Fiat Uno Turbo - Forsa Edition.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck
Inlägg: 114
Blev medlem: tis dec 05, 2006 12:33 am
Ort: Hudiksvall

Inlägg av Moufasa »

Zorak skrev:
Moufasa skrev:
Extra sprutet, inte värsta prylarna men det duger till en gammal fiat :lol:


Bild
Hvor har du købt dit extra sprut henne og hvad koster det? Hvordan ser det ud inden i? Skal selv bruge noget extra sprut til min gamle ford engang.. :wink:

Fedt projekt, godt med hk ud af den lille motor.. :o

Hilsen
Jesper Andersen

Hej tackar så mycket :) köpte extra sprutet på motornord.se Tyvärr har jag slarvat bort priset men det finns på deras hemsida. Det är riktigt super lätt uppbyggt och det ser inte ut att vara nån större konst att löda i hop själv :) Lägger upp lite närmare bilder på det oxå så du får se.

Översiktsbild
Bild

Här ställer man om cyliderantalet
Bild

Här ställer man (soppamängd)
Bild

Och när man vill när att det ska klippa i (tex vid 1,3bar)


Bild

Alla spridare kopplar man bara på samma singnial( Orange), Och om man kör med lågohms spridare så ska man koppla in medföljande Ballast Resistor mellan spridare och box. Gråa motståndet i bakgrunden ska användas mellan tändspole och box (Grå kabel). Om man inte kan köra direkt direkt från ecun "Tacho" då ska inte motståndet användas.


Bild


sen är det bara 12+ (röd) på tändning och säkra upp, (Svart) på jord, och vakum in i boxen sen är det bara att börja ratta runt så mycket man orkar och hoppas det blir duger till lite iaf :twisted:
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck
Inlägg: 114
Blev medlem: tis dec 05, 2006 12:33 am
Ort: Hudiksvall

Inlägg av Moufasa »

Ja en liten snabb uppdate oxå kanske. Har rensat allt på motorn men har ju lyckas hittat en spricka i toppen som jag/vi inte vet hur jag ska göra med.. Så här kommer en bild på den :(
Den sitter mellan ventilsätena..

Bild


Och en liten idolbild på kolvarna lutad mot toppen, en kolv e lite repig men inget super farligt.

Bild

Riktigt brydd över hur fin dom såg ut, efter som dom sista milen vart på fullt spjäll :twisted: . Var helt säker på att det skulle vara mycket mer tok men det ser inte ut som så.. och här kommer en närbild ettans kolv med gammla ringarna kvar.


Bild


Såg även det sitter munstycken i blocket som sprutar oljedimma under kolvarna :shock: Hadde ingen aning om att det satt det original i denna maskin så det vart en liten glad överaskning :D Tyvärr glömde jag ta bildbevis på det, men det kan jag göra i morgon då jag åter kommer med mer bilder.
Zorak
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: lör maj 27, 2006 9:29 pm

Inlägg av Zorak »

Moufasa skrev: Bild

Här ställer man om cyliderantalet
Bild

Här ställer man (soppamängd)
Bild
Har været inde på deres hjemmeside, men kan ikke finde den inde under "Insprutning- tilläggssystem Link", der er kun noget til tænding.. Har du et model navn på dit extra sprut.. Mycke tak..

Hilsen
Jesper Andersen
Bild
^^ Tjek min dejlige Ford Escort ^^
Kommer fra Danmark.. ;)
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck
Inlägg: 114
Blev medlem: tis dec 05, 2006 12:33 am
Ort: Hudiksvall

Inlägg av Moufasa »

Zorak skrev:

Har været inde på deres hjemmeside, men kan ikke finde den inde under "Insprutning- tilläggssystem Link", der er kun noget til tænding.. Har du et model navn på dit extra sprut.. Mycke tak..

Hilsen
Jesper Andersen
Det heter Powerlink-200. När jag beställde så fick dom gräva runt på lagret innan dom hittade nått, Så det kan ju hända att dom är slut eller har gått ur produktion. Lägger upp en bild på kopplings schemat så du får se hur det kopplas.


