
Flaektrems Audi 200TQ 10V MS [SÅÅÅLD!!!]
Jag vet att de finns på 034motorsport, men vill göra alla prylar själv så långt de går. Jag vet inte hur dessa ser ut ens? De här har iaf egen design. 

Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 799
- Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
- Ort: Skåne Kristianstad
- Kontakt:
Okej, ingen aning
men dom är redan klara och passar hur bra som helst

Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
Sådär då har jag nyss pressat ut gamla styrningarna. Jag försvagade dom genom att borra nästan genom hela med 10,5mm borr och sedan driva ur dom med ett dorn som passade precis i hålet.
Fan allt går sakta känns de som nu, men det är mycket just nu.


Fan allt går sakta känns de som nu, men det är mycket just nu.


Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör jan 24, 2009 1:23 pm
- Ort: Degerfors
Härligt, inte allt för ofta man ser delar till dessa motorer/bilar på blocket eller liknande.
Är dom kompletta?
Är dom kompletta?
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör jan 24, 2009 1:23 pm
- Ort: Degerfors
ok, men kan ju vara bra att veta var de kan finnas lite prylar.
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
Sådär, då va nya ventilstyrningarna på plats och jag har börjat porta lite
Har även gjort en beställning från KL på 40mm wastegate och avgasfläns.

Kallt eller varmt kaffe på jobbet?

På plats efter att ha värmt toppen till 60 grader i tvätten och styrningarna till -70 ungefär

Orört insug


Orört avgas


Börjat porta å putsa lite, inte klar än. När jag får hem flänsen ska jag stämma av den mot kanalerna. Även stämma av insuget mot packningen.

Jag har ingen erfarenhet av portning. Jag putsar bara lite som jag tycker, kom gärna med synpunkter.
Har även gjort en beställning från KL på 40mm wastegate och avgasfläns.

Kallt eller varmt kaffe på jobbet?

På plats efter att ha värmt toppen till 60 grader i tvätten och styrningarna till -70 ungefär

Orört insug


Orört avgas


Börjat porta å putsa lite, inte klar än. När jag får hem flänsen ska jag stämma av den mot kanalerna. Även stämma av insuget mot packningen.

Jag har ingen erfarenhet av portning. Jag putsar bara lite som jag tycker, kom gärna med synpunkter.
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
Sådär nu har jag "portat" klart, eller putsat eller vad man vill kalla det. Nya styrningar är monterade, ventilerna och sätena är infrästa med ett speciellt verktyg för att få alla vinklar rätt.
Tryckarna är rengjorda invärtes, kammen är monterad, alla packningsytor är planade i fräsen, skarpa kanter i förbränningsrummen är nerputsade.
Har även stoppat i HeliCoil i insugsgängorna. Pinnbultar till grenröret är 50mm långa stoppskruv, perfekt
Nästa steg är att montera toppen lite löst med ett par skruvar å börja knåpa ihop ett grenrör. En spacer för insuget skall tillverkas i bakelit också så det inte blir för trångt. Sen ska det svetsas om lite för att kunna få dit 850 spjällhus plus TPS.
Liter bilder nu då



Tog bara en tiondel på toppen så den blev ren å fin.

Fint me frästa ytor
Tryckarna är rengjorda invärtes, kammen är monterad, alla packningsytor är planade i fräsen, skarpa kanter i förbränningsrummen är nerputsade.
Har även stoppat i HeliCoil i insugsgängorna. Pinnbultar till grenröret är 50mm långa stoppskruv, perfekt

Nästa steg är att montera toppen lite löst med ett par skruvar å börja knåpa ihop ett grenrör. En spacer för insuget skall tillverkas i bakelit också så det inte blir för trångt. Sen ska det svetsas om lite för att kunna få dit 850 spjällhus plus TPS.
Liter bilder nu då



Tog bara en tiondel på toppen så den blev ren å fin.

Fint me frästa ytor

Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
Idag och igår har detta hänt:
Tillverkat en fuelrail i rostfritt PERFEKT passform
dock inga gavlar än för jag vet inte vilka anslutningar jag vill ha. Kanske blir JIC hydraulkopplingar eller nått, tänker inte köpa AN bara för att det heter AN (Army-Navy) och är dyrt liksom.
Sen har jag provmonterat toppen och insuget och börjat klura på hur fan jag ska sätta 850 gasspjället, insuget måste byggas om vad som än händer iallafall. Sen stör mig den där plastbiten som sitter fastgjuten på själva spjället. (ingen bild) Den sitter antagligen där för att det ska va lättare att fisgasa utan att det går ryckigt


Inge rotgas här inte

Tillverkat en fuelrail i rostfritt PERFEKT passform

Sen har jag provmonterat toppen och insuget och börjat klura på hur fan jag ska sätta 850 gasspjället, insuget måste byggas om vad som än händer iallafall. Sen stör mig den där plastbiten som sitter fastgjuten på själva spjället. (ingen bild) Den sitter antagligen där för att det ska va lättare att fisgasa utan att det går ryckigt



Inge rotgas här inte


Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
Lackade ventilkåpan med 2K Epoxigrund (Hagmans CA primer), mest för att testa sprutan och testa epoxin
Den blir nog svart sen, vanlig 1K färg då.

Förövrigt så ser det ut så här i garaget nu, mycke å stå för tillfället. 3 av 4 är mina projekt. Närmast är min Caprice 79a som ska få ny kam, lyftare, kamkedja+drev å till sist en ny svängningsdämpare. Till höger är Audin. Sen min vita Caddy som jag justerade dieselpumpen på nyss. Sen en väns PV som bara står å glor.

V8 godis. Beställde kl 12, fick paketet kl 12 dagen efter, det kallar jag snabb leverans.



Förövrigt så ser det ut så här i garaget nu, mycke å stå för tillfället. 3 av 4 är mina projekt. Närmast är min Caprice 79a som ska få ny kam, lyftare, kamkedja+drev å till sist en ny svängningsdämpare. Till höger är Audin. Sen min vita Caddy som jag justerade dieselpumpen på nyss. Sen en väns PV som bara står å glor.

V8 godis. Beställde kl 12, fick paketet kl 12 dagen efter, det kallar jag snabb leverans.

Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Va bra, jag har ingen erfarenhet alls men det kan ju inte bli sämre flöde iallafall tycker jagDavid Herbertsson skrev:Portningen på toppen ser bra ut! Ungefär likadan portning som jag gjorde på mina cheva toppar och det gav resultat, ihop med en Mira fräsning av sätena.
/David

Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0