Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Ser bra ut.. riktigt snygg färg.
Ska bli kul att se inredningen på plats sen.
Hoppas delarna inte tar lika lång tid på lacken!
Ska bli kul att se inredningen på plats sen.
Hoppas delarna inte tar lika lång tid på lacken!
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 59
- Blev medlem: fre mar 25, 2005 9:17 am
- Ort: Finland
- Kontakt:
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Snyggt med klassiska mk1 färger 

-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1929
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Tackar kul att ni gilla färgerna!
Lite uppdateringar.
Värmepaketet är egentligen en skåpvärmare från en VW-buss. Men nu råkade jag ha den liggande så det är väl bara att använda även om det är allt utom idealiskt. Det saknar spjäll, kran, slanganslutningar, rätt passform... ALLT.. Men varför inte..?
Även om bilen ska vara en kul svängabil så har man ju blivit "lite" äldre och känslig för höga ljud och obekväma miljöer. Så jag passade även på att montera lite ljuddämpning.






Den övre svarta plåtbiten med de två slanganslutningarna är nu monterad under instrumentbrädan för att föra friskluft utifrån tilll värmepaketet.



Sådärja!! Nu kan jag få friskluft utifrån via vattenfällan under framrutan och även reglerbar luft mot fötterna samt till defroster spjällen på instrumentbrädan.

Börjat lite med inredningen för omväxlings skull. Eftersom jag har 4-link blir hela baksätesgrejen lite komplicerad. Allt är lixom tvunget att hamna ovanpå 4-linklådorna. Takhöjden blir lite knapp. Som tur är så behöver ju inte jag sitta där.





En lite finess är ju alltid bra. Sittdunan i baksätet går att fälla upp så man får ett förvaringsfack inder sätet.

Lite uppdateringar.
Värmepaketet är egentligen en skåpvärmare från en VW-buss. Men nu råkade jag ha den liggande så det är väl bara att använda även om det är allt utom idealiskt. Det saknar spjäll, kran, slanganslutningar, rätt passform... ALLT.. Men varför inte..?
Även om bilen ska vara en kul svängabil så har man ju blivit "lite" äldre och känslig för höga ljud och obekväma miljöer. Så jag passade även på att montera lite ljuddämpning.






Den övre svarta plåtbiten med de två slanganslutningarna är nu monterad under instrumentbrädan för att föra friskluft utifrån tilll värmepaketet.



Sådärja!! Nu kan jag få friskluft utifrån via vattenfällan under framrutan och även reglerbar luft mot fötterna samt till defroster spjällen på instrumentbrädan.

Börjat lite med inredningen för omväxlings skull. Eftersom jag har 4-link blir hela baksätesgrejen lite komplicerad. Allt är lixom tvunget att hamna ovanpå 4-linklådorna. Takhöjden blir lite knapp. Som tur är så behöver ju inte jag sitta där.





En lite finess är ju alltid bra. Sittdunan i baksätet går att fälla upp så man får ett förvaringsfack inder sätet.

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Mycket snyggt! Nu är det verkligen hög tid för mig att göra ett litet studiebesök känner jag...
Fint att du får plats med en liten baslåda under baksätet oxå!
Fint att du får plats med en liten baslåda under baksätet oxå!

Gustav Sundberg
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Svarvade till ett litet vektyg som kan pressa "konor" runt 32mm hålen.






MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 111
- Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:47 pm
- Ort: Umeå
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Ser lika grymt ut som vanligt Micke 

Fredrik Lindgren.. Umeå
Bygger på en Ascona b även kallad Saapel
Bygger på en Ascona b även kallad Saapel
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Är konade hålen för luft? Ska du lacka plåten svart sedan, ser ut att skulle passa bra.. Snyggt som fan!
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Tackar tackar!! Kul att ni gillar den.
Hehe, hålen är bara en stajling grej som jag tyckte skulle se lite rejsig ut.
Jag gjorde luftspjällen som mynnar ut på varje sida om värmepaketet så de ska blåsa ner på fötterna. På bilderna det ser nästan ut som hålen i mittpanelen täcker "fot"spjällen, men man kommer åt dom snett bakom. 
Jo jag har faktiskt funderat på svart lackad panel. Skulle bli riktigt bra tror jag. Men min högsta önskan är att flocka allt löst i bilen för det ser ju så grymt sportigt ut "inte stolarna och baksätet...".

Hehe, hålen är bara en stajling grej som jag tyckte skulle se lite rejsig ut.


Jo jag har faktiskt funderat på svart lackad panel. Skulle bli riktigt bra tror jag. Men min högsta önskan är att flocka allt löst i bilen för det ser ju så grymt sportigt ut "inte stolarna och baksätet...".

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Smart verktyg för koning, kommer nog att "sno" idéen... om du inte misstyckermrabarth skrev: Svarvade till ett litet vektyg som kan pressa "konor" runt 32mm hålen.
![]()

Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 131
- Blev medlem: lör feb 12, 2005 10:26 pm
- Ort: Strängnäs igen!
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Jävligt schysst! Med tanke på utgångs objektet så är det ÄNNU bättre!



Volvo 854 -93
Alfa 75 -87
Alfa 75 -87
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Hmm, Med tanke på mitt patent...Toni skrev:Smart verktyg för koning, kommer nog att "sno" idéen... om du inte misstyckermrabarth skrev: Svarvade till ett litet vektyg som kan pressa "konor" runt 32mm hålen.


Hehe, sno på bara. Gjorde den från början så jag kunde göra halkskydd på ett alu fotstöd till en rallybil, då vände jag konorna utåt.
Du kan säkert göra en bättre och smartare variant.

Tackar!!!Brewmaster skrev:Jävligt schysst! Med tanke på utgångs objektet så är det ÄNNU bättre!![]()

Japp det är faktiskt sant! Jag betalade faktiskt för bilen....



MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Riktigt trevligt bygge!
Värmefläkten, är den avsedd för kylvatten eller?
Värmefläkten, är den avsedd för kylvatten eller?
SkogenRacing Gävle
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Japp. Värmepaketet är för vatten!
Va en sväng till däckverkstan idag och fick hjulen klara.




Va en sväng till däckverkstan idag och fick hjulen klara.





MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2436
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Blir FinFint det där
/NXJ




Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -