Flaektrems Audi 200TQ 10V MS [SÅÅÅLD!!!]

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
flaektrem
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: mån apr 18, 2005 5:39 am
Ort: Ramnäs

Inlägg av flaektrem »

Jag vet att de finns på 034motorsport, men vill göra alla prylar själv så långt de går. Jag vet inte hur dessa ser ut ens? De här har iaf egen design. :)
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Inlägg av Vr6_mannen »

Oki ja annar är det bara att gå in hos en vag återförsäljar och köpa såna
flaektrem
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: mån apr 18, 2005 5:39 am
Ort: Ramnäs

Inlägg av flaektrem »

Okej, ingen aning :P men dom är redan klara och passar hur bra som helst
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
flaektrem
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: mån apr 18, 2005 5:39 am
Ort: Ramnäs

Inlägg av flaektrem »

Sådär då har jag nyss pressat ut gamla styrningarna. Jag försvagade dom genom att borra nästan genom hela med 10,5mm borr och sedan driva ur dom med ett dorn som passade precis i hålet.

Fan allt går sakta känns de som nu, men det är mycket just nu.

Bild

Bild
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
Andreas Sköld
För mycket laddtryck
Inlägg: 140
Blev medlem: lör jan 24, 2009 1:23 pm
Ort: Degerfors

Inlägg av Andreas Sköld »

kul att någon bygger 10v jag har 2 MC1 motorer nere i garaget så behöver du något är det bara hojta till.
Buy it,Use it,Break it,Fix it
flaektrem
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: mån apr 18, 2005 5:39 am
Ort: Ramnäs

Inlägg av flaektrem »

Härligt, inte allt för ofta man ser delar till dessa motorer/bilar på blocket eller liknande.

Är dom kompletta?
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
Andreas Sköld
För mycket laddtryck
Inlägg: 140
Blev medlem: lör jan 24, 2009 1:23 pm
Ort: Degerfors

Inlägg av Andreas Sköld »

ja så gott som fattas turbo till den ena,blocken är dock slitna med det andra går att få hyffs på
Buy it,Use it,Break it,Fix it
flaektrem
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: mån apr 18, 2005 5:39 am
Ort: Ramnäs

Inlägg av flaektrem »

ok, men kan ju vara bra att veta var de kan finnas lite prylar.
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
flaektrem
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: mån apr 18, 2005 5:39 am
Ort: Ramnäs

Inlägg av flaektrem »

Sådär, då va nya ventilstyrningarna på plats och jag har börjat porta lite

Har även gjort en beställning från KL på 40mm wastegate och avgasfläns.

Bild
Kallt eller varmt kaffe på jobbet?

Bild
På plats efter att ha värmt toppen till 60 grader i tvätten och styrningarna till -70 ungefär

Bild
Orört insug

Bild

Bild
Orört avgas

Bild

Bild
Börjat porta å putsa lite, inte klar än. När jag får hem flänsen ska jag stämma av den mot kanalerna. Även stämma av insuget mot packningen.

Bild


Jag har ingen erfarenhet av portning. Jag putsar bara lite som jag tycker, kom gärna med synpunkter.
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
flaektrem
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: mån apr 18, 2005 5:39 am
Ort: Ramnäs

Inlägg av flaektrem »

Sådär nu har jag "portat" klart, eller putsat eller vad man vill kalla det. Nya styrningar är monterade, ventilerna och sätena är infrästa med ett speciellt verktyg för att få alla vinklar rätt.
Tryckarna är rengjorda invärtes, kammen är monterad, alla packningsytor är planade i fräsen, skarpa kanter i förbränningsrummen är nerputsade.
Har även stoppat i HeliCoil i insugsgängorna. Pinnbultar till grenröret är 50mm långa stoppskruv, perfekt :)

Nästa steg är att montera toppen lite löst med ett par skruvar å börja knåpa ihop ett grenrör. En spacer för insuget skall tillverkas i bakelit också så det inte blir för trångt. Sen ska det svetsas om lite för att kunna få dit 850 spjällhus plus TPS.

Liter bilder nu då

Bild

Bild

Bild
Tog bara en tiondel på toppen så den blev ren å fin.

Bild
Fint me frästa ytor :)
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
flaektrem
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: mån apr 18, 2005 5:39 am
Ort: Ramnäs

Inlägg av flaektrem »

Idag och igår har detta hänt:

Tillverkat en fuelrail i rostfritt PERFEKT passform :D dock inga gavlar än för jag vet inte vilka anslutningar jag vill ha. Kanske blir JIC hydraulkopplingar eller nått, tänker inte köpa AN bara för att det heter AN (Army-Navy) och är dyrt liksom.

Sen har jag provmonterat toppen och insuget och börjat klura på hur fan jag ska sätta 850 gasspjället, insuget måste byggas om vad som än händer iallafall. Sen stör mig den där plastbiten som sitter fastgjuten på själva spjället. (ingen bild) Den sitter antagligen där för att det ska va lättare att fisgasa utan att det går ryckigt :?

Bild

Bild
Inge rotgas här inte ;)

Bild
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
flaektrem
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: mån apr 18, 2005 5:39 am
Ort: Ramnäs

Inlägg av flaektrem »

Lackade ventilkåpan med 2K Epoxigrund (Hagmans CA primer), mest för att testa sprutan och testa epoxin :P Den blir nog svart sen, vanlig 1K färg då.

Bild

Förövrigt så ser det ut så här i garaget nu, mycke å stå för tillfället. 3 av 4 är mina projekt. Närmast är min Caprice 79a som ska få ny kam, lyftare, kamkedja+drev å till sist en ny svängningsdämpare. Till höger är Audin. Sen min vita Caddy som jag justerade dieselpumpen på nyss. Sen en väns PV som bara står å glor.
Bild

V8 godis. Beställde kl 12, fick paketet kl 12 dagen efter, det kallar jag snabb leverans.
Bild
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Inlägg av David Herbertsson »

Portningen på toppen ser bra ut! Ungefär likadan portning som jag gjorde på mina cheva toppar och det gav resultat, ihop med en Mira fräsning av sätena.

/David
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Angående fuelrailen..

Kör med JIC hydraulanslutningar, dom är kompatibla med AN ifall du nångång skulle få för dig att använda sånt.

Det är skönt med gängade kopplingar som man slipper tjafsa med slangklammer när det är dags att meka.
Gustav Sundberg
flaektrem
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: mån apr 18, 2005 5:39 am
Ort: Ramnäs

Inlägg av flaektrem »

David Herbertsson skrev:Portningen på toppen ser bra ut! Ungefär likadan portning som jag gjorde på mina cheva toppar och det gav resultat, ihop med en Mira fräsning av sätena.

/David
Va bra, jag har ingen erfarenhet alls men det kan ju inte bli sämre flöde iallafall tycker jag :lol: På en turbomaskin är det ju inte lika avgörande hur den är portad, speciellt inte när det handlar om dom här små effektuttagen.
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
Skriv svar