Turboladdad Offshorebåt, BMW M10. SM 2a 2011, numer såld!!!.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Freddan, hur gick det? Kolvsallad eller bottnad bromsbänk?
Jonas Bylund
Bild
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Ja, snart måste det väl till en liten uppdatering om resultaten? :wink:
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Freddan är nöjd, så inget ras. Har bara pratat med honom på tele lite kort. :thumbright:
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
Ort: Teg
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Men vad jag har refreshat denna tråd nu :hihi: .... Uppdatera vi är ju nyfikna :thumbright:
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Freddan får själv avslöja :)
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

En liten tjuvtitt på dagens körning! ;)

Bild
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
Ort: Teg
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Finns ju lite kvar på spridarna. Hur stora är dom? Så går det väl gissa effekten....
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Så vare färdigbromsat då.......TROR jag :wink: Motorn sitter fortfarande kvar i bänken OM jag vill fortsätta men vi har nu nått en nivå som jag är VÄLDIGT nöjd med.

Maxeffekt=255,1 hk vid 6600 rpm och 1,3 bar.

Målet var 250+ hk och det nådde jag vid ett LÄGRE ladd och varv än vad jag trott.

Mer info kommer såklart och det finns både film och bilder.

STORT TACK TILL: WWW.JUNGGRENSMOTORTEKNIK.COM
JONAS BACK.

Finns massor av info ang temperaturer, lambda mm så det kommer väl fram det med allt eftersom.

För mig är det första gången jag kör en egen motor i bänken. Dessutom är det ett rätt annorlunda koncept. Måste säga att det är otroligt intressant, spännande och skoj att plåga grejjan på detta vis. SÄRSKILLT att nå sitt mål och åka därifrån med en HEL maskin.

Jag misstänker att många undrar varför jag inte laddar på mer för att hitta ÄNNU mer effekt. Svaret på varför jag INTE gått den vägen är att jag helt enkelt är NÖJD med 250 hk i detta stadium. Jag hoppas kunna få maskinen att hålla några race i sommar. Jag är NOVIS på båtracingen och måste tex fullfölja 2 race för att få min licens. Visst skulle det vara möjligt att köra ett pull med 1,5-1,7 bar för skoj skull och se en högre siffra men det var mer relevant att lägga energi på att få en "säker" tuning på den effekt jag tänkt åka med i sommar.

//Freddan.
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Ett kort svep från 4-6000 rpm.....

http://www.youtube.com/watch?v=kj57DMq-EBI

Ger iaf en känsla av "soundet" i maskinen 8) .

//F.
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

kan det här va en vinnare peppe? :)
Bild
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

citerar Jonas Ohlsson: "kan det här va en vinnare peppe? ".

Själklart får Peppe svara själv, tänkte bara lägga till MINA reflektioner.
Min motor levererar såklart rätt pissigt med effekt i det riktigt låga varvtalsregistret pga låg komp och liten cylvolym. Detta kan bli ett problem senare i båten för att komma förbi planingströskeln. Detta måste helt enkelt provas för att få svar. Finns inte så många bromspapper från båtvärlden så man kan jämföra och se att " har du denna effekt så brukar det funka".

Sedan äre inte bara effekt som räknas i detta sammanhang. Hållbarhet och en bra båt samt säker chaufför och navigerare är det som ger en vinnare. Självklart är mkt effekt ett bra hjälpmedel men tex min gamla båt kommer att begränsa både fart och sjöduglighet.

MEN, visst kommer jag satsa på att ge Peppe en match så gott jag kan :thumbright: .

//F.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2796
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Daniel-635 skrev:Jag bjuder 252Hk@6300Rpm och 344Nm@4800Rpm

Nu gäller det bara för dig att ställa in rätt laddtryck så mina siffror stämmer :wink:

I´m hålling my tummar :thumbright: :thumbright:
Fanken tunade du efter mina siffror eller :shock:
Hur vart vridet ?

Stort grattis, hoppas att den funkar i båten med :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur vart effekten på de kritiska 2000-3000rpm?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Grattis grattis:) Blev bra med mos i den :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar