Jag måste väl göra en liten uppdatering då.
Vipparmsaxlarna på en M30-topp är ju beryktade saker men det tog bara två timmar så hade jag löst problemet, måste jag göra det en gång till så är jag nog bra mycket snabbare också.
Jag kan väl konstatera en sak ikväll
- Kamaxeln är tokslut på båda nockarna för 1:a och avgas på 2:a.
Vipporna är givetvis helt värdelösa också på dom nockarna.
Anledningen är garanterat att oljeröret ovanför kammen satt igen (som vanligt).
Dom vippor som är kvar ser inte så farliga ut men har lite ärrad slitageyta.
Jag måste alltså skaffa några nya vippor och en ny kam, med min snikbudget, motorn är ju inte tänkt att bli speciellt långlivad men man vet aldrig så jag ska försöka få den driftsäker.
Som tur är har jag letat upp grejer redan, så det löser sig.
Här är resultatet från ikväll:
Vägen dit blev lite knepig men jag kom till slut på tricket och knackade ut vipparmsaxlarna lätt.
Avlastade några av vipporna genom att lägga lite hårt gummi mellan ventilen och sätet.
Inte så skönt att beskåda:
