Bmw 325 E30 TiC by JLPERFORMANCE 647WHP@1,94BAR
- JonasLinder
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: tis jan 02, 2007 7:00 pm
- Ort: Umeå
Bmw 325 E30 TiC by JLPERFORMANCE 647WHP@1,94BAR
Har varit lite tråkig och inte gjort någon projekt tråd under uppbyggnaden om min bil, men bättre sent än aldrig som dom brukar säga.
Har ägt och byggt på bilen i 3 år.
Så här ser Specen ut:
Motor/Drivlina
M20B25 block:
Orginal m20b25 vevaxel
Toppdeckat
Hornat
Svarvade kattkolvar
Djupare ventilurtag
Original 135mm stakar
O-ringat med 0,2 mm uppstick
Blästrat och Uppmålat
Alla lager, packningar, kolvringar, packboxar, oljepump, reduceringsventil, vattenpump, kamrem, spännare m.m NYTT när motorn sattes ihop
M20B25 topp:
Planad
Enem Z45 Turbo kamaxel
PPF ventilfjäderkit med retainers
Inslipade ventiler
Original vippor
Spjällhus gjort för turbo samt tigat dit 3” alu rör istället för original 2,75”
Sachs 618 Tryckplatta
6 Puckad sinterlamell
15mm pilotlager i veven
Garrett Gt42 Turbo 62mm in 67mm ut
Vevhusvent från topp samt oljeretur från topp till snygg hemmabyggd catchtank
60mm Wastegate
Nordgren ställbar lufttryck regulator
Eget tillverkat grenrör T4 fläns, EGT uttag, lindat med bandage
45x30x7,6 Alu Intercooler
25 Raders oljekylare med nya fina pressade slangar
3,5” Avgassystem från turbo med 1 simons dämpare som går ut på högersidan
525 TDS växellåda
328 E36 Kardanaxel med 2 ORDENTLIGA kardanringar
E28 M535 Kylare
Alla kylslangar är byggt i rör med silikonslangar
Spal fläkt till kylaren
Dubbla 32mm Dumpventiler
Volvo 740 Expansionskärl
SNIPER lustgassystem 75HK kan man plocka (använder ej gas nu)
BMC luftfliter 4” till Turbon
Bakvagn:
PPF sviktstålsaxlar med 735 drivknutar
Svetsad 735 Diff med 3,47 Utväxling
Pulverlackad bakvagnsbalk med Delrin silent bussningar med justerarbara hjulvinklar
Medbringare och hubbar byggd efter skottsäkert recept så man kan använda original handbroms
Förstärkata Original 325 bärarmar
Tiggad Aluminium oljeupptagningsplåt under DIFF godkänd för stripp
K-sport coilovers bak med justerbara fjädrar
Motorstyrning/Bränslematning
Vems styrsystem med Display, EGT, bredbandslambda, alla givare och egenbyggd elhärva
Launchcontrol på växelspaken
Tändspole från Opel V6 ( Bosch motorsport )
Aeromotive A100 soppapump
Summit AN8 bränslefilter
Fuelcell
Aeromotive A1000 BTR med industri bränsletrycks mätare
Orginal fuelrail som är ombyggd med AN8 anslutningar samt lustgas-bränsle uttag
Alla slangar är stålomspunna
Earls/summit kopplingar överallt
1008cc Spridare
Bilen körs på E85.
Kaross/Mätare m.m:
325 4-dörrars kaross
Inte mycket rost
Lackad halvblank svart
Alu fjäderbensstag fram
Hemmabyggt fjädertornsstag bak
Igenlagda dörrlister
Ögonlock
M3 Speglar med adapterplattor
Helljuset bortplockat och ersatt med Aerotratt på högersidan
Egentillverkat glasfiber tak, inte det snyggaste men funkar…..
Vinge
Igenlagd reservhjuls balja
Halvbur
Breddade skärmkanter bak (rymmer 10,5” ET street bra)
2 St sportstolar
4-punks bälten
Aluminium klädda dörrsidor samt hatthylla
Tonade bakljus
Gt sportratt med nav och snapoff nav.
Alu pedaler
Batteriet i skuffen med batteribox
Egentillverkad shortshift växelspak
Stor varvräknare med shiftlight, vattentemp mätare, oljetrycksmätare samt stor oljetrycks varningslampa, volt mätare, laddtrycksmätare, startknapp m.m
Huvudströmbrytare med godkänd dekal
Hela framvagnen är uppmålad med nya bussningar och leder m.m
4-Hjulsinställning gjord
Renoverade original fjäderben och fjädrar fram (För stripp körning)
Bromsar/Däck & Fälgar:
17” Postert fälgar 235/45/17 bak
215/40/17 fram
15” Avsmalnade plåtfälgar fram med M/T frontrunners 4,5x26x15
15” Breddade plåtfälgar bak med 10,5x26x15 M/T ET STREET med M/T slangar
10mm Spacers fram om man kör 17”
45mm bultade manton racing spacers bak till ET STREET däcken
Original bromsok fram med borrade/slitsade Tarox skivor
Original bromsok samt skivor bak
Alla bromslangar är stålomspunna
