
Volvo Amazon -62 Compound Turbo. Såld!
- freddan302
- Forumsberoende
- Inlägg: 817
- Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
- Ort: Gällivare
Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo
Det ser riktigt stiligt ut! 

Ford Mustang -1995
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo
Och jag tackar för provturen, bra fartkänsla i en Amazon
Grymt vad tyst den går med avgasspjället stängt, jag kunde knappt höra när du smög iväg.

Grymt vad tyst den går med avgasspjället stängt, jag kunde knappt höra när du smög iväg.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo
Tackar!
Jo den går tyst och fint, med spjället stängt. När jag och Daniel var ute och provåkte glömde jag öppna spjället,
fick fundera under ett par pådrag varför vi bara fick 0,5bar på de högre varven
Skapligt mottryck.
Har bytt ut stolar och ratt mot bättre/säkrare varianter. Tyckte de galma stolarna var lite mjuka i ryggen.

Fick justera rattnavet något innan det passade på rattstången samt tillverka en hylsa som håller de övre rattstångslagret på plats.

Ny ratt

Har även monterat avskärmningsplåtar framför kyleriet. Skall komplettera med ytterligare någon list innan det är helt klart.

Har gjort ett oljebyte och div små fix. Bland annat monterat check engine lampa. Ett summalarn som styrs från sprutet, Lär ju inte missa när den börjar blinka/lysa i alla fall

Lampan triggas på valda villkor från MaxxECUt. Inställningarna ser ut såhär och görs i två steg,
kan även välja att stänga av motorn på höglast om så önskas. Skönt att slippa bekymra sig över mätarna
Senare efter jobbet blir det åka här:

Men info om sommarens kvällsträningar finns här: http://www.arc.nu/doc.asp?D=600002248&ShowNews=1
Man delar upp varje timme i tre mellan standard, formel och drifting
Jo den går tyst och fint, med spjället stängt. När jag och Daniel var ute och provåkte glömde jag öppna spjället,
fick fundera under ett par pådrag varför vi bara fick 0,5bar på de högre varven

Har bytt ut stolar och ratt mot bättre/säkrare varianter. Tyckte de galma stolarna var lite mjuka i ryggen.

Fick justera rattnavet något innan det passade på rattstången samt tillverka en hylsa som håller de övre rattstångslagret på plats.

Ny ratt

Har även monterat avskärmningsplåtar framför kyleriet. Skall komplettera med ytterligare någon list innan det är helt klart.

Har gjort ett oljebyte och div små fix. Bland annat monterat check engine lampa. Ett summalarn som styrs från sprutet, Lär ju inte missa när den börjar blinka/lysa i alla fall


Lampan triggas på valda villkor från MaxxECUt. Inställningarna ser ut såhär och görs i två steg,
kan även välja att stänga av motorn på höglast om så önskas. Skönt att slippa bekymra sig över mätarna


Senare efter jobbet blir det åka här:

Men info om sommarens kvällsträningar finns här: http://www.arc.nu/doc.asp?D=600002248&ShowNews=1
Man delar upp varje timme i tre mellan standard, formel och drifting

Senast redigerad av Grusbusen den tor apr 25, 2013 11:28 am, redigerad totalt 3 gång.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo
Du håller ett mäkta imponerande tempo och snyggt blir det också!
Förmodar att det blir drifting för din del.
Förmodar att det blir drifting för din del.

- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo
Karl, det blir fäste för min del med denna bil. Är tyvärr begränsad av styrvinkel osv. för drifting. (har bytt till kuggstång)
Hade två mål med gårdagskvällens körning. 1. undvik muren. 2. Inte vara långsammast.
Lyckades med båda som väl var. Turbo konceptet känns riktigt banvänligt, i några av de snabbare kurvorna
kan man med fördel ligga en växel högre än tidigare. Lite ovant var det med 6-växlad låda.
I nått läge åkte 6a i stället för som det var tänkt 4a. Men å andra sidan är det ju bättre när det är på det hållet.
Framvagnen kännas bra på banan, är bakvagnen som vill komma glidande.

