Mattias BMW 528 snikturbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

får lite flashbacks min fjolårs vinterbil var en 528 turbo första årsmodellen av e28 :) Roliga vagnar indeed, har en m535a som jag ska ta tag i efter att jag är klar med 02an, som de är gjort lite åt chassit osv på när min farsa hade den ..

denna
http://www.bmwcoupe.nu/mycars/daily/daily.html


lycka till med glasskartongsracern :)
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Min plan just nu är som så här:
- Rengöra det mesta
- Ljumma upp förbränningsrummet lite (herr O)
- Kolla upp styrningar och säten för ventilerna
- Plana toppen
- Kolla så blocket är rakt och fint (så det inte var därför packningen åkte)
- Putsa till kolvarna från de värsta kantigheterna
- Smälla ihop motorn

Det är iaf så här jag ser på planen, eftersom jag vill köra och utvärdera prylarna så lämnar jag en bättre motor till långt senare. Det kommer ändå gå bra att ladda 1 bar med de här grejerna och då är säkert bilen lagomt rolig att bruksa med.

Det optimala hade varit en viktad och balanserad botten med VW Mahle-kolvar som är O-ringad och en portad topp med mirade säten och en grymmare kam. Men då snackar vi mer pengar än det kommer att kosta sammanlagt att sätta ihop grejerna i stort sett som de är nu. :)

När det gäller utlägg jag behöver göra så är det så klart en sotningssats först av allt, sen har jag upptäckt att en plastdetalj för kamkedjan är paj och det skulle inte skada med en ny hardy-skiva. Häftigare kuddar för motor och växellåda vore inte helt fel. Vi får se om det går att ordna nåt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Brewmaster
För mycket laddtryck
Inlägg: 131
Blev medlem: lör feb 12, 2005 10:26 pm
Ort: Strängnäs igen!

Inlägg av Brewmaster »

åker man på etanol så kan man väl ladda mer utan att de spikar?
Eller har jag fått det om bakfoten? Annars skulle du kunna etanol konvertera!!
Volvo 854 -93
Alfa 75 -87
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ja E85 skulle säkert hjälpa lite mot spikningstendenserna, jag kanske gör ett försök här i vinter men om det inte går att kallstarta får det nog vara tills det blir lite vår-temperaturer.
Och konvertera behöver jag nog inte göra, bara mappa om. ;)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Öppen hjärtkirurgi med finaste verktygen! :)

Bild


Mot turbinhjulet ser man att det koksat lite, men frågan är om det är storläckage eller inte - så jag tar och bultar ihop det hela igen och hoppas det inte ryker svart när jag står på gasen.

Bild

Axial-lagret var fräscht, kunde knappt känna slitage med fingernageln. Det var lika fint på undersidan. Man undrar ju varför den här turbon blev utbytt? Men den kanske hade gjort sin miljon kilometrar vid det här laget - på en välservad lastbil.

Bild


Jag märkte en rolig detalj, den här H2C kan ha samma turbinhus som HX50 och H2D bara axeln är likadan och det är den ofta. I grannskapet finns det nämligen lite olika storlekar av just dom två att välja på, så om min 25:a är lite stor kan jag prova 19 eller 22. Om nån har en helväck lagerdel och axel och bara vill göra er av med turbon så kanske jag är intresserad!
Senast redigerad av mattias den tis nov 29, 2005 8:35 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Ecke
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 764
Blev medlem: tis sep 28, 2004 9:38 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Inlägg av Ecke »

fy fan vilket piller de där är.. huvva
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Sjutton vad du jobbar mattias!

Känner att jag måste komma och hjälpa dig..
Swärd
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: tis aug 24, 2004 5:28 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Swärd »

H2c är fina sniglar......
äger en jag med :)

/marcus
http://www.biltema.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus/Holmsund
Användarvisningsbild
powerpak
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: ons dec 01, 2004 3:30 pm
Ort: Karlskoga

Inlägg av powerpak »

uppdatera nu då! :D
till vintern:E30 m50@PT-SC61 PPF-rör .TIAL 38 WG
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag måste väl göra en liten uppdatering då. :D

Vipparmsaxlarna på en M30-topp är ju beryktade saker men det tog bara två timmar så hade jag löst problemet, måste jag göra det en gång till så är jag nog bra mycket snabbare också.

Jag kan väl konstatera en sak ikväll
- Kamaxeln är tokslut på båda nockarna för 1:a och avgas på 2:a.
Vipporna är givetvis helt värdelösa också på dom nockarna.
Anledningen är garanterat att oljeröret ovanför kammen satt igen (som vanligt).
Dom vippor som är kvar ser inte så farliga ut men har lite ärrad slitageyta.
Jag måste alltså skaffa några nya vippor och en ny kam, med min snikbudget, motorn är ju inte tänkt att bli speciellt långlivad men man vet aldrig så jag ska försöka få den driftsäker.
Som tur är har jag letat upp grejer redan, så det löser sig.

Här är resultatet från ikväll:
Bild


Vägen dit blev lite knepig men jag kom till slut på tricket och knackade ut vipparmsaxlarna lätt.
Bild

Avlastade några av vipporna genom att lägga lite hårt gummi mellan ventilen och sätet.
Bild

Inte så skönt att beskåda:
Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Anders E
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: tis nov 08, 2005 6:37 pm
Ort: Norrbotten , Piteå

Inlägg av Anders E »

hmm, byte kamaxeln ?? :)
24 timmar på en dag, 24 ölburkar i en låda.. Tillfällighet?
Användarvisningsbild
rebell82
För mycket laddtryck
Inlägg: 418
Blev medlem: tis nov 22, 2005 10:14 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av rebell82 »

Den nocken var inte fin du... :(
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

zarex skrev:hmm, byte kamaxeln ?? :)
Läser du så ser du att han skrivit att han ska byta... ;)

Go' Jul! :D
Användarvisningsbild
Ecke
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 764
Blev medlem: tis sep 28, 2004 9:38 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Inlägg av Ecke »

Sautan se slitet :P Blire för kam då Orginal eller?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

I snikbudgetens tecken kan jag inte köra annat än original förstås!! 8)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Låst