Sellholm Racing hydralisk handbroms till bakbromsarna
Effekt/prestanda=
647WHP & 790WNM @ 1,94Bar
Har ägt och byggt på bilen i 3 år.
Så här ser Specen ut:
Motor/Drivlina
M20B25 block:
Orginal m20b25 vevaxel
Toppdeckat
Hornat
Svarvade kattkolvar
Djupare ventilurtag
Original 135mm stakar
O-ringat med 0,2 mm uppstick
Blästrat och Uppmålat
Alla lager, packningar, kolvringar, packboxar, oljepump, reduceringsventil, vattenpump, kamrem, spännare m.m NYTT när motorn sattes ihop
M20B25 topp:
Planad
Enem Z45 Turbo kamaxel
PPF ventilfjäderkit med retainers
Inslipade ventiler
Original vippor
Spjällhus gjort för turbo samt tigat dit 3” alu rör istället för original 2,75”
Sachs 618 Tryckplatta
6 Puckad sinterlamell
15mm pilotlager i veven
Garrett Gt42 Turbo 62mm in 67mm ut
Vevhusvent från topp samt oljeretur från topp till snygg hemmabyggd catchtank
60mm Wastegate
Nordgren ställbar lufttryck regulator
Eget tillverkat grenrör T4 fläns, EGT uttag, lindat med bandage
45x30x7,6 Alu Intercooler
25 Raders oljekylare med nya fina pressade slangar
3,5” Avgassystem från turbo med 1 simons dämpare som går ut på högersidan
525 TDS växellåda
328 E36 Kardanaxel med 2 ORDENTLIGA kardanringar
E28 M535 Kylare
Alla kylslangar är byggt i rör med silikonslangar
Spal fläkt till kylaren
Dubbla 32mm Dumpventiler
Volvo 740 Expansionskärl
SNIPER lustgassystem 75HK kan man plocka (använder ej gas nu)
BMC luftfliter 4” till Turbon
Bakvagn:
PPF sviktstålsaxlar med 735 drivknutar
Svetsad 735 Diff med 3,47 Utväxling
Pulverlackad bakvagnsbalk med Delrin silent bussningar med justerarbara hjulvinklar
Medbringare och hubbar byggd efter skottsäkert recept så man kan använda original handbroms
Förstärkata Original 325 bärarmar
Tiggad Aluminium oljeupptagningsplåt under DIFF godkänd för stripp
K-sport coilovers bak med justerbara fjädrar
Motorstyrning/Bränslematning
Vems styrsystem med Display, EGT, bredbandslambda, alla givare och egenbyggd elhärva
Launchcontrol på växelspaken
Tändspole från Opel V6 ( Bosch motorsport )
Aeromotive A100 soppapump
Summit AN8 bränslefilter
Fuelcell
Aeromotive A1000 BTR med industri bränsletrycks mätare
Orginal fuelrail som är ombyggd med AN8 anslutningar samt lustgas-bränsle uttag
Alla slangar är stålomspunna
Earls/summit kopplingar överallt
1008cc Spridare
Bilen körs på E85.
Kaross/Mätare m.m:
325 4-dörrars kaross
Inte mycket rost
Lackad halvblank svart
Alu fjäderbensstag fram
Hemmabyggt fjädertornsstag bak
Igenlagda dörrlister
Ögonlock
M3 Speglar med adapterplattor
Helljuset bortplockat och ersatt med Aerotratt på högersidan
Egentillverkat glasfiber tak, inte det snyggaste men funkar…..
Vinge
Igenlagd reservhjuls balja
Halvbur
Breddade skärmkanter bak (rymmer 10,5” ET street bra)
2 St sportstolar
4-punks bälten
Aluminium klädda dörrsidor samt hatthylla
Tonade bakljus
Gt sportratt med nav och snapoff nav.
Alu pedaler
Batteriet i skuffen med batteribox
Egentillverkad shortshift växelspak
Stor varvräknare med shiftlight, vattentemp mätare, oljetrycksmätare samt stor oljetrycks varningslampa, volt mätare, laddtrycksmätare, startknapp m.m
Huvudströmbrytare med godkänd dekal
Hela framvagnen är uppmålad med nya bussningar och leder m.m
4-Hjulsinställning gjord
Renoverade original fjäderben och fjädrar fram (För stripp körning)
Bromsar/Däck & Fälgar:
17” Postert fälgar 235/45/17 bak
215/40/17 fram
15” Avsmalnade plåtfälgar fram med M/T frontrunners 4,5x26x15
15” Breddade plåtfälgar bak med 10,5x26x15 M/T ET STREET med M/T slangar
10mm Spacers fram om man kör 17”
45mm bultade manton racing spacers bak till ET STREET däcken
Original bromsok fram med borrade/slitsade Tarox skivor
Original bromsok samt skivor bak
Alla bromslangar är stålomspunna
Sellholm Racing hydralisk handbroms till bakbromsarna
Effekt/prestanda=
647WHP & 790WNM @ 1,94Bar
Senast redigerad av JonasLinder den tis apr 05, 2011 9:20 pm, redigerad totalt 2 gång.
Mvh Jonas Linder
070-6636641

070-6636641

- JonasLinder
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: tis jan 02, 2007 7:00 pm
- Ort: Umeå
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Ser jag galet eller hyr du garaget av kimpan ?. tycker de ser ut som så men kan se fel
, ruskigt fränt bygge iaf ! 


[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
- JonasLinder
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: tis jan 02, 2007 7:00 pm
- Ort: Umeå
Du ser helt rätt, har hållit till i Kimpans garage nu i över 1 år men nu blir det eget garage, för att börja med nya bygget då E30 ska avvyttras.Roger Berglund skrev:Ser jag galet eller hyr du garaget av kimpan ?. tycker de ser ut som så men kan se fel, ruskigt fränt bygge iaf !
Mvh Jonas Linder
070-6636641

070-6636641

- JonasLinder
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: tis jan 02, 2007 7:00 pm
- Ort: Umeå
Jo kanske de, dock är det bara att erkänna att M20 topparna har väldigt dålig hållbarhet, skulle vara kul att utvärdera en gördel till toppen.Ecke skrev:Verkar som ett lotteri det där tror dom håller lika bra om man inte svetsar dom, tror mer på en gördel över toppbultarna.EJ svetsad, körde svetsad förut men då sprack den, funkar fint nu.
Fint med en tråd btw.
BTW har köpt 3 st M20B25 motorer på slutet och alla har verkar frächa, ändå var 2 av 3 toppar spruckna, motorerna har gått sug hela livet tills nu, SURT.
Mvh Jonas Linder
070-6636641

070-6636641

- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Re: Bmw 325 E30 TiC by JLPERFORMANCE
Jag får väl vara den första att gratta dig till dubbelt rekord ikväll.
Samt hylla Robert och Emil, lär sova med ett smile, M20 rules!!!
Sjukt, vad mer kan man säga?
Samt hylla Robert och Emil, lär sova med ett smile, M20 rules!!!
Sjukt, vad mer kan man säga?

