Lola t91, såld

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Joakim Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Ort: Smedjebacken

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av Joakim Borg »

trökigt med strul, vilka varvtal ska du köra med har du tänkt?
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av Daniel-635 »

Åh en rejäl "Att göra lista" ,tur det bara är Februari.
Men du verkade har en ganska tydlig bild av vad som ska ändras redan :thumbright:

Du fick samma karaktär som på min m30.
Sjuukt snabbspoolat med 3cyl per aggregat och korta grenrör. :hey:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av knotan »

jo fnns lite att göra, men det är sånt man får räkna med :)

tänkte varvtal va väll något högre än det tycks bli.
önskvärt hade ju vart om turbosarna hade börjat ladda skapligt, dvs typ fullt grundladd på runt 0.5 vid kanske 3500-4000, max vridmoment runt 5000 sen maxeffekten runt 6500 å sen att den drog till runt 7500 skapligt och varvstopp på 8000.

lådan är rät tätstegad, den gör en bit över 100km/h på ettan, sen droppar den nånstans mellan 1000-1500 per växel utom 4an till femman som droppar nånstans 1600-1800. så så mycket mer vridmoment behövs inte på låga varvtal iom man oftast växlar vid 6-7500 rpm så kommer man aldrig ner under 4500-5000 vid körning...
men är klart, går ju byta till andra däck och utväxling så det passar den nya vridkurvan å andra sidan,
men som det ser ut nu så testar jag att mappa klart med dessa turbos först, sen testkörning ett par ggr5 i verkligheten, sen får vi se om det blir kanske några 18t lr liknande, annars kanske vanliga t34er med 56mm turbin och 52mm kompressorn, det är ju dem mest prisvärda alternativen i dagsläget om man ska köpa nya grejjor...
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av RoGGaH »

Kan ju tänkas att det fungerar bättre på v44 att dra de i serie då de har P&H driver.

Grejen är att kör man de i serie så blir ju spridarna före i serien för kopplingsmotstånd till
de efter så alla spridarna i den serien kommer ju få olika spänning och där av olika dead time.
På full mutter med långa öppnings tider gör det ju mindre skillnad men på kortare öppnings tider gör det större skillnad och cylindrarna kommer få olika mycket bränsle.

36-1 hjul är att föredra om man ska varva lite nu blir det ju inte nå monster varv på den här men ändå.
och bara av att du går upp i tjocklek kommer det bli mycket bättre.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av Niklas Sandström »

Hur mycket vridmoment klarar lådan av?
/ Niklas Sandström
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av knotan »

runt 500nm körde dem med samma vikt och däck jag har nu,
så lite mer än så är nog inga större problem att mosa på med,
jag kommer ju dessutom inte fullgasväxla utan koppling som dem gör under tävling heller,
är man lite snäll på gasen och/eller använder kopplingen så tål dem nog en jävla masa mer,
blir nog en väldig momentan belastning på lådan när man fullgasväxlar vid 9000 och släpper på nästan 500 v8 hästar med 100% grepp i däcken,
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av E34 RRT »

fint fint!! måste nog sejja att den är snabb på gasen!! :P
Niklas.E
Marco Garver
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: tor dec 11, 2008 12:19 am

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av Marco Garver »

RoGGaH skrev:Kan ju tänkas att det fungerar bättre på v44 att dra de i serie då de har P&H driver.

Grejen är att kör man de i serie så blir ju spridarna före i serien för kopplingsmotstånd till
de efter så alla spridarna i den serien kommer ju få olika spänning och där av olika dead time.
På full mutter med långa öppnings tider gör det ju mindre skillnad men på kortare öppnings tider gör det större skillnad och cylindrarna kommer få olika mycket bränsle.

36-1 hjul är att föredra om man ska varva lite nu blir det ju inte nå monster varv på den här men ändå.
och bara av att du går upp i tjocklek kommer det bli mycket bättre.

Är det inte samma resistans på spridarna?

Självklart påverkas offset tabell men hur kan spridarna få olika spänning?

Mvh Marco
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av Karl Buchka »

Spänningen över alla spridarna är olika, men spänningsfallet är ju konstant.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Marco Garver
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: tor dec 11, 2008 12:19 am

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av Marco Garver »

Hur kan spänningen vara olika? Kan förstå om öppettiden skiljer pga spolen men en spänningsdelare med lika stora motstånd ger samma spänning över båda komponenterna.

Mvh
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av subw000fer »

Spridarna är ju elektromagnetiska ventiler, de innehåller mao spolar, induktiva laster. Med pulserande spänning får man en fas förskjutning, strömmen kommer något efter spänningen. Är det kanske detta som spökar till det när man seriekopplar dem och har korta öppningstider? Jag har ingen aning om det har med det att göra med problemet, fas förskjutningen kanske är försumbar. men det var något jag kom att fundera på när jag läste iaf.
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av Karl Buchka »

Marco Garver skrev:Hur kan spänningen vara olika? Kan förstå om öppettiden skiljer pga spolen men en spänningsdelare med lika stora motstånd ger samma spänning över båda komponenterna.

Mvh
I och med att spänningsfallet är konstant över varje spridare så får du olika spänning mellan alla spridare. Blir som du säger en vanlig spänningsdelare.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av Kadett4wd »

varför kopplar man spridare i serie?
Lathet?
Saknas utgångar på boxen?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av Henrik Braun »

Man kopplar så för att slippa resistorer och för att slippa p&h drivsteg. Jag har seriekopplat mina gamla 1680cc som jag kör på 4 bar på min 1020hk S38, går hur fint som helst. Skiljer 20 celcius på avgastempen mellan cyl på full gas.
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
Marco Garver
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: tor dec 11, 2008 12:19 am

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av Marco Garver »

Karl Buchka skrev:
Marco Garver skrev:Hur kan spänningen vara olika? Kan förstå om öppettiden skiljer pga spolen men en spänningsdelare med lika stora motstånd ger samma spänning över båda komponenterna.

Mvh
I och med att spänningsfallet är konstant över varje spridare så får du olika spänning mellan alla spridare. Blir som du säger en vanlig spänningsdelare.

Sitter ju bara 2 spridare på samma krets.

Spänningsdelare med 2 st lika stora motstånd ger ju halva matningsspänningen över varje komponent.

Att det sen kan bli olika mängd bränsle ut varjer spridare i alla fall kan jag förstå pga elektromagnet/spolen.

Mvh Marco
Skriv svar