Tyvärr ville bilen trycka ur sig vatten ur expansionskärlet. Även temperaturen ville inte riktigt hålla sig i chack.
Dock borde enligt tempmätningarna ej motorn varigt varm nog att koka.
Ska provtrycka systemet och se hur det beter sig. I bästa fall är det ventilen i locket som är dålig, i annars
får det bli att kavla upp armarna och lyfta på toppen
Är man skarpsynt syns glykolkladdet i motorrummet, är man inte det vet ni säkert hur det brukar se ut

Då jag tidigare haft tendenser till dålig kylkapacitet funderar jag nu på att montera ytterligare en kylare i bagagen.
Det blir ju inte direkt kallare på kommande körningar.
Hade två mål med gårdagskvällens körning. 1. undvik muren. 2. Inte vara långsammast.
Lyckades med båda som väl var. Turbo konceptet känns riktigt banvänligt, i några av de snabbare kurvorna
kan man med fördel ligga en växel högre än tidigare. Lite ovant var det med 6-växlad låda.
I nått läge åkte 6a i stället för som det var tänkt 4a. Men å andra sidan är det ju bättre när det är på det hållet.
Framvagnen kännas bra på banan, är bakvagnen som vill komma glidande.

Tyvärr ville bilen trycka ur sig vatten ur expansionskärlet. Även temperaturen ville inte riktigt hålla sig i chack.
Dock borde enligt tempmätningarna ej motorn varigt varm nog att koka.
Ska provtrycka systemet och se hur det beter sig. I bästa fall är det ventilen i locket som är dålig, i annars
får det bli att kavla upp armarna och lyfta på toppen

Är man skarpsynt syns glykolkladdet i motorrummet, är man inte det vet ni säkert hur det brukar se ut


Då jag tidigare haft tendenser till dålig kylkapacitet funderar jag nu på att montera ytterligare en kylare i bagagen.
Det blir ju inte direkt kallare på kommande körningar.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo
Det är en riktigt prydlig installation i motorrummet.
Får hoppas att trycket i kylsystemet är något allvarligt.

Får hoppas att trycket i kylsystemet är något allvarligt.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo
Förutom att hjulen ser lite stora (på första bilden) ut så är den ju en sleeper av rang... men det kan ju vara vidvinkeln på kameran oxå (näe)?Grusbusen skrev:Bild 1
Bild 2
Det enda jag stör mig på (inteväldigtjättemycketmenändå) är PVC-boxen jag använt som elektriker vid diverse installationer.... (Yrkes-skada, antar jag? Kan du inte lacka den röd, eller nåt? Jaa, f-låt,men jag stör mig på den där plastlådan.... den ser malplace ut bland allt annat som är skitbra...)
Men det funkar säkert. Allt annat ser ju examplariskt ut!
Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo
Köp en riktig kylare, typ griffien, gärna med tjockare cellpaket, sen kör du snabbare så kyler det mer 

- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo
Robin, tack. Hoppas också på det. Men har hittils ej undersökt vidare.
Fugazi, tack för komentarerna. Sleeperstuket vill man ju inte va utan.
Jag tycker hjulen passar bra som dom är, körde tidigare 16" men de fyllde ej ut hjululhusen varken fram eller bak.
Kan ta en bild rakt från sidan vid tillfälle. Är också inom elbranchen, är liksom van vid färgen och att elskåp/lådor
är i den nyansen. Är rädd att en lackering skulle kladda till det utan behåller nog industri färgsättningen.
Erik, jo visst vore en fet griffin kyl eller liknande fint men det är riktigt tight med plats fram i bilen.
Tyvärr resultatet av att bilen byggs i flera versioner och vissa saker hamnat efter.
Har haft tankar på detta. Dock skulle det innebära att bygga om stora delar av fronten på bilen.
Problemet är också att den varma luften inte har så mycket plats att passera ut ur det kompakta motorrummet.
Har hur som helst ej ännu provtryckt systemet då jag i fredags kapade ur bagaggolvet och började bygga
för att placera ytterligare en kylare där. Har kommit i nytt golv i aludurk. Har fått gjort endel,
återkommer med bilder efter helgen.
Fugazi, tack för komentarerna. Sleeperstuket vill man ju inte va utan.
Jag tycker hjulen passar bra som dom är, körde tidigare 16" men de fyllde ej ut hjululhusen varken fram eller bak.
Kan ta en bild rakt från sidan vid tillfälle. Är också inom elbranchen, är liksom van vid färgen och att elskåp/lådor
är i den nyansen. Är rädd att en lackering skulle kladda till det utan behåller nog industri färgsättningen.
Erik, jo visst vore en fet griffin kyl eller liknande fint men det är riktigt tight med plats fram i bilen.
Tyvärr resultatet av att bilen byggs i flera versioner och vissa saker hamnat efter.
Har haft tankar på detta. Dock skulle det innebära att bygga om stora delar av fronten på bilen.
Problemet är också att den varma luften inte har så mycket plats att passera ut ur det kompakta motorrummet.
Har hur som helst ej ännu provtryckt systemet då jag i fredags kapade ur bagaggolvet och började bygga
för att placera ytterligare en kylare där. Har kommit i nytt golv i aludurk. Har fått gjort endel,
återkommer med bilder efter helgen.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo
Bagagegolv urkapat.

Nytt golv i aludurk. Snickrat ihop kylarfäste och kanal.

Tank, bränslepump, filter och batteri flyttat. Kylare med fläkt på plats.

Kylare och golv underifrån.

Slang monterat och provisoriskt buntat för uttestning.

Prylen som hänger och är ansluten till övre hörnet av kylaren är en automatisk avluftningsventil.
Funkade fin fint.

Har trycktestat systemet och expasionskärlet. Kylarlocket är märkt med 75kpa. När jag trycktestade öppnade övertrycksventilen innan manometern i regulatorn ens visade 0,1bar. Dock är manometern jag använt inte exakt nog men tycker ändå att den borde visat något innan locket släppte igenom rejält med luft, så i bästa fall är topppackningen hel

Har varmkört och systemet är tätt och vattnet cirkulerar fint. Nästa blir att koppla in kylfläkten, byta kylarlock, ordna nån slags friskluftsintag till bagagen och ut och köra

Nytt golv i aludurk. Snickrat ihop kylarfäste och kanal.

Tank, bränslepump, filter och batteri flyttat. Kylare med fläkt på plats.

Kylare och golv underifrån.

Slang monterat och provisoriskt buntat för uttestning.

Prylen som hänger och är ansluten till övre hörnet av kylaren är en automatisk avluftningsventil.
Funkade fin fint.

Har trycktestat systemet och expasionskärlet. Kylarlocket är märkt med 75kpa. När jag trycktestade öppnade övertrycksventilen innan manometern i regulatorn ens visade 0,1bar. Dock är manometern jag använt inte exakt nog men tycker ändå att den borde visat något innan locket släppte igenom rejält med luft, så i bästa fall är topppackningen hel


Har varmkört och systemet är tätt och vattnet cirkulerar fint. Nästa blir att koppla in kylfläkten, byta kylarlock, ordna nån slags friskluftsintag till bagagen och ut och köra

Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo
Vart ute på lite testkörning med nya kylsystemet, kylningen verkar fungera fint. Har kopplat den bakre fläkten till en digital ut på sprutet som aktiveras en grad innan den främre, detta för sprida ut startströmmen till fläkten när den går igång. Funderar på att kanske koppla in ett effektmotstånd och använda ytterligare en digital ut och på så sätt köra två hastigheter. Och i så fall köra den konstant på lågfart för att hålla nere temperaturen i bagagen och uppvärmning av bränsle och batteri. Får se hur det blir. Finns iofs. pwm utgångar att tillgå men det kanske är lite overkill...
Fäste till automatisk avluftningsventil (monterad vid bakre kylare)

Det som inte fungerade lika fint är den lilla turbon som har kastat in handduken. Misstänker att den blev lite varm på Anderstorp sist.
Då bilen trycket ur sig ca 0,7l vatten tömdes expansionskärlet och slangen ner mot kylaren. I och med att den lilla turbon sitter relativt
högt monterad misstänker jag att den fick kylvätskebrist
Den fungerade på vägen hem från banan men nu när jag var ute och provkörde satt turbinen fast.
Lite blånad på kärnan/lagerdelen mot avgashuset.

Turbinen är inte riktigt centrerad i kåpan.

Har beställt ny komplett lagerdel + renoveringssats som är på väg hem.
Fäste till automatisk avluftningsventil (monterad vid bakre kylare)

Det som inte fungerade lika fint är den lilla turbon som har kastat in handduken. Misstänker att den blev lite varm på Anderstorp sist.
Då bilen trycket ur sig ca 0,7l vatten tömdes expansionskärlet och slangen ner mot kylaren. I och med att den lilla turbon sitter relativt
högt monterad misstänker jag att den fick kylvätskebrist

Den fungerade på vägen hem från banan men nu när jag var ute och provkörde satt turbinen fast.
Lite blånad på kärnan/lagerdelen mot avgashuset.

Turbinen är inte riktigt centrerad i kåpan.

