Volvo 142 Turbo -72

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
koenvbr
För mycket laddtryck
Inlägg: 291
Blev medlem: mån jan 19, 2004 1:53 am
Ort: Aarschot (Belgien)

Inlägg av koenvbr »

very shiny 8)
Användarvisningsbild
johnny_tuoma
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 54
Blev medlem: ons jan 11, 2006 8:20 pm
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av johnny_tuoma »

ser jävligt bra ut de där.. man ha ju sett hur den glänser på samhälle. när kommer nya motorn i då?
Användarvisningsbild
Dumpventilen
För mycket laddtryck
Inlägg: 120
Blev medlem: tor jun 23, 2005 8:49 pm
Ort: Arvidsajauur

Inlägg av Dumpventilen »

tack, jo måste få in lite pengar bara..men snart..:D
Volvo 142 turboprojekt -74
Volvo 142 turbo -72
Audi A6 2,5tdi Quattro
Passat Cl -82
Användarvisningsbild
Fredrik Forsberg
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jul 31, 2006 1:15 pm
Ort: Örebro

underbar!

Inlägg av Fredrik Forsberg »

måste bara att jag beundrar din motor mycket!
Användarvisningsbild
Dumpventilen
För mycket laddtryck
Inlägg: 120
Blev medlem: tor jun 23, 2005 8:49 pm
Ort: Arvidsajauur

Inlägg av Dumpventilen »

Det var ett tag sen man mekat i volvo har köpt en audi så det har som mest blivit med den. Men nu fick jag mig ett il så det är väl bara att passa på. den startade direkt och så men det vart inte direkt nått jätte effekt ökning så ja öka laddtryck lite väl och sköt blockpackningen, men nu igår satt jag dit en 2mm och provkörde den men då koka skiten!? va faun ska kolla upp så det inte bara är termostaten eller nått..


Bild


Bild
Volvo 142 turboprojekt -74
Volvo 142 turbo -72
Audi A6 2,5tdi Quattro
Passat Cl -82
Zorak
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: lör maj 27, 2006 9:29 pm

Inlägg av Zorak »

Fed installation af turboen, hvor meget tryk kører du med?

Jesper Andersen
Bild
^^ Tjek min dejlige Ford Escort ^^
Kommer fra Danmark.. ;)
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

blockpackningen?

du kanske måste öka sizen på vevhustventilations hålet på blocket om den blåste packningen mot tråget

har du koll på avgastemp och stiften? så den inte går för snålt?
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Dumpventilen
För mycket laddtryck
Inlägg: 120
Blev medlem: tor jun 23, 2005 8:49 pm
Ort: Arvidsajauur

Inlägg av Dumpventilen »

jag laddar inte så värst mycket än måste få det att hålla. typ 0,5 bar

jag menar topplockspackningen. :D och jag har satt dit en 2mm, men nu har jag tagit bort termostaten och ska ut och köra och se om den börjar gå varm. Nej jag har ingen koll på avgas tempen.
Volvo 142 turboprojekt -74
Volvo 142 turbo -72
Audi A6 2,5tdi Quattro
Passat Cl -82
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Titta åtminstone på stiften efter en fullgas-repa.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av Mattias wikberg »

Tja, hur har du det med tändningen? stelmonterat?
Användarvisningsbild
Dumpventilen
För mycket laddtryck
Inlägg: 120
Blev medlem: tor jun 23, 2005 8:49 pm
Ort: Arvidsajauur

Inlägg av Dumpventilen »

fick ett tips att jag skulle stum montera den till ca 25 grader. Men det är väl bara tillfälligt. har du nått tips?
håller på ett testa lite hur det här funkar sen ska jag väl utvekla men nytt grenrör, större förgasare och turbo m.m. :D
Volvo 142 turboprojekt -74
Volvo 142 turbo -72
Audi A6 2,5tdi Quattro
Passat Cl -82
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

Dumpventilen skrev:fick ett tips att jag skulle stum montera den till ca 25 grader. Men det är väl bara tillfälligt. har du nått tips?
håller på ett testa lite hur det här funkar sen ska jag väl utvekla men nytt grenrör, större förgasare och turbo m.m. :D
det är ganska rätt att ha stum tändkurva upp till ca 300 hp med
normala prylar i motorn! och 300 är rätt mycket.
Användarvisningsbild
Dumpventilen
För mycket laddtryck
Inlägg: 120
Blev medlem: tor jun 23, 2005 8:49 pm
Ort: Arvidsajauur

Inlägg av Dumpventilen »

oki, men hur gör du då du stummar fördelaren?
Volvo 142 turboprojekt -74
Volvo 142 turbo -72
Audi A6 2,5tdi Quattro
Passat Cl -82
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av Mattias wikberg »

du öppnar upp fördelaren och svetsar fast vikterna så att dom ej kan fjädra ut vid varv. tror att det är 2 eller 3 vikter.
samt att du skiter i att använda vakumklockan.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=1792
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Har vi tur kanske Eric kan lägga upp de gamla bilderna i den där tråden på servern här istället.
Det är bara du skruvar isär och kollar på fördelaren tills du förstår dess funktion. Sen stummar du plattan. ;)
Det lär ju finnas reserv-fördelare överallt, så du kan ju börja med en som inte sitter i bilen just nu.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar