Kammaxel b230FK?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Jimmy
Forumsberoende
Kontakt:

Kammaxel b230FK?

Inlägg av Jimmy »

Skulle vilja ha lite råd om vilken kammaxel man ska välja! min setup idag är:

B230FK med 16T turbo
3" avgas med race kat
chippade bränsle +tändboxar
Alu intercooler
uppställt ladd ca 1bar

Har idag 530 topp med T (tråk kamm)

Nån som har nått tips?
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Kontakt:

Re: Kammaxel b230FK?

Inlägg av Gustav »

Min bruksbil (945) har iofs standard 13c
Men 3" system från Jt, Chip och dryga kilot i ladd.
Toppen är portad väldigt väldigt lite, flödar bara lite mer på låga lyft.
Jag stoppade i en A kamaxel och blev väldigt nöjd med resultatet, motorn är mycket starkare upp till 1500-2000rpm än den var tidigare.
Detta är ju nått man mest uppskattar vid ren brukskörning, släpvagnsdragning osv...
Så vilken kamaxel du ska ha beror nog väldigt mycket på vad du önskar av din motor.
Gustav Sundberg
Jimmy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Jimmy »

Denna bil ska aldrig köras med släpkärra eller brukas så till dagarna:) den går på helgerna och ska köra ifrån så många den kan:)

V- kamm hur är den med turbo?
John
För mycket laddtryck

Inlägg av John »

Jag var mycket nöjd med V-kam på min 940.
Kanske inte den kammen som drar mest på botten, men helt klart körbar även med tung kärra efter.
Bild
endorfinslaven
För mycket laddtryck

Inlägg av endorfinslaven »

Jag har ett liknande koncept på min isbil.

16T portad av mig.
Större intercooler ska dit
Lätt portad 530
V15T kam
2,5 tum
balanserad nyrenoverad motor
gröna spridare
chippade boxar som ska bort kablar ligger dragna för eftermarknadssprut.
1,3-1,4 Bar.

Testade följande kammar på bilen då jag hade mappbar bränsle o tändning och körde inställningar på gatan.
AXT 275, V15T, V16T, KG2T och bilen gick bäst med T kammaxeln syntes delvis vid klockning på 3 ans växel 40-140km h.
T- kam var allround bäst och då pratar jag motorkaraktär och körbarhet som helhet.
Ta i beaktning att en modern rallybil har 600Nm och +300hk då blir den körbar i min mening.
Det är inte på mitt vis som de flesta här på forumen pratar effekt.
Men jag kan ha fel och de har nog rätt och då borde de bygga rallymotorer som slår bland världseliten med lätthet.

Har frågat på detta forum och även skickat mail till han som gör kammar här men inte fått något svar.
Jag vet ej varför han inte svarade om det hade och göra med att jag klockade bilarna med alla kända kammar och därefter kommer hans kam o jämföras.
Men jag är inte bara intresserad av acc-tider utan körbarhet i motorn för att kunna balansera bilen på isbanan.
Med felaktig kammaxel måste man kämpa bakom ratten och med rätt så blir körningen effektivare och mindre krävande.
Det är precis samma sak som när man pratar bromskraft och fördelningen av den på olika underlag.
Eller chassie uppbyggnad som medgör en snabb o lättkörd bil och inte bara en stenhård och låg skapelse.

Det finns tyvärr många självutnämnda experter på alla dessa områden i Sverige,,, professionella som amatörer.
Kontentan av deras arbete ser vi i hur väl representerade Svenska bilbyggare är internationellt.
Finns det någon som får ihop något som är konkurrenskraftigt i kvalitet funktion och pris, var snäll o nämn honom(Kenneth Hansen).

En av de mest kända har jag anlitat många ggr och han har som mest gjort om jobbet 7ggr.
Då var det med mina förbättringsförslag det gjordes.
Senare så undrade han varför inte engelsmännen tittade åt dem på de Europeiska mässorna.

Jag vet bara inom min industri då jag jobbat en hel del som igångkörare i många länder bla Tyskland, Frankrike, England.
De teknsikt bevandrade personerna i andra länder har inte så höga tankar om svensk ingenjörskonst, vilket jag lärt mig o svälja.

Vad vill jag säga med detta !
Gör så mkt du kan själv !
Beställer du jobb och låter XXX AB göra arbetet begär namn på folk som har hans produkter imonterade så att du kan dubbelkolla själv hur produkten fungerar.
Hur ser motorkonceptet ut och vilket användningsområde går produkten i ,,,, vad för erfarenhet har kunden av andra produkter.
Ta i beaktning att användaren av produkten inte talar sanning i alla lägen av olika anledningar.

Volvo hade en stab med ingenjörer som jobbade med motorn i bromsbänk under en längre tid och de var inte helt bakom flötet, kolla på dessa volvokammaxlar först.
Nog för att de inte konstruerade en racemotor men den har en viss grundkaraktär som du inte kommer ifrån om du inte gör stora ingrepp i motorn.
Jag vet ej vad som är rätt och det finns en del som är tvärsäkra ....

Nu blir nog någon sur !
Användarvisningsbild
manonhill
För lite laddtryck

Inlägg av manonhill »

Jag är en nybörjare som inte vet något om insprutning, men är intresserad av att lära mej. Har läst på forumet för att försöka förstå, har kanske snappat upp en del. Men ibland blir jag förvirrad.
Då du testade kamaxlarna hade du då ett eftermarknadssprut?, som du sen tog bort för att montera chippade boxar och en i dina ögon sämre kamaxel?.

Är en gammal gubbe som är lite sugen på att byta motorn i isbilen som man köpte till sonen då han skulle lära sej köra bil och sladda lite. Det blir nog troligt vis en B23 volvo men med en förgasarturbo historia.
Insprutning verkar lite för avancerat för min del.
Lars Lindström
Enok
Forumsberoende

Inlägg av Enok »

endorfinslaven skrev:Ta i beaktning att en modern rallybil har 600Nm och +300hk då blir den körbar i min mening.
Det är inte på mitt vis som de flesta här på forumen pratar effekt.
Men jag kan ha fel och de har nog rätt och då borde de bygga rallymotorer som slår bland världseliten med lätthet.
Att rallymotorerna har 600nm o +300hk beror på att dom har restriktor.
Hade dom sluppit det hade det snarare varit 600nm o +600hk, (som grupp B).
Peter Olson
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Då du testade kamaxlarna stod du med indikatorklocka och ställde förställningen som tillverkarna rekomenderar oxå antar jag? Dvs antal mm öppna insugsventilen på 1ans cyl i ÖD..
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Mitt svar till Jimmy, beror lite på hur ditt körsätt ser ut oxå, jag gillade med första 940 turbon att sladda på varvstoppet på 2an och 3an.. Då trivdes jag bäst med en k-kam då den var piggast på övre registret över 4000rpm..
Testade allt från T,A,V,Vx3 i originalväg och förutom K var vx3an min favorit då den gillade att varvas oxå mot dom andra..

Körde sedan enems v15 och v16 turbo kammar och dom var natt och dag, bra botten och dom drog till 7k var mitt varvstopp låg.. v16 ca 1000rpm senare vakna den ordentligt VS v15..

Jag testade olika förställningar(öppning på ventilen 1a cyl ÖD) och att vrida kammen med olika ventilspel oxå ska tilläggas innan jag blev nöjd med någon av kamaxlarna, något som många inte alls gör utan bara skruvar i med org kamdrev och tror den står bra..
Dänniz 073-8447664
endorfinslaven
För mycket laddtryck

manonhill skrev:Jag är en nybörjare som inte vet något om insprutning, men är intresserad av att lära mej. Har läst på forumet för att försöka förstå, har kanske snappat upp en del. Men ibland blir jag förvirrad.
Då du testade kamaxlarna hade du då ett eftermarknadssprut?, som du sen tog bort för att montera chippade boxar och en i dina ögon sämre kamaxel?.

Är en gammal gubbe som är lite sugen på att byta motorn i isbilen som man köpte till sonen då han skulle lära sej köra bil och sladda lite. Det blir nog troligt vis en B23 volvo men med en förgasarturbo historia.
Insprutning verkar lite för avancerat för min del.
För att börja så är jag ingen expert och har en sak gemensamt med dig, jag är nog bra mycket äldre än de flesta på forumet.
Därav har min erfarenhet skapat misstro till åsikter på nätet och från kända sk. tuning/trimfirmor.
Har jobbat mkt utomlands tidigare vilket gett mig råd att leja ut jobb och det har visat sig att de flesta firmor bara är garagefirmor.
Det är de som inte fick jobb inom större seriösa organisationer, min åsikt.
Har även mekat själv och följt kända råd och det har inte gett så bra resultat, därefter så har jag försökt själv med experiment.
Det ger bättre resultat om man har tid o klura med hjälp av lite mätutrustning eller/och möjlighet att prova komponenterna fullt ut.

Jag körde eftermarknadssprut och hade ställbart kammaxeldrev, följande kamaxlar(KG2T,V,T,V15T,V16T), portad 531 med större ventiler, 530 som jag putsat själv, större pump i tanken(wallbro, blå, gröna, och siemens deka spridare 670/780cc, original bränsletrycksregulator, ställbar ombyggd original(med olika fjädrar), Malpassi progressiv btr, original LuftMasseMätare, och 80mm från volvo 960, jätterör till LMM från turbocenter med tillhörande chip, matchportat grenrör, original avgassystem, 2,5 tum isbilen, 3 tum sommarbilen, dubbla pumpar Bosch 040+044 i serie för E85, MSD Blaster, Har även kört en del olika chip, Därefter mätt med bredbandslambda.

För att ha kul för minsta insats och bästa körbarhet så var faktiskt det enklaste bäst som kördes på isbilen.
Civinco piggyback+ gröna spridare + wallbropump, 1,1 bar originalturbo (vilket blev för varm så den har nu bytts mot en 16T som jag "portat").

Civincosystemet klipper under gång på låglast ungefär som att man snabbt vrider av och på nyckeln, det ska fungera på andra bilar sägs det.
Sliter rätt bra på prylarna då det sker med täta mellanrum.
Därefter så brände Civincosystemet originalboxar och vid ett tillfälle på vintern i skogen efter isåkning 7 mil hemifrån i mörkret.
Civincot det fungerade inte på min, drog kabeln med tanke på EMC kollade stift o hylsor ringde kablage samtidigt som jag juckade på det, tvinnade kablage med tanke på EMC, fann inget, Efter diskussioner med killarna på Civinco så drog vi om plug n playkablaget för mindre EMC störningar, mitt påfund men det gav inget.
Skickade in boxen och fick tillbaks en ännu sämre box, tyvärr men det var nog problem i box eller mjukvara,
Har släppt detta system och ska när tid finnes testa annat system, trots att killarna var jättebra och ha och göra med.
Nu sitter det 80mm LMM och chipp i bilen vilket inte ger soppa vid gasande förrän sent, piggybacken gav mer respons vid gaspådrag.
Hela iden med deras piggyback är genial då du bibehåller alla lågfarts och tomgångsegenskaper(besiktning) men kan väldigt lätt mappa bilen själv där du önskar i registret. Inkopplingen handlar bara om att koppla in några kontakter
Det kanske funkar på din bil, vem vet.

Men det här såkallade Vikingchiptrimmet med 80 mm LMM är ett enkelt sätt att trimma LH 2.4 Styrsystemet.
Det sitter på isbilen nu tillsvidare...
Tyvärr blir det långt ifrån optimalt....

Måste tillägga att då jag körde piggyback och simpel hårdvara så var jag kung på isbanan pga det underbara botten o mellanregistret.
Så oerhört lättkört går det inte o få med chipptrimning.
endorfinslaven
För mycket laddtryck

Lät en bekant mäta med indikator klocka på min V15T som jag ställt på känn !
Den var perfekt inställd enligt honom, köpte klocka efter att jag kört i bänken och kollade då själv, den stod några hundradelar fel.

Jag tycker inte Enem kammarna är guds underverk varför älskar så många dem ?
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Varför älskar folk Volvo original traktorkarraktär? Hur långt är ett snöre?
Smaken är som baken...
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende

Inlägg av philleee »

Har aldrig kört med en Enem kam, men många gör det och visar bra resultat i bänken, framförallt verkar dem ge grymt vrid.

Tror inte de flesta har råd att köpa 5 olika kammar o testa heller utan har man bestämt sig för en så kör man på den.

Kommer man från en chippad bil till en råtrimmad bil så känns det nog som att den går riktigt bra också, oavsett kam. (tills man testat en bättre kam)
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
Skriv svar