Mattias pysslar på (95/98/E85 jämförelse)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

leon83 skrev:ingen som har fått upp m20b20 topparna på något bra flöde? går ju att porta upp dom ganska duktigt ändå!
Jag tror det finns potential i dom topparna om man byter från 40 till 42 mm ventil som på 885-topparna (B25) och öppnar upp kanalen mot ett bra säte. Jag är inte säker på min sak - men det borde gå att rädda mer material för att få till inner-radien med just dom förutsättningarna och då flödar den troligen bättre än en bra 885-topp.
Mer än 42 mm ventil kanske blir svårt, jag tror att man måste byta sätesringar då.. plötsligt börjar arbets-insatsen på en sån topp att springa iväg en del.

Portar man bara utan att byta ventil tror jag dom inte är så lätt att få liv i, 140-150 cfm kanske.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
MotorKnyttet
För mycket laddtryck
Inlägg: 239
Blev medlem: fre jan 05, 2007 4:32 pm
Ort: Gotland

Inlägg av MotorKnyttet »

mattias skrev:
leon83 skrev:ingen som har fått upp m20b20 topparna på något bra flöde? går ju att porta upp dom ganska duktigt ändå!
Jag tror det finns potential i dom topparna om man byter från 40 till 42 mm ventil som på 885-topparna (B25) och öppnar upp kanalen mot ett bra säte. Jag är inte säker på min sak - men det borde gå att rädda mer material för att få till inner-radien med just dom förutsättningarna och då flödar den troligen bättre än en bra 885-topp.
Mer än 42 mm ventil kanske blir svårt, jag tror att man måste byta sätesringar då.. plötsligt börjar arbets-insatsen på en sån topp att springa iväg en del.

Portar man bara utan att byta ventil tror jag dom inte är så lätt att få liv i, 140-150 cfm kanske.
Nädå, man behöver inte byta säten i 731-toppen, går fint att fräsa in för 43-37 raceventiler.

Sedan så är väll kanalerna på 885-toppen snarare FÖR stora orginal för att det ska bli riktig schvung i gashastigeten, men just detta reserverar jag mig lite för och överlåter det åt Erland att svara på.

Sedan vad det gäller M20 2.0 och kompat i din importkärra så är det så att efter 1987 så byggde BMW in squishen i kolvtoppen, och utformade den där efter för att få till någon slags tumble/swirl liknande effekt. Jävligt udda lösning kan kan ju tycka, men ska tydligen ge en bättre och jämnare förbränning, vet inte om det stämmer med så har jag fått förklarat för mig en gång runt bronsåldern då skiten kom. :hihi:

Men! Det innebär att du har 8.8 i kompa på din tvåliters, jag kör med före gångaren och har 9.8 i komp och ja tvålitaren har sjuuuukt snabb förbränning. Har förövrigt kunnat ligga så snålt som lambda 1.10 vi ca 90km/h helt orörd 2litersmaskin endast MSD digital.6 och SS.spole, 9.8komp och Vpulver i tanken. Men lite labilt blev det, med små små ryckningar ibland så jag fetade på lite och hamnade till slut på 1.03 i lamda. Nä jag vet heeelt ooomöjligt, brukar alla säga som inte varit med när jag justerade in motorn. Talar jag sedan om att det sitter turbo på också, ja då blir det liv i luckan som sedan stiger till nivåer kring en Polsk riksdag i takt med att jag berättar vidare om hur mycket jag laddar, vad jag har i komp, vilket sprut osv. osv.

Så jag har slutat att lägga upp byggtrådar på forum sedan tre år tillbaka.
Men här på Sävar verkar det helt annorlunda, folk vet vad dom pratar om och är aldrig spydiga i tonen, så nu har jag vågat mig på att skriva lite iaf.

Vore kanon om Erlan ville lägga sig i här, och dela med sig lite, har länge eftersökt en tråd som denna på ett Svenskt forum men inte lyckats.
Så tummen upp Mattias :thumbright: .

Mvh// Tobbe P
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Tack för inlägget Tobbe, det uppskattas och kul att du gillar nivån vi försöker hålla. :thumbright:
Det verkar som du har den där nyfikna inställningen, jag tror vi är överens om hur topparna fungerar - och M20B20 skulle som sagt vara bra, för då har inte för mycket material redan tagits bort av fabriken..

Sätena i min topp M20-topp blev idag grovt frästa hos Mickes Motor, och nu ska det portas, innan jag fräser lite till senare för slutlig yt-finish om det behövs. Lite intressant var att det i min topp från 86 blev "sträv" yta i sätet medans en från 87 gav en blank finish, så min behöver nog lite olja för att få till en bra yta på ventilsätet.

Toppen hade före jag köpt den fått nya styrningar och ventilsätes-vinklarna var slipade/frästa på ett väldigt konstigt sätt.. precision är inte ett ord jag skulle använda. Olika breda vinklar, osv.. skumt.

Bild


Cylindrarna fick sig lite fräscha honings-mönster också.

Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Snyggt!
Det börjar ju bli en motor det här :)
Om nu vi båda gör ett ryck så kanske vi får jaga varandra i nån grusgrop i sommar :P
Eller nån superstage-körning kanske hinns med!
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
MotorKnyttet
För mycket laddtryck
Inlägg: 239
Blev medlem: fre jan 05, 2007 4:32 pm
Ort: Gotland

Inlägg av MotorKnyttet »

Tjena Mattias!

Hur går det för dig?

Mvh//Tobbe
robbz
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: lör jul 04, 2009 7:45 pm
Ort: Gimo

Inlägg av robbz »

fan vad det blir :thumbright: ......när har du planerat uppstart?

/mvh
976hk och 1060Nm på 2.2bar

spons: http://www.PBZ.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.robbz.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Hej vad tiden går!
Jag fyller helt klart kalendern med saker, nu när våren är här på allvar ringer telefonen och folk är sugna på laddtryck och att man kommer och mappar, så det är en tuff prioritering man gör. :roll:
Två dagar gick just bort då jag nyss (en timma sen) kom hem från ett par dagar med besök hos en massa motor-dårar i Boden och Piteå, men lite utflykter måste man göra.

Jag är uppbokad några dagar i veckan med några bilar och tänkte andas liv i min gamla 3.0a också, för efter Valborg ska garaget tömmas och det ska gjutas nytt (platt) golv och då kan man inte ha en bil ståendes på pallbockar där inne.
Nånstans innan dess tänkte jag att M20-projektet ska få lite tid, och jag ska ställa mig i Jens portningsrum och fila lite, samtidigt ska bottendelen lämnas till Professorn och jag måste fundera lite över insuget.
Med tanke på hur smidigt allt inte brukar gå så med det här tempot blir uppstarten på M20in tidigast i Juni, helt klart. Men jag har ingen direkt stress över det här, det tar den tid det tar.
:thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Ska bi spännande att se slutresultatet :)

Det där med att snickra i garaget och någon som ställt in en bil i garaget fick jag erfara förra senhösten.

Men det är värt det :thumbright:
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur går det med 3.0 ser lyset lyser på kvällarna
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det stämmer Jens, det pusslas på med 3.0an och det närmar sig och har som blivit 99% klar med det elektriska och det har byggts om lite.

Jag har svetsat upp ett fäste för tändspolen och ett annat fäste för reläerna i härvan som hamnar ovanför kardantunneln med VEMS-boxen, och jag lyxade till det idag när jag hämtade upp lite BMW-delar till min 320 (bakvagnen är slut) och hittade en tomgångsmotor som ska dit sen då jag förberett härvan för både det och kamsynk.
Jag har haft lös insuget för att borra/gänga in några nipplar, och det har svetsats på Sävar-smedjan då jag var tvungen att kapa bort lite för att kunna ens montera det då bromsanordningen är i vägen.
Tänkte provstarta med en gammal bränsletrycks-regulator, men tänkte köpa nya för att det ska kännas rätt.. börjar bli nervös över 20-30 år gamla membran som ska paja vid fel tillfälle.