Har beställt ny komplett lagerdel + renoveringssats som är på väg hem.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 221
- Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
- Ort: En annan del av Nyköping
Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo
Nu har ju jag haft fel om det här konceptet förut...
Men det kan inte va så att du övervarvar det lilla agget när den har samma tryck på båda sidor om kompressorn och avgaserna fortfarande driver på turbinen?
Men det kan inte va så att du övervarvar det lilla agget när den har samma tryck på båda sidor om kompressorn och avgaserna fortfarande driver på turbinen?
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo
Jo det är ju lite obanad terräng så man får ju liksom testa sig fram.
Kan vara som du skriver Christofer, dock innebär ju lika tryck på båda sidorna av kompressordelen att man ej driver upp varvet där då lika tryck innebär inget eller minimalt flöde.
När jag mappade bilen och labbade mycket med de tre laddtryckskanalerna märktes det att om man öppnade bypass wgn, (60mm wgn som bypassar lillturbon) lite tidigt, alltså innan storturbon fått upp trycket till samma nivå (eller högre) som den lilla sjönk laddtrycket (totalladdtrycket) då man styrde förbi avgasflödet direkt till den stora innan den fick det flöde den behövde. Dock var detta i spolfasen för den stora turbon och ej vid toppeffekt där man har rejält högre flöde...
Av detta drar jag slutsatsen att bypass wgns flöde är stort nog att bypassa avgasflödet som krävs för att hålla ner turbinvarvtalet på lillturbon. Sedan styrs även den interna wgn ungefär parallellt med bypass wgn vilket borde innebära att ännu mindre flöde driver på den lilla turbinen.
Kan vara som du skriver Christofer, dock innebär ju lika tryck på båda sidorna av kompressordelen att man ej driver upp varvet där då lika tryck innebär inget eller minimalt flöde.
När jag mappade bilen och labbade mycket med de tre laddtryckskanalerna märktes det att om man öppnade bypass wgn, (60mm wgn som bypassar lillturbon) lite tidigt, alltså innan storturbon fått upp trycket till samma nivå (eller högre) som den lilla sjönk laddtrycket (totalladdtrycket) då man styrde förbi avgasflödet direkt till den stora innan den fick det flöde den behövde. Dock var detta i spolfasen för den stora turbon och ej vid toppeffekt där man har rejält högre flöde...
Av detta drar jag slutsatsen att bypass wgns flöde är stort nog att bypassa avgasflödet som krävs för att hålla ner turbinvarvtalet på lillturbon. Sedan styrs även den interna wgn ungefär parallellt med bypass wgn vilket borde innebära att ännu mindre flöde driver på den lilla turbinen.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo
Fått hem ny GT17 core samt renoveringssats.

Fick ett ryck och rev isär den defekta turbon, upptäcker då detta.

En av de fyra skruvarna som håller plattan har lossnat, gängat ur sig och tagit i turbinen!
Inte konstigt att den rackarn verkade ha skurigt.
Resterande tre satt riktigt löst. Detta är ju en billig kina core så man kanske inte ska förvänta sig mer.
Demonterade resten, syns tydligt var skruven tagit i kompressor hjulet

Är det normalt med blånad turboaxel intill avgasturbinen?
Har dåligt rutin på att skruva turboaggregat.
Tycker övriga lager såg fina ut. Skruvade ihop och gav mig ut på en kort testrunda.
Turbon verkar faktiskt fungera normalt. Inga missljud så här långt. Så i bästa fall får den leva vidare
Känns dock inte fel att ha en ny på hyllan.
Amazonen syns förresten på nuvarande bilsports framsida i samband med att de var och gjorde reportage i närliggande ort. Dock var detta i tidigare singelturbo utförande.


Fick ett ryck och rev isär den defekta turbon, upptäcker då detta.

En av de fyra skruvarna som håller plattan har lossnat, gängat ur sig och tagit i turbinen!
Inte konstigt att den rackarn verkade ha skurigt.
Resterande tre satt riktigt löst. Detta är ju en billig kina core så man kanske inte ska förvänta sig mer.
Demonterade resten, syns tydligt var skruven tagit i kompressor hjulet


Är det normalt med blånad turboaxel intill avgasturbinen?
Har dåligt rutin på att skruva turboaggregat.
Tycker övriga lager såg fina ut. Skruvade ihop och gav mig ut på en kort testrunda.
Turbon verkar faktiskt fungera normalt. Inga missljud så här långt. Så i bästa fall får den leva vidare

Känns dock inte fel att ha en ny på hyllan.
Amazonen syns förresten på nuvarande bilsports framsida i samband med att de var och gjorde reportage i närliggande ort. Dock var detta i tidigare singelturbo utförande.

Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo
Å det var ett litet turbo ras
Vad ofta man ser att de som tillverkar billiga prylar snubblar på mållinjen.
Bara små fel vid montage, grader som finns kvar eller liknande.

Vad ofta man ser att de som tillverkar billiga prylar snubblar på mållinjen.
Bara små fel vid montage, grader som finns kvar eller liknande.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo