
Skriv svar