///M...s 318 E30 Turbo (Uppdat. med nya bilder 16/1)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2436
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Klart smart plenumbygge. Kunde inte kommit på bättre själv :wink: :roll: :wink: . Kan hända att jag gör på samma sätt :D

:arrow: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

precis sådär jag tänkte bygga mitt plenum först, men jag har tyvärr lite mindre utrymme än dig, samt att jag ville ha bra med volym så fick bli plåtvalsen ist :)
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Inlägg av Finnsebbe »

Snyggt bygge. Det skulle kanske löna sig att svetsa ett antal stänger vertikalt in i plenumet, mellan de stora plana ytorna. Trycket kan annars göra plenumet till en ballong.
///M...
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: mån nov 07, 2005 8:09 pm
Ort: Kristinehamn

Inlägg av ///M... »

mattias skrev:Det är inspirerande att se lite egna lösningar och plenumet ditt gav mig lite att tänka på.. :roll: :villha:
Tack för de orden, det är sådant som gör att man orkar bygga vidare när lusten sviker! :-)
NXJ skrev:Klart smart plenumbygge. Kunde inte kommit på bättre själv . Kan hända att jag gör på samma sätt
Tack, men jag kan nog inte ta åt mig äran helt då det är en kopia :oops: :lol: Men jag har inte sett konstruktionen på en förgasarbil än...
robban skrev:precis sådär jag tänkte bygga mitt plenum först, men jag har tyvärr lite mindre utrymme än dig, samt att jag ville ha bra med volym så fick bli plåtvalsen ist :)
Tycker ditt plenum är riktigt snyggt! Kollade faktiskt på det när jag skulle bygga, men har ingen möjlighet att böja plåtar smidigt så det fick bli pusselvarianten istället! :-)
Finnsebbe skrev:Snyggt bygge. Det skulle kanske löna sig att svetsa ett antal stänger vertikalt in i plenumet, mellan de stora plana ytorna. Trycket kan annars göra plenumet till en ballong.
Du kan vara lugn, det kommer bli 6st stänger, men det får de göra där de svetsar för jag har ingen pelarborr el dylikt. Tänkte sätta en stång mellan 1:a och 2:a tratten närmast torpeden, sen två mellan 2an-3an och sen tre mellan 3an-4an, tycker det ska räcka!


Fråga: Måste jag leda in tryck i de små hålen över trattarna? Ska jag köra tryck över locken också då eller?
///M...
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: mån nov 07, 2005 8:09 pm
Ort: Kristinehamn

Inlägg av ///M... »

Så här tänkte jag mig förstärkningarna!


Bild
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Ang vart tryck ska leda in? På mitt gamla plenum (troligen sålt av GIK på 80talet) så trycksattes de små hålen bak på förgasarna, samt lock uppepå förgasarna, Choken är inte pluggad, används dock inte eftersom den alltid startar ändå.

Är det någon som vet om man kan strunta i att trycksätta förgasarna via de bakre små hålen och bara trycksätta uppifrån? Vore kanon om någon visste, då det skulle spara mkt jobb vid plenumbygget.
Har sökt på forumet och funnit olika svar, Trycker man med originallocken (alu) så trycksätter man bara choken och då måste flottörhuset trycksättas bakifrån, men om man trycksätter flottörhuset ovanifrån med hemmagjort lock då borde man ju täta den bakre anslutningen??? :shock:
Eller?

Mvh
Niclas
Användarvisningsbild
slaup
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: ons dec 27, 2006 3:02 pm
Ort: jakobstad FINLAND
Kontakt:

Inlägg av slaup »

snygt plenum! funderar sjölv på att bygga nått liknande! 8)
thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
Alex von Falkenhausen
///M...
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: mån nov 07, 2005 8:09 pm
Ort: Kristinehamn

Inlägg av ///M... »

slaup skrev:snygt plenum! funderar sjölv på att bygga nått liknande!
Tack! :D , det är en ganska smidig lösning som ser bra ut tycker jag. Därför jag byggt enl. denna princip.


bmw02touring skrev:Ang vart tryck ska leda in? På mitt gamla plenum (troligen sålt av GIK på 80talet) så trycksattes de små hålen bak på förgasarna, samt lock uppepå förgasarna, Choken är inte pluggad, används dock inte eftersom den alltid startar ändå.

Är det någon som vet om man kan strunta i att trycksätta förgasarna via de bakre små hålen och bara trycksätta uppifrån? Vore kanon om någon visste, då det skulle spara mkt jobb vid plenumbygget.
Har sökt på forumet och funnit olika svar, Trycker man med originallocken (alu) så trycksätter man bara choken och då måste flottörhuset trycksättas bakifrån, men om man trycksätter flottörhuset ovanifrån med hemmagjort lock då borde man ju täta den bakre anslutningen??? :shock:
Eller?

Mvh
Niclas
Exakt så har jag också tänkt. Man trycksätter över båda delarna (choke/flottörhu) och pluggar ev. det "lilla hålet". Kan ingen expert gå in och förklara detta! :-) Ska lacka mitt insug snart och då är det bra om jag vet hur jag ska göra!! Jag har också sett olika varianter på forumet...

/Per
///M...
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: mån nov 07, 2005 8:09 pm
Ort: Kristinehamn

Inlägg av ///M... »

Hmm inga svar om gasarna... :?

Kan någon hjälpa mig med detta då.

Väljer mellan ett avgashus med A/R 0.63 alt 0.82.

Turbon har 61mm inducer och 62mm exducer, T04E kompressorkåpa, T3 fläns...
Säg till om ni behöver mer info!

/Per
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Ang vart du ska trycksätta såkan du göra på båda sätt:en, jag har personligen valat att trycksätta på de 16mm hålen (vid plenum) de är pga av utrymme samt int utformad då de går om du kollar noga runt i i en kanal å sedan över munstyckerna sedan har jag gjort tätningslock ist för orginal med en 3-4mm gummipackning som jag har gjort ett hål i just där väggen mellan munstycken och choke så trycket kan läcka över där och på så sett utjämna på de viset behöver jag bara trycksätta 1 del. Detta även pga att jag har äkta turbo gasare ville inte fila i dem, annars kan man bara fila ner mellan väggen lite. Går även att trycksätta på ett egengjort lock (som måste läcka över till choken) och sedan köra med mottryck eller täta "de riktiga hålen" vid plenum..

Som sagt ni behöver inte bygga om plenum för de? Jag har de helt separata slangar från början av plenum (dopningen) till flänsen mot gasarna.


Ska ni dopa förgasarna?
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
///M...
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: mån nov 07, 2005 8:09 pm
Ort: Kristinehamn

Inlägg av ///M... »

Tack robban! :D Nu förstår jag äntligen! :lol:

Det får nog bli en lösning ungefär som du gjort för min del! Ska fixa nya flänsar mot gasarna som ska gå runt hålen också. Då kan jag svetsa på an rörstump för att trycksätta från plenumet. Ska ha några mm tjockare gods nu med, runt 6mm i alla fall.
Locket måste man ju kunna göra i tjockt gods för att sedan fräsa ur i mitten så att det blir som en uppochner vänd låda för att fördela ut trycket på båda sidor! Har inte heller lust att förstöra mina gasare då de är i väldigt bra skick!

Vad menar du med dopning?

Vad tror ni om turbon då!? Vill ju inte få mottrycksmaffian efter mig! :-)

/Per
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

mottrycksmaffian?! :D
vad ska du åka med för kam? om du har tillgång till att prova båda avgashusen så gör det men se till att du mäter avgastryck hela växeln ut (gärna lite övervarv) om inte, ta det större avgashuset till turbon
Bild
///M...
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: mån nov 07, 2005 8:09 pm
Ort: Kristinehamn

Inlägg av ///M... »

304 kam. Tyvärr inte tillgång till att prova utan jag får lita på er kunskap! :D

Mottrycksmaffian var något som dök upp i huvudet när jag skrev, tror det är dom som kommer och lägger ett hästhuvud i sängen när man har för litet avgashus eller andra problem på avgassidan! :lol:

/Per
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

chellquist skrev:
///M... skrev:Okej

Vet du vad orginal fjädertryck är? Vad rekomenderas om man vill varva bortåt 8´.

/P
Ett 304 knep är att kompletera med innerfjädrarna från 535/635. Vet inte om du måste ha fjäderbrickan och fjädertallriken också..
nej det går bra med orginal bricka och tallrik om man ska köra med dom innerfjädrarna
Bild
///M...
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: mån nov 07, 2005 8:09 pm
Ort: Kristinehamn

Inlägg av ///M... »

Man kanske skulle fundera på det alternativet, måste ju vara billigaste alternativet för att uppgradera varvtåligheten! Det är väll vipporna man får linda in i bomull bara! :-)

/Per
Skriv svar