Bild

Mvh
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck
Inlägg: 114
Blev medlem: tis dec 05, 2006 12:33 am
Ort: Hudiksvall

Inlägg av Moufasa »

Nu hänger det på om packningarna till veven och tråget hinner hitta hem tills på månad eller tisdag. sen är det bara att skruva ihop bottendelen :D
Sen ska den lyftas i på plats, sen monteras gammel toppen som en dummy så länge för att kunna bygga grenröret. Samtidigt så fixas den nya toppens portning och eventuellt större ventiler innan den kastas på sin tron. Så uppdate på måndag eller tisdag..
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck
Inlägg: 114
Blev medlem: tis dec 05, 2006 12:33 am
Ort: Hudiksvall

Inlägg av Moufasa »

Hej hopp Tyvärr finns inga nya bilder på liket pga kamera-brist, dock så har lamell och tryckplatta kommit hem. Och även packningarna till tåget och vev så i morgon fredag så kastas den ihop :D . Har donat lite med karossen i veckan,kapat plats för grenrörsbygget och ic tex. Även kastat ur baksäte och lite annat smått och gott, men den blir inte lika tom som den förra karossen för att flickvännen oxå ska köra bilen en hel del :roll: Men det får man se hur det blir med d :twisted:
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck
Inlägg: 114
Blev medlem: tis dec 05, 2006 12:33 am
Ort: Hudiksvall

Inlägg av Moufasa »

Jaha ingen kamera än, Men botten-delen är klar med nyhonade cyllar nya ringar och lager osv. Även min fina Omp lamell och tryckplatta har infunnit sig,det var det gulligaste grejerna jag sett i hela mitt liv :lol: . Bara småsaker kvar som urtrampningslager Och lite annat smått som fattas. Sprickan i toppen löstes på så sätt att jag handlade en till motor som jag ska slita lite grejer från. Borde komma i morgon kväll hoppas vi på. sen på måndag så ska toppen lämnas i väg på planing, så jag har helgen på mig att porta den nya toppen :D .Bilder på hur det ser ut nu kommer jag att bjuda på i morgon.
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck
Inlägg: 114
Blev medlem: tis dec 05, 2006 12:33 am
Ort: Hudiksvall

Inlägg av Moufasa »

Hej hej nu var det ett tag sedan det uppdaterades riktigt. Men man hinner inte med allt. Tidsplanen spricker nog ser det ut som :( Men det kan inte hjälpas tyvärr. Står och lagar äckel rost på bilen dagtid nu och försöker hinna med så mycket som möjligt så att det blir nån uppstart iaf nästa månad. Botten är som sagt hop monterad nu mer, och "extra-sprutet" har hittat sin plats i bilen oxå för den delen :) En god vän håller på att snickra ett rostfritt grenrör åt mej. Och jag ska även börja porta den nya toppen och borra in dom nya spridarna i plenumet. Så det är lite pyssel kvar vill jag mena, men det är bara fin jobb :D så det är ju bara att köra. Snickrade oxå ihop en kabelstamm till dom extra-spridarna i plenumet. Jag ska försöka få lite bilder på det hela så det synns att nått e gjort på bilen.

Mvh
Användarvisningsbild
Mokko
För mycket laddtryck
Inlägg: 261
Blev medlem: mån okt 23, 2006 11:05 pm
Ort: Forsa (Hudiksvall)

Inlägg av Mokko »

Synd att det kommer ta längre tid än planerat, men det är huvudsaken att den kommer ihop nån gång :)

Har ju inga pengar på mobilen så jag kan ringa dig nu, men tänkte fråga om man kan komma förbi med 240 och låna svetsen din så jag kan diffa den till veckan. Har hittat felet på den nu så, LMM sitter felvänd bara :)

Jag får ta och kika förbi nu nån dag med kameran och knäppa lite bilder åt dig så du får visa vad som händer. Lägger upp en liten smygbild åt dig på en gång, titta vad man kan hitta i min folkracebubbla som står och ruttnar på baksidan :D Bara hoppas att det du vill ha passar ;)

Bild
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck
Inlägg: 114
Blev medlem: tis dec 05, 2006 12:33 am
Ort: Hudiksvall

Inlägg av Moufasa »

Ja det är lite tragiskt att det kommer ta lite längre tid än räknat :? Men jag får väl trösta mej med att jag kan göra sakerna i lite lungnare tempo och gå igenom resten av bilen undertiden.
Vi ska nog få den att passa på nått sätt ska du se :twisted: Jodå det är bara att hugga svetsen när du behöver, Måste bara flytta lite motorer så du kommer in i garaget :) . Börjar bli lite trångt där nu igen men det ska jag nog kunna lösa i kväll. Kom över om du bara.
Användarvisningsbild
Mokko
För mycket laddtryck
Inlägg: 261
Blev medlem: mån okt 23, 2006 11:05 pm
Ort: Forsa (Hudiksvall)

Inlägg av Mokko »

Moufasa skrev:Ja det är lite tragiskt att det kommer ta lite längre tid än räknat :? Men jag får väl trösta mej med att jag kan göra sakerna i lite lungnare tempo och gå igenom resten av bilen undertiden.
Vi ska nog få den att passa på nått sätt ska du se :twisted: Jodå det är bara att hugga svetsen när du behöver, Måste bara flytta lite motorer så du kommer in i garaget :) . Börjar bli lite trångt där nu igen men det ska jag nog kunna lösa i kväll. Kom över om du bara.
Ikväll kan det bli lite svårt att komma över med tanke på att jag är i Njutånger :D men till veckan när allt är som det ska på skiten så kan jag komma ner och svetsa diffen så man kan åka ner på isen och testa :)
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck
Inlägg: 114
Blev medlem: tis dec 05, 2006 12:33 am
Ort: Hudiksvall

Inlägg av Moufasa »

Bara att komma de svetsen är uppvärmd och klar efter all rostlagning :D
och den kommer nog att gå varm nått dygn till innan jag är nöjd. du får reservera en plats så att man får känna nå på isen i år :cry: Ska nog piska upp till bror din i morgon och försöka mäta lite på motorn,ser allt bra ut så snor jag den :twisted:
Användarvisningsbild
Mokko
För mycket laddtryck
Inlägg: 261
Blev medlem: mån okt 23, 2006 11:05 pm
Ort: Forsa (Hudiksvall)

Inlägg av Mokko »

Moufasa skrev:Bara att komma de svetsen är uppvärmd och klar efter all rostlagning :D
och den kommer nog att gå varm nått dygn till innan jag är nöjd. du får reservera en plats så att man får känna nå på isen i år :cry: Ska nog piska upp till bror din i morgon och försöka mäta lite på motorn,ser allt bra ut så snor jag den :twisted:
Det låter alldeles perfekt :)
Jo då det ska jag göra, det är bara komma ner nån dag när jag är där så ska du få provköra lite 240 :D
Det är bara att åka dit och kika, bara hoppas att skiten passar då, jag ska dit imorgon runt 11-12tiden och försöka starta upp min så du kan ju kika förbi nånting då om du är vaken :wink:
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck
Inlägg: 114
Blev medlem: tis dec 05, 2006 12:33 am
Ort: Hudiksvall

Lite bilder

Inlägg av Moufasa »

Nu har jag vart upp och knäppt lite foton på härken :) Har inte hänt så super mycket ändå men här kommer lite foton. Bla på min söta lamell och tryckplatta och lite annat jox.


Så här stor och fin är min lilla lamell :lol: Bland det sötaste jag sett.

Bild


Tryck-plattan, Hoppas den duger till något bara :?


Bild


Har även kopplat lite "sprut" Hittat ett bra ställe åt boxen, det kommer sitta en tonad plexiglas-skiva framför och en lampa på baksidan.Så när lampan är av syns den inte.Samt att boxen kommer sitta försänkt i en bit durkplåt. Lite onödigt men det kommer nog att se lite skoj ut.



Bild


Inredningen vet jag inte riktigt hur det blir med. Men jag ska plocka ur allt ur bilen i morgon och sen får jag se hur mycket som hamnar i bilen igen.Men så här ser det ut nu.


Bild


Och så var det lite rost under ena framskärmen. Har ingen vidare bild på det bara men jag har en som det kanske syns lite på.Framskärmen var dålig så jag ska lacka den nya och den andra bakluckan nån dag oxå.



Bild


Ja så var det lite anarki i garaget för tillfället. Jag hittar inte nåt nästan och det är väldigt trångt.

Bild


Här är jag i full fart med att kasta i den extra spridarstammen som jag har snickrat i hop. Nu mer är det 8st spridarkontakter ist för 4 känns helt rätt :)


Bild

Det hade jag att bjuda på i kväll :wink:
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck
Inlägg: 114
Blev medlem: tis dec 05, 2006 12:33 am
Ort: Hudiksvall

Inlägg av Moufasa »

Nu har det börjats kastas ur inredning och dyligt ur härken :D Väntar bara på urtrampningslagret innan motor och växellåda halkar på plats. Sen är den bara resten kvar. Så nu inriktas alla ansträngningar på "karossen" och inredningen så att allt blir klart ungefär samtidigt,dvs rostlagning och rostlagning. Bilder på rost och massa lagningar. Äckel tråkigt att svetsa i skitplåten som bilen är gjord i, Det går nästan inte att få det att se bra ut :x Men det går iaf att få till det någolunda.
Skriv svar