mattias skrev:leon83 skrev:ingen som har fått upp m20b20 topparna på något bra flöde? går ju att porta upp dom ganska duktigt ändå!
Jag tror det finns potential i dom topparna om man byter från 40 till 42 mm ventil som på 885-topparna (B25) och öppnar upp kanalen mot ett bra säte. Jag är inte säker på min sak - men det borde gå att rädda mer material för att få till inner-radien med just dom förutsättningarna och då flödar den troligen bättre än en bra 885-topp.
Mer än 42 mm ventil kanske blir svårt, jag tror att man måste byta sätesringar då.. plötsligt börjar arbets-insatsen på en sån topp att springa iväg en del.
Portar man bara utan att byta ventil tror jag dom inte är så lätt att få liv i, 140-150 cfm kanske.
Nädå, man behöver inte byta säten i 731-toppen, går fint att fräsa in för 43-37 raceventiler.
Sedan så är väll kanalerna på 885-toppen snarare FÖR stora orginal för att det ska bli riktig schvung i gashastigeten, men just detta reserverar jag mig lite för och överlåter det åt Erland att svara på.
Sedan vad det gäller M20 2.0 och kompat i din importkärra så är det så att efter 1987 så byggde BMW in squishen i kolvtoppen, och utformade den där efter för att få till någon slags tumble/swirl liknande effekt. Jävligt udda lösning kan kan ju tycka, men ska tydligen ge en bättre och jämnare förbränning, vet inte om det stämmer med så har jag fått förklarat för mig en gång runt bronsåldern då skiten kom.
Men! Det innebär att du har 8.8 i kompa på din tvåliters, jag kör med före gångaren och har 9.8 i komp och ja tvålitaren har sjuuuukt snabb förbränning. Har förövrigt kunnat ligga så snålt som lambda 1.10 vi ca 90km/h helt orörd 2litersmaskin endast MSD digital.6 och SS.spole, 9.8komp och Vpulver i tanken. Men lite labilt blev det, med små små ryckningar ibland så jag fetade på lite och hamnade till slut på 1.03 i lamda. Nä jag vet heeelt ooomöjligt, brukar alla säga som inte varit med när jag justerade in motorn. Talar jag sedan om att det sitter turbo på också, ja då blir det liv i luckan som sedan stiger till nivåer kring en Polsk riksdag i takt med att jag berättar vidare om hur mycket jag laddar, vad jag har i komp, vilket sprut osv. osv.
Så jag har slutat att lägga upp byggtrådar på forum sedan tre år tillbaka.
Men här på Sävar verkar det helt annorlunda, folk vet vad dom pratar om och är aldrig spydiga i tonen, så nu har jag vågat mig på att skriva lite iaf.
Vore kanon om Erlan ville lägga sig i här, och dela med sig lite, har länge eftersökt en tråd som denna på ett Svenskt forum men inte lyckats.
Så tummen upp Mattias

.
Mvh// Tobbe P