242 turpo, uppdatering av motor till sommaren, tips?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 126
- Blev medlem: tis okt 09, 2007 8:44 am
- Ort: Lödöse
Sv: 242 turpo. Uppstart med diverse strul,
Fuelcut under? Fuel resume
I inställningar limits, safety overrun.
Alldeles för fett! Du dränker maskinen och spolar cyl väggarna från oljefilm, närmare 0.80 är jäkligt safe. Om man inte har bra koll
I inställningar limits, safety overrun.
Alldeles för fett! Du dränker maskinen och spolar cyl väggarna från oljefilm, närmare 0.80 är jäkligt safe. Om man inte har bra koll
535 turbo 11.64@210km/h på 402 med 1.4bar
7.56@169km/h på 201 med 1.8bar
577hk/740nm på driven@1,4bar
http://www.youtube.com/watch?v=-lZf5t57V4E
Trestadssnabbaste 2014?
7.56@169km/h på 201 med 1.8bar
577hk/740nm på driven@1,4bar
http://www.youtube.com/watch?v=-lZf5t57V4E
Trestadssnabbaste 2014?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: 242 turpo. Uppstart med diverse strul,


Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
242 turpo. Uppstart med diverse strul,
Löste sig med tomgången, pillade lite i inställningarna så nu är den bättre:)
Börjar likna något nu iaf!
Med vänlig hälsning,
Börjar likna något nu iaf!
Med vänlig hälsning,
242 turpo. Uppstart med diverse strul,
Nu kopplar inte mappdatorn ner efter att ja fick bytt stiften,
Men dock lite orolig över hur den ventilerar i vevhusventen, har två st 20mm slangar med en burk och retur ner till tråget , Och de trycker ut en del i ventilations hålet (hur mycket är normalt) ?
Sen vet ja inte ifall de är vatten går in i motorn eller om den trycker vid nån slang när man maxar den lite, får nog bli och titta till toppackningen.
Men dock lite orolig över hur den ventilerar i vevhusventen, har två st 20mm slangar med en burk och retur ner till tråget , Och de trycker ut en del i ventilations hålet (hur mycket är normalt) ?
Sen vet ja inte ifall de är vatten går in i motorn eller om den trycker vid nån slang när man maxar den lite, får nog bli och titta till toppackningen.
242 turpo, vevhustryck?
Ja får ta och nya toppackningen och se ifall det blir bättre, kan ju va oringarna som satt sig på sniskan,
Återstår att se !
Återstår att se !
242 turpo, vevhustryck?
Toppen lyft , ser inga spår av att kompet letat sig ut, dock osäker på om oringen släpper igenom vid skarven ?
Det är ytterst lite gap så man får inte ner nageln i mellan,.
Frågan är vart de ytterst lilla vattnet letar sig någon stans ?
Vevhusventen kan vara en fel konstruerad burks fel, ska bygga en ny nu ikväll ,
Teorier och åsikter motages mer än gärna ,
Det är ytterst lite gap så man får inte ner nageln i mellan,.
Frågan är vart de ytterst lilla vattnet letar sig någon stans ?
Vevhusventen kan vara en fel konstruerad burks fel, ska bygga en ny nu ikväll ,
Teorier och åsikter motages mer än gärna ,
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: 242 turpo, toppen av, oringar gap?
det ska inte vara nåt gap alls, snarligen att man får 'knacka' ned ringen för att gapet skall få lite 'förspänning'.
Mao måste ringarnas ändar filas riktigt noga så det blir noll gap.
Mvh
Mao måste ringarnas ändar filas riktigt noga så det blir noll gap.
Mvh
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
242 turpo, toppen av, oringar gap?
Får se ifall ja får till några ringar idag, hoppas allt går som smort! 

-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 126
- Blev medlem: tis okt 09, 2007 8:44 am
- Ort: Lödöse
Sv: 242 turpo, toppen av, oringar gap?
Oringen ska hålla packningen på plats inte täta trycket, tror snarare på ett sprucket ringland, sett det på e85 ett gäng gånger om man kör väldigt för fett och låg tänding, tänder imellan ringarna och dödar ringlandet. Här komptest eller leakdown när du får på toppen.
Blev bättre med resistorstiften
Skickat från min Nexus S via Tapatalk 2
Blev bättre med resistorstiften

Skickat från min Nexus S via Tapatalk 2
535 turbo 11.64@210km/h på 402 med 1.4bar
7.56@169km/h på 201 med 1.8bar
577hk/740nm på driven@1,4bar
http://www.youtube.com/watch?v=-lZf5t57V4E
Trestadssnabbaste 2014?
7.56@169km/h på 201 med 1.8bar
577hk/740nm på driven@1,4bar
http://www.youtube.com/watch?v=-lZf5t57V4E
Trestadssnabbaste 2014?
242 turpo, toppen av, oringar gap?
Kompet vart testat innan toppen togs av, de va mellan 10,8 - 11,3 kommer i te ihåg exakt,
Så de ska nog ha klarat sig.
Har fått fixat kablar och diverse skit i dag så de ser lite bättre ut , samt jordat motorn mer och allmän tillsyn,
Upptäckte ja inte hade nådar styrningar i blocket för toppen, så dunkade dit sånna med! Nu håller vi tummarna för allt går som smort!;)
Så de ska nog ha klarat sig.
Har fått fixat kablar och diverse skit i dag så de ser lite bättre ut , samt jordat motorn mer och allmän tillsyn,
Upptäckte ja inte hade nådar styrningar i blocket för toppen, så dunkade dit sånna med! Nu håller vi tummarna för allt går som smort!;)
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Sv: 242 turpo, toppen av, oringar gap?
beror på vars man placerat ringen.uhamn-racing skrev:Oringen ska hålla packningen på plats inte täta trycket, tror snarare på ett sprucket ringland, sett det på e85 ett gäng gånger om man kör väldigt för fett och låg tänding, tänder imellan ringarna och dödar ringlandet. Här komptest eller leakdown när du får på toppen.
Blev bättre med resistorstiften![]()
Skickat från min Nexus S via Tapatalk 2
Men jag har samma åsikt ändå

///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 126
- Blev medlem: tis okt 09, 2007 8:44 am
- Ort: Lödöse
Re: 242 turpo, toppen av, oringar gap?
så kan man också sägaKadett4wd skrev:beror på vars man placerat ringen.uhamn-racing skrev:Oringen ska hålla packningen på plats inte täta trycket, tror snarare på ett sprucket ringland, sett det på e85 ett gäng gånger om man kör väldigt för fett och låg tänding, tänder imellan ringarna och dödar ringlandet. Här komptest eller leakdown när du får på toppen.
Blev bättre med resistorstiften![]()
Skickat från min Nexus S via Tapatalk 2
Men jag har samma åsikt ändå


535 turbo 11.64@210km/h på 402 med 1.4bar
7.56@169km/h på 201 med 1.8bar
577hk/740nm på driven@1,4bar
http://www.youtube.com/watch?v=-lZf5t57V4E
Trestadssnabbaste 2014?
7.56@169km/h på 201 med 1.8bar
577hk/740nm på driven@1,4bar
http://www.youtube.com/watch?v=-lZf5t57V4E
Trestadssnabbaste 2014?
242 turpo, toppen av, oringar gap?
Nu verkar de va klart för mappning , ska starta upp och efter dra toppen samt byta till de stora kylet,
Sen får de bära eller brista;)
Sen får de bära eller brista;)
242 turpo, toppen på.finlir och uppstart imon!
Tänkte på en sak, var borde man placera avgastempcensorn? Ja har satt den utanför 4cylindern precis.
Med vänlig hälsning,
Med vänlig hälsning,
Re: 242 turpo, toppen på.finlir och uppstart imon!
Det låter rätt, läs mer om avgastemp här : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=1296" onclick="window.open(this.href);return false;
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.