Sida 1 av 1
grenrör
Postat: tor maj 22, 2008 11:01 pm
av Robin Karlsson
hejhej .. ska testa å bygga ett eget grenrör till en 745 turbo .. är en orginal turbo tror ja å ska inte bygga grenröret för effekt eller så utan bara för att prova på att göra ett .. men nu har ja en fråga till nån kunnig, hur långa ska rören vara ?? har det nån stor skillnad eller ska man göra de som de passar bäst ??
Postat: fre maj 23, 2008 12:09 am
av Melkutt
Postat: fre maj 23, 2008 12:11 pm
av knotan
jag har byggt ett helt gäng sådana till olika polare samt sålt en gägn med till folk över nätet.
ingen som sagt att det skulle vart några problem med dem. ger betydligt bättre spool än orginal typ 940 grenröre iallafall...
min teori är att iom att det blir så pass korta/grova rör å man ändå inte har uppdelat med pulserna så kvittar det att längden skiljer lite...
med ganska stor dimension på rören så lär man ju få hyffsad sugeffekt som drar igång snurran rätt fort tack vare det. gashastigheten stiger säkert en del väl inne i turbinhuset så sätter nog fart på turbin gött det med?? bara mina bonnteorier men iallafall
framförallt så går dem rätt fort å bygga med
sen kan man ju vara seriösare å dra dem mittre rören en bit nedåt före å sen upp för å få lite jämnare längd, å sen även i RF å polera om man vill att det ska va snyggt.

Postat: fre maj 23, 2008 4:26 pm
av Robin Karlsson
okej tack, får bli lite spännande kvällsläsning de här

Postat: fre maj 23, 2008 4:27 pm
av Robin Karlsson
knotan skrev:jag har byggt ett helt gäng sådana till olika polare samt sålt en gägn med till folk över nätet.
ingen som sagt att det skulle vart några problem med dem. ger betydligt bättre spool än orginal typ 940 grenröre iallafall...
min teori är att iom att det blir så pass korta/grova rör å man ändå inte har uppdelat med pulserna så kvittar det att längden skiljer lite...
med ganska stor dimension på rören så lär man ju få hyffsad sugeffekt som drar igång snurran rätt fort tack vare det. gashastigheten stiger säkert en del väl inne i turbinhuset så sätter nog fart på turbin gött det med?? bara mina bonnteorier men iallafall
framförallt så går dem rätt fort å bygga med
sen kan man ju vara seriösare å dra dem mittre rören en bit nedåt före å sen upp för å få lite jämnare längd, å sen även i RF å polera om man vill att det ska va snyggt.

okej då fick ja lite mer ljus på saken ... ja men bonnteorier brukar funka fin fint så

hehe
Postat: mån jun 16, 2008 10:34 am
av vispa0219
knotan skrev:jag har byggt ett helt gäng sådana till olika polare samt sålt en gägn med till folk över nätet.
ingen som sagt att det skulle vart några problem med dem. ger betydligt bättre spool än orginal typ 940 grenröre iallafall...
min teori är att iom att det blir så pass korta/grova rör å man ändå inte har uppdelat med pulserna så kvittar det att längden skiljer lite...
med ganska stor dimension på rören så lär man ju få hyffsad sugeffekt som drar igång snurran rätt fort tack vare det. gashastigheten stiger säkert en del väl inne i turbinhuset så sätter nog fart på turbin gött det med?? bara mina bonnteorier men iallafall
framförallt så går dem rätt fort å bygga med
sen kan man ju vara seriösare å dra dem mittre rören en bit nedåt före å sen upp för å få lite jämnare längd, å sen även i RF å polera om man vill att det ska va snyggt.

Vad tar du för en sådant grenrör? maila mig:
karlsson0219@hotmail.com
MVH
Postat: mån jun 16, 2008 11:31 am
av Jens Gustavsson
här fins lite 740-940 grenrörs teorier och framöver kan det köpas hos
www.klracing.se
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=45