Jag ska ta nå fler bilder när det börjar sitta grejer på rätt plats. :thumbright:

Bild
Senast redigerad av mattias den tor maj 06, 2010 10:37 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

I övrigt har jag hunnit starta upp en Cheva 350 med ett Haltech E6X tidigare i veckan, det är Peter i Bygdeå som tänkt sig ut med båten i sommar om allt går vägen. Jag ska in med en TechEdge från Anders efter nästa helg nån gång och torr-köra lite mer innan det blir sjösättning mot månadsskiftet. Problemet nu är att gänga in en hylsa genom vattenmanteln på limporna som man kan sätta lambdan inuti, utan den blir det lite kämpigt att mappa in den.. Vattnet i manteln blandas med avgaserna först en bit efter limporna så det ska nog gå bra, men man jag misstänker att det är bäst att demontera givaren när man kört med tanke på fukten. Tar man en kortare tur kanske man inte ens monterar den utan litar på mappningen.


Igår installerades ett VEMS PnP på en Audi från Umeå och den gick då mycket fint efter uppgraderingen, smalbands-lambda-sonden som vi tog bort för att sätta dit bredbandaren till VEMS var krit-vit så nåt var inte rätt. När jag provkörde bilen innan vi bytte box så fladdrade laddtrycket väldigt konstigt, så mycket att man märkte det i bilen kraftigt då det var ner mot 0.5 bar mitt i registret. Överlag så var kurvan så att det var 1.3-1.4 vid 3000 varv för att sen sjunka mot 1 bar vid 6500 varv. När jag ställde laddtryckskurvan med VEMS-boxen till att vara likadan så var det en helt annan maskin, väldigt följsam. Då gick spridarna ungefär 90% vid 6000 varv med lambda 0.83, så laddtrycket ska nog inte höjas så mycket mer. Motorn var helt original i övrigt förutom större intercooler.

Vad "max-chippet" som satt i original-boxen egentligen pysslade med vet jag inte, men att döma av den vita lambda-sonden kanske det knackade och hade sig vilket styrde om laddtrycket? Vilken tändning som då användes vet jag inte, men den gick då fint med den jag lade in i VEMS-boxen..

Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det blev en rolig eftermiddag och kvälle ute hos Micke i Överboda, grillad middag ute i solen var inte helt fel. Jag var där för att lära mig hans spridar-flödes-bänk för att se om jag kunde rädda några gamla spridare från en M30B28 som legat många år. Spridarna ska jag ha till sugmotor-utförandet av motorn och besikta med så det är inte så viktigt att de är superfina och det såg inte så bra ut från början heller, då en stog öppen hela tiden och det var lite si och så med sprutbilden. Men se på fan, en ultraljudstvätt och sköljning med efterföljande motion i bänken gjorde susen så nu har jag spridare att montera i 3.0an.

Enligt bänken var dom på ca 180 cc/min @ 3 bar så det ska nog räcka. Jämnheten vid maxflöde var kanske inte bäst men inom 10% så man får väl mappa lite fett.. :D
Men Micke har sett värre och när jag testade tomgång och medel-last så var dom väldigt jämna, det ska gå fint. Däremot kanske jag inte rekommenderat de här spridarna åt någon annan, men det duger för mig. :doh:

Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Var det Bosch 280 150 203 ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

När jag tittade på spridarna dagen efter såg jag att en hade lite annan form på metallkroppen, det var faktiskt 5 st såna och 1 st 714.. :roll:
Man ser den som nr 2 från vänster i bilden ovan.

På papperet 185 vs 192 cc/min så den smälte in bra med dom andra. :hihi:
http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

jaha men hur går det, blir det nån uppstart snart?
Bild
Skriv svar