Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Swärd
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: tis aug 24, 2004 5:28 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av Swärd »

Ser bra ut.. riktigt snygg färg.
Ska bli kul att se inredningen på plats sen.
Hoppas delarna inte tar lika lång tid på lacken!
http://www.biltema.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus/Holmsund
matsin
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: fre mar 25, 2005 9:17 am
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av matsin »

Snyggt med klassiska mk1 färger :thumbright:
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av Jonas Ohlsson »

faan va frän :thumbright:
Bild
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av mrabarth »

Tackar kul att ni gilla färgerna! :P

Lite uppdateringar.

Värmepaketet är egentligen en skåpvärmare från en VW-buss. Men nu råkade jag ha den liggande så det är väl bara att använda även om det är allt utom idealiskt. Det saknar spjäll, kran, slanganslutningar, rätt passform... ALLT.. Men varför inte..?
Även om bilen ska vara en kul svängabil så har man ju blivit "lite" äldre och känslig för höga ljud och obekväma miljöer. Så jag passade även på att montera lite ljuddämpning.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Den övre svarta plåtbiten med de två slanganslutningarna är nu monterad under instrumentbrädan för att föra friskluft utifrån tilll värmepaketet.


Bild
Bild
Bild
Sådärja!! Nu kan jag få friskluft utifrån via vattenfällan under framrutan och även reglerbar luft mot fötterna samt till defroster spjällen på instrumentbrädan.


Bild
Börjat lite med inredningen för omväxlings skull. Eftersom jag har 4-link blir hela baksätesgrejen lite komplicerad. Allt är lixom tvunget att hamna ovanpå 4-linklådorna. Takhöjden blir lite knapp. Som tur är så behöver ju inte jag sitta där.



Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
En lite finess är ju alltid bra. Sittdunan i baksätet går att fälla upp så man får ett förvaringsfack inder sätet.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av Gustav »

Mycket snyggt! Nu är det verkligen hög tid för mig att göra ett litet studiebesök känner jag...

Fint att du får plats med en liten baslåda under baksätet oxå! ;)
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av mrabarth »

Bild

Svarvade till ett litet vektyg som kan pressa "konor" runt 32mm hålen.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Freddas_ascona
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:47 pm
Ort: Umeå

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av Freddas_ascona »

Ser lika grymt ut som vanligt Micke :)
Fredrik Lindgren.. Umeå

Bygger på en Ascona b även kallad Saapel
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av larsat »

Är konade hålen för luft? Ska du lacka plåten svart sedan, ser ut att skulle passa bra.. Snyggt som fan!
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av mrabarth »

Tackar tackar!! Kul att ni gillar den. :D

Hehe, hålen är bara en stajling grej som jag tyckte skulle se lite rejsig ut. :mrgreen: Jag gjorde luftspjällen som mynnar ut på varje sida om värmepaketet så de ska blåsa ner på fötterna. På bilderna det ser nästan ut som hålen i mittpanelen täcker "fot"spjällen, men man kommer åt dom snett bakom. :thumbright:
Jo jag har faktiskt funderat på svart lackad panel. Skulle bli riktigt bra tror jag. Men min högsta önskan är att flocka allt löst i bilen för det ser ju så grymt sportigt ut "inte stolarna och baksätet...".
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av Toni »

mrabarth skrev: Svarvade till ett litet vektyg som kan pressa "konor" runt 32mm hålen.
Bild
Bild
Smart verktyg för koning, kommer nog att "sno" idéen... om du inte misstycker 8)
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Brewmaster
För mycket laddtryck
Inlägg: 131
Blev medlem: lör feb 12, 2005 10:26 pm
Ort: Strängnäs igen!

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av Brewmaster »

Jävligt schysst! Med tanke på utgångs objektet så är det ÄNNU bättre! :hihi: :thumbright:
Volvo 854 -93
Alfa 75 -87
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av mrabarth »

Toni skrev:
mrabarth skrev: Svarvade till ett litet vektyg som kan pressa "konor" runt 32mm hålen.
Smart verktyg för koning, kommer nog att "sno" idéen... om du inte misstycker 8)
Hmm, Med tanke på mitt patent... :wink: :mrgreen:
Hehe, sno på bara. Gjorde den från början så jag kunde göra halkskydd på ett alu fotstöd till en rallybil, då vände jag konorna utåt.
Du kan säkert göra en bättre och smartare variant. :thumbright: lägg upp bilder när den är klar!!

Brewmaster skrev:Jävligt schysst! Med tanke på utgångs objektet så är det ÄNNU bättre! :hihi: :thumbright:
Tackar!!! :) Det kanske inte var det bästa utgångsläget, men man brukar få ungefär det man betalar för.
Japp det är faktiskt sant! Jag betalade faktiskt för bilen.... :doh: :thumbright:
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
JBlom
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: sön sep 03, 2006 10:45 am
Ort: Gävle

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av JBlom »

Riktigt trevligt bygge!
Värmefläkten, är den avsedd för kylvatten eller?
SkogenRacing Gävle
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av mrabarth »

Japp. Värmepaketet är för vatten! :)

Va en sväng till däckverkstan idag och fick hjulen klara. :thumbright:

Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2436
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Blir FinFint det där :thumbright: :thumbright: :thumbright:

:arrow: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Skriv svar