///M...s 318 E30 Turbo (Uppdat. med nya bilder 16/1)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
///M...
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: mån nov 07, 2005 8:09 pm
Ort: Kristinehamn

///M...s 318 E30 Turbo (Uppdat. med nya bilder 16/1)

Inlägg av ///M... »

Hej

Lägger upp en projekt tråd här också, då den kanske passar bättre här än på andra ställen!

.:Bakgrund:.

Jag har haft ett flertal BMW men aldrig gjort något mer än byta fälgar,
styla, bygga billjud m.m Jag har aldrig arbetat med plåt, svetsat eller
liknande. Jag har aldrig renoverat en motor heller, utan har på sin höjd
bytt olja och filter... :oops: Det kan vara bra för er som tittar i tråden
att veta om det innan ni kritiserar! :lol:

.:Projekt:.

Det började med att jag köpte en 316 E21 hösten -05. Tanken var att
renovera den och ha en kultig sommarbil. Tankarna gick mot att skaffa
en lite roligare motor också. Det blev lite letande på nätet efter projekt
att apa efter.

Jag upptäckte att det inte var så ovanligt med turbo på BMW bilar... :-)
Det kanske man skulle ha!?

Efter några månader hittade jag en motor till rätt pris, problemet var att
det "satt" en E30 på motorn... :shock:
Jag köper väll motorn och kastar bilen tänkte jag, men nu blev det väll
nästan tvärt om kan man säga!

Efter inköpet av motorn med E30 har jag spenderat ca 1år med
att "plugga" på hur det går till att turbokonvertera m.m. Kan fortfarande
inte så jättemycket men har väll börjat förstå principerna i alla fall. Har
tyvärr ingen att fråga i min omgivning och det är väll där ni andra
kommer in i bilden! :-)

Till min hjälp har jag i alla fall en mycket duktig kille som kan bygga
motorer, svarva, fräsa m.m. Jag har även tagit lite "svetslektioner" av
honom, kan svetsa hjälpligt nu i alla fall.

Nej, slut på snacket nu kör vi!



________________________________________________
Så här har jag tänkt!

Bil
BMW 318i -85 2dr

Motor
M10B18

Bottendel.
Balanserad till +- 1g. Borr 90,5, slag 80. M20 svängjul. Pyramidringar (PPF).
VW Mahle 90,5 kolvar (34,5 i komphöjd) med M5 3,8 stakar (142,5mm)
Alla lager packningar/packboxar nya. Ny oljepump och vattenpump.
Nya släpskenor, ny kamkedja. Uttag för oljekyl. BMW 740 kylare.

Topp
E12 topp, Dr Schrick 304 graders kam. Hårdare ventilfjädrar. Killander pinnbultar. Rundade förbrännings-
rum. Fräst orginal packning (PPF). Egenbyggt grenrör i svartstål (42,4mm) med T3 fläns samt separat uttag för WG. TIAL 38mm WG och TIAL 50mm dump. Intercooler 600*300*75mm.

Turbo
Garrett GT32 50mm in, 55 UT. Ersätts med #¤%¤%&? :lol:

Bränsle
30l Fuelcell i bagaget. Bosch 044 bränslepump.
Dellorto 40or med Malpassi 1:1 regulator.

Växellåda/Koppling
Original Getrag 245 så länge den håller… :-) 618 tryckplatta (PPF) med original 325 lamell
Nytt urtrampningslager samt renoverad kopplingscylinder.

Bromsar
Porsche Boxster ok fram med Audi S3 skivor från Zimmermann (312*25)
Ombyggt bromsservo (för att få plats med insug) samt nya
bromsledningar, Orginal bromsar bak än så länge...

framvagn
Jamex stötdämpare och fjädrar, i övrigt orginal (än så länge...).

bakvagn
Jamex stötdämpare och fjädrar, i övrigt orginal (än så länge...).

Inredning
2st Racestolar Ingen golvmatta eller takklädsel.
Original dörrsidor, lite aluminium här och var.

Kaross/styling
Fullbur, rensad från asfaltmatta invändigt. Kaross original just nu…
Senast redigerad av ///M... den tis jan 16, 2007 5:01 pm, redigerad totalt 4 gång.
///M...
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: mån nov 07, 2005 8:09 pm
Ort: Kristinehamn

Inlägg av ///M... »

Lite bilder ska ni väll få också! :-)



Bild
Början på mitt första grenrör



Bild
Färdig punktat



Bild
Fasade kanter, nu ska det helsvetsas och blästras



Bild
Nästan färdigt, lite slipjobb samt lite blästring kvar



Bild
Verkar som det passar! :-)



Bild
Blocket som ska användas, fräst, borrat och målat.



Bild
Turbon Garrett GT32 samt DP flänsen som kompisen svarvat



Bild
En av förgasarna, som väntar på nya...



Bild
... såna här!



Bild
Tändningen (6A)



Bild
Blaster 2 spole



Bild
Tial 50mm dump



Bild
Tial 38mm wg



Bild
S38 stakar (142,5) med VW Mahle 90,5 kolvar


Tja ni får väll kommentera
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Tips: Skaffa bredbandslambda och avgastemp.
Bra att ha i alla väder.

Är det dubbelinlopp på turbinen i GT32an ?
På en liten 4-cylindrig maskin vinner man en del på att utnyttja det på rätt sätt genom att dra cyl 1+4 till ena ingången och 2+3 till andra. Med lite vassare kammar och hög effekt är det bra att ha lika längd på alla rör också.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
///M...
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: mån nov 07, 2005 8:09 pm
Ort: Kristinehamn

Inlägg av ///M... »

Ja det är dubbelinlopp. Grenröret är ju byggt enl. 1+4 & 2+3, fast alla går ihop innan flänsen till turbon. Men det skulle jag ju lätt kunna göra om och sätta in en vägg.

Jag funderade mycket på det där med att alla primärrör (eller vad det heter) ska vara lika långa, anledningen till att jag inte gjorde det var att det blev lite krångligt första gången kände jag. Nu har jag bara strävat efter snälla dragningar av rören för bra flöde.

Men om man nu skulle vilja dra alla rör lika långa, hur exakt måste det vara och hur ska man kunna mäta det på ett smidigt sätt?

Kan man jämföra det här med rörlängderna på grenrör/insug med tex. en högtalare, där man strävare efter vissa frekvenser? :oops: (Nu kanske jag gör bort mig) :-)

Edit:

Bredbandslambda och avgastemp ska skaffas! Sen lär jag lära mig hur man ska läsa av dom också!

/Per
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

hmm saknas det inte 2 cyl? :confused: :mrgreen:
///M...
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: mån nov 07, 2005 8:09 pm
Ort: Kristinehamn

Inlägg av ///M... »

Jo, men det blir åtgärdat till nästa säsong (2008) förhoppningsvis! :-D

/Per
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
Ort: Teg
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Trevligt projekt. Ska följas noggrant. Pinnbultar har jag inte hört nån som har problem med på en m10a. Vet flera heta turbomotor som öppnas och stängs med samma toppbultar. Det är inga streckbultar på m10/M30 som på m20. Kanske kan du spara in nån krona där till avgastemp :wink:
///M...
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: mån nov 07, 2005 8:09 pm
Ort: Kristinehamn

Inlägg av ///M... »

För er som går igång på bilder... Här kommer lite mer av den varan! :lol:


Bild
Detta ska väll gära susen för bromsverkan!



Bild
Audi S3 312*25 skiva (zimmermann) & Porsche boxster ok. :-)



Har byggt ställningen som intercoolern och oljekylarn ska hänga i. Jag har inte gjort fästen till oljekylarn än för jag funderar på att byta ut den jag har mot en lite fräschare. Sen ska det bli fästen för frontplåten samt lyktorna också.
Jag har gjort klart fästen till kylarn också.

Hur ska man göra med fläkt till kylarn? sugande/tryckande 1 eller 2? Mellenrummet mellan intercooler och kylare är 5cm. i motorrummet finns det gott om plats! :-)

Har även modifierat bromsservot för att insuget ska kunna gå fritt sen.



Lite bilder på det som gjorts.

Bild
Ställningen till IC samt oljekyl, ska slipas lackas också så klart



Bild
Provmontering av intercooler...



Bild
...och kylare



Bild
Så här gjorde jag om bromsservot, började med att kapa ur...



Bild
Passade in fram respektive baksida och svetsade ihop.



Bild
Lackade lite!



Bild
Provmontering, fungerar kanon efter lite justering av stången mellan pedalen och bromscylindern! Blir att dra om lite bromsrör som synes! :-D



Kan tillägga att det var ett snikprojekt med en budget på 30k från början... :lol: Kanske fortfarande snik enl vissa, men det är inte slut än!


/Per
///M...
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: mån nov 07, 2005 8:09 pm
Ort: Kristinehamn

Inlägg av ///M... »

chellquist skrev:Trevligt projekt. Ska följas noggrant. Pinnbultar har jag inte hört nån som har problem med på en m10a. Vet flera heta turbomotor som öppnas och stängs med samma toppbultar. Det är inga streckbultar på m10/M30 som på m20. Kanske kan du spara in nån krona där till avgastemp :wink:
Jag har redan killanderbultarna då de följde bilen, så det blir att slanta upp för avgastemp och bredbandslambda också! :lol:

/Per
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Arga fyror är inte att förakta :)
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

äh vad hör jag för nånsens, klart du ska bygga vidare på m10an sen inte stoppa i nån lågvarvig båtmotor...
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
///M...
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: mån nov 07, 2005 8:09 pm
Ort: Kristinehamn

Inlägg av ///M... »

Ja, vi får se vad som händer! Det vore ju kula att bygga lite värre M10 när man lärt sig lite mer. Finns ju en del fina delar att stoppa i motorn har jag sett! :-)

Någon som har några förslag på elfläktar? storlek, montering?

Vad rekomenderar ni för ventilfjädrar till 304 kammen, ska ju sitta hårdare fjädrar i enl förra ägaren, men går det att se?



/Per
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

testa mät med pelarborr och badrumsvåg. annars med 304:an så kan du köra orginal fjädrar
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
///M...
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: mån nov 07, 2005 8:09 pm
Ort: Kristinehamn

Inlägg av ///M... »

Okej

Vet du vad orginal fjädertryck är? Vad rekomenderas om man vill varva bortåt 8´.

/P
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
Ort: Teg
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

///M... skrev:Okej

Vet du vad orginal fjädertryck är? Vad rekomenderas om man vill varva bortåt 8´.

/P
Ett 304 knep är att kompletera med innerfjädrarna från 535/635. Vet inte om du måste ha fjäderbrickan och fjädertallriken också..
Skriv svar