- JonasLinder
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: tis jan 02, 2007 7:00 pm
- Ort: Umeå
Re: Bmw 325 E30 TiC by JLPERFORMANCE
HAHA jo m20 rules.
Har bromsat bilen i helgen.
Sjukt nog gav den 647Whp =) på 1,94 Bar
Inte illa för att vara ORGINAL STAKAR, ORGINAL KOLVAR, OSVETSAD TOPP, ORGINAL VEVAXEL
Se vad en z45 kam, oringning, PPF ventilfjädrar och crmo retainers kan göra =)
Har varit ute och snytit ur kärran och den går fint och allt verkar lira precis som den ska.
TACK till robban på Dynotech och Emil för helgens insats.
Tror ribban är satt nu på vad M20B25 prylarna klarar av.
Bromspapper och fin film kommer inom kort, har blivit väldigt lite sömn i helgen så måste sova lite först.
Har bromsat bilen i helgen.
Sjukt nog gav den 647Whp =) på 1,94 Bar
Inte illa för att vara ORGINAL STAKAR, ORGINAL KOLVAR, OSVETSAD TOPP, ORGINAL VEVAXEL
Se vad en z45 kam, oringning, PPF ventilfjädrar och crmo retainers kan göra =)
Har varit ute och snytit ur kärran och den går fint och allt verkar lira precis som den ska.
TACK till robban på Dynotech och Emil för helgens insats.
Tror ribban är satt nu på vad M20B25 prylarna klarar av.
Bromspapper och fin film kommer inom kort, har blivit väldigt lite sömn i helgen så måste sova lite först.
Mvh Jonas Linder
070-6636641

070-6636641

- JonasLinder
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: tis jan 02, 2007 7:00 pm
- Ort: Umeå
Re: Bmw 325 E30 TiC by JLPERFORMANCE 647WHP@1,94BAR
HAHA jo bra med vrid också=)
Mvh Jonas Linder
070-6636641

070-6636641

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 506
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 11:14 am
- Ort: Tingsdal
Re: Bmw 325 E30 TiC by JLPERFORMANCE 647WHP@1,94BAR
Ja fy fan,, helt otroligt,, stort grattis till de siffrorna, M20 rules 

Re: Bmw 325 E30 TiC by JLPERFORMANCE 647WHP@1,94BAR
Det klassiska M20-receptet, numera fulländat. Grattis! 

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Bmw 325 E30 TiC by JLPERFORMANCE 647WHP@1,94BAR

nu kanse du vill testa mot den gula 142 på bullmarks vägen i sommar igen

vad kör du med för stomme på toppen och ventilstorlek? vart det 2L toppen som vi flödade mm?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- chellquist
- Forumsberoende
- Inlägg: 636
- Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
- Ort: Teg
- Kontakt:
Re: Bmw 325 E30 TiC by JLPERFORMANCE 647WHP@1,94BAR
Härligt projekt som jag vaknade av inatt. Funderat på ljuddämpare??? Kanske inte ska launcha och ösa alltför mycket över röbäckslätten så inte robban och övriga garage i området får dåligt ryckte. Den låter sjukt högt och jag förstår såklart att du var inspirerad efter en skön bromsning. Tänk på att folk typ sover 30m från vägen
Stort grattis till fina siffror iallafall /C

Stort grattis till fina siffror iallafall /C
BMW 2002 -73, MS3x turbo/intecooleller
Christer Hellquist
Christer Hellquist