Albins o mitt garage
Tyvärr kan jag inte ge dig priser på rak arm vad den totala kostnaden blir.anto skrev:Hej runt 30 hade jag tänkt att det skulle få kosta.
Me köper du motorn via blocket eller liknande så bör priset för motorn inte överstiga 10K bilskrotarna är svindyra...
Men hittar du en AEB motor i gott skick och skaffar en hyffsad turbo med spridare till den så kan du utan bekymmer komma upp i 250-270 hp utan att vara allt för rädd att grejjorna ska rasa. Hur du löser sprut är lite lurigare om du vill ha orginalgrejjor då dessa har inbyggd startspärr.
Runt 300 hp så är det dags att byta stakarna iaf..Kolvarna är helt ok pryttlar
There are only 3 sports, Bullfighting, Motor Racing and Mountain climbing. All the rest are games. Ernest Hemingway
- TheDagger
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 403
- Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
- Ort: V.Torup, Skåne
Träffade en snubbe på ett rejs som lagt i V8 i en gammal Audi 80 (eller heter dom 90 när det är quattro?) Enligt honom var det bolt on mot lådan.Magoo skrev:Varför femman och åttan har samma bultmönster vet jag inte ( har heller aldrig haft någon åtta) Kanske för att minska antalet olika växellådor har femman å åttan samma bultmönster?!!TheDagger skrev: Hur kommer det sig att femman och v8 har samma bultmönster på sprängkåpan då?
Jag vet däremot att man inte utan ordentligt arbete kan haka i en fyra i en låda som är avsedd för femma.
Inte heller passar en vr6a mot en 4 cyl låda utan en hel del micklande.
Men man kan faktiskt bulta i en 4:a (iaf fram till 1.8t) i en golf från -70 talet.
Men det slog mig nu att det kanske berodde på att det var just en Quattro. Kul sleeper var det iaf

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 916
- Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
- Ort: surahammar
Berätta mycket mer om motorn och aggregatet kanske vi kan hjälpa dig.anto skrev:Tjena jag har hittat ett schwitzer s1 s2006 aggregat som har suttit på en valmet traktor nån som har koll om det skulle funka till min 2l golf motor?
Ett skjutmått och lite investerad tid skulle hjälpa dig..

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Motor är nu bytt det vart en Audi tt 225 hk med lite små trim,har kört lite med bilen i sommar och allt har funkat ok för utom att kopplingen slirar lite på 4 o 5an.Jag och svanke gjorde ett ryck i går och bytte till en sinter lamell efter några timmars mek så rullade vi ut bilen för provkörning resultatet vart sämre nu slirade bilen på alla växlar i stället.Tryck plattan är en sachs sport tryck platta 200mm från en Audi 80 gte men en ny sån går inte att få tag i dom utgick ur sortimentet 2006.Men hur kan det bli sämmre med sintern än den gammla lamellen dom var exakt lika tjocka.
Nån som vet var man ska leta efter en tryck platta med rätt bult delning?
Nån som vet var man ska leta efter en tryck platta med rätt bult delning?
Du ska provtrycka tryckplattan och shimsa den korrekt så den trycker optimalt hårt på lamellen.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=10267
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=10267
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Vill bara påpeka att om det är en audi 90 så hade den femma, mao bolton mot lådan.TheDagger skrev:
Träffade en snubbe på ett rejs som lagt i V8 i en gammal Audi 80 (eller heter dom 90 när det är quattro?) Enligt honom var det bolt on mot lådan.
Men det slog mig nu att det kanske berodde på att det var just en Quattro. Kul sleeper var det iaf
Det ska hålla, Leif har kört liknande grejjer med framgång.anto skrev:Jag pratade nyss med Erik W och han skulle kolla tryck plattan men jag tror ändå att man skulle ha haft en bättre.
Prova provtrycka och schimsa in plattan det ger mer än man tror.
Annars tror jag det finns tryckplattor i usa som håller för lite mer pulver men ändå är bolt-on.
Rolig bil iaf!
/Jocke
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Tillsist hamnade det en Audi apx motor i bilen och den funkade ganska ok ,men den åkte ut nu i höst och ett nytt motor paket har har landat i garaget.Det vart en cheva lt1 men ett KEP adapter kit och en Audi 016 låda.Har inte bestämt riktig hur jag ska göra med motor styrning men det lutar åt att skicka in orginal boxen och ta bort start spärr mm.

