242 turpo, uppdatering av motor till sommaren, tips?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
uhamn-racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: tis okt 09, 2007 8:44 am
Ort: Lödöse

Sv: 242 turpo. Uppstart med diverse strul,

Inlägg av uhamn-racing »

Fuelcut under? Fuel resume
I inställningar limits, safety overrun.

Alldeles för fett! Du dränker maskinen och spolar cyl väggarna från oljefilm, närmare 0.80 är jäkligt safe. Om man inte har bra koll
535 turbo 11.64@210km/h på 402 med 1.4bar
7.56@169km/h på 201 med 1.8bar
577hk/740nm på driven@1,4bar
http://www.youtube.com/watch?v=-lZf5t57V4E
Trestadssnabbaste 2014?
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: 242 turpo. Uppstart med diverse strul,

Inlägg av jonas landin »

Bild

Bild
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

242 turpo. Uppstart med diverse strul,

Inlägg av lyyski »

Löste sig med tomgången, pillade lite i inställningarna så nu är den bättre:)

Börjar likna något nu iaf!

Med vänlig hälsning,
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

242 turpo. Uppstart med diverse strul,

Inlägg av lyyski »

Nu kopplar inte mappdatorn ner efter att ja fick bytt stiften,

Men dock lite orolig över hur den ventilerar i vevhusventen, har två st 20mm slangar med en burk och retur ner till tråget , Och de trycker ut en del i ventilations hålet (hur mycket är normalt) ?

Sen vet ja inte ifall de är vatten går in i motorn eller om den trycker vid nån slang när man maxar den lite, får nog bli och titta till toppackningen.
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

242 turpo, vevhustryck?

Inlägg av lyyski »

Ja får ta och nya toppackningen och se ifall det blir bättre, kan ju va oringarna som satt sig på sniskan,

Återstår att se !
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

242 turpo, vevhustryck?

Inlägg av lyyski »

Toppen lyft , ser inga spår av att kompet letat sig ut, dock osäker på om oringen släpper igenom vid skarven ?

Det är ytterst lite gap så man får inte ner nageln i mellan,.

Frågan är vart de ytterst lilla vattnet letar sig någon stans ?

Vevhusventen kan vara en fel konstruerad burks fel, ska bygga en ny nu ikväll ,

Teorier och åsikter motages mer än gärna ,
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: 242 turpo, toppen av, oringar gap?

Inlägg av Kadett4wd »

det ska inte vara nåt gap alls, snarligen att man får 'knacka' ned ringen för att gapet skall få lite 'förspänning'.
Mao måste ringarnas ändar filas riktigt noga så det blir noll gap.

Mvh
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

242 turpo, toppen av, oringar gap?

Inlägg av lyyski »

Får se ifall ja får till några ringar idag, hoppas allt går som smort! ;)
uhamn-racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: tis okt 09, 2007 8:44 am
Ort: Lödöse

Sv: 242 turpo, toppen av, oringar gap?

Inlägg av uhamn-racing »

Oringen ska hålla packningen på plats inte täta trycket, tror snarare på ett sprucket ringland, sett det på e85 ett gäng gånger om man kör väldigt för fett och låg tänding, tänder imellan ringarna och dödar ringlandet. Här komptest eller leakdown när du får på toppen.
Blev bättre med resistorstiften :-)

Skickat från min Nexus S via Tapatalk 2
535 turbo 11.64@210km/h på 402 med 1.4bar
7.56@169km/h på 201 med 1.8bar
577hk/740nm på driven@1,4bar
http://www.youtube.com/watch?v=-lZf5t57V4E
Trestadssnabbaste 2014?
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

242 turpo, toppen av, oringar gap?

Inlägg av lyyski »

Kompet vart testat innan toppen togs av, de va mellan 10,8 - 11,3 kommer i te ihåg exakt,

Så de ska nog ha klarat sig.

Har fått fixat kablar och diverse skit i dag så de ser lite bättre ut , samt jordat motorn mer och allmän tillsyn,

Upptäckte ja inte hade nådar styrningar i blocket för toppen, så dunkade dit sånna med! Nu håller vi tummarna för allt går som smort!;)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Sv: 242 turpo, toppen av, oringar gap?

Inlägg av Kadett4wd »

uhamn-racing skrev:Oringen ska hålla packningen på plats inte täta trycket, tror snarare på ett sprucket ringland, sett det på e85 ett gäng gånger om man kör väldigt för fett och låg tänding, tänder imellan ringarna och dödar ringlandet. Här komptest eller leakdown när du får på toppen.
Blev bättre med resistorstiften :-)

Skickat från min Nexus S via Tapatalk 2
beror på vars man placerat ringen.
Men jag har samma åsikt ändå ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
uhamn-racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: tis okt 09, 2007 8:44 am
Ort: Lödöse

Re: 242 turpo, toppen av, oringar gap?

Inlägg av uhamn-racing »

Kadett4wd skrev:
uhamn-racing skrev:Oringen ska hålla packningen på plats inte täta trycket, tror snarare på ett sprucket ringland, sett det på e85 ett gäng gånger om man kör väldigt för fett och låg tänding, tänder imellan ringarna och dödar ringlandet. Här komptest eller leakdown när du får på toppen.
Blev bättre med resistorstiften :-)

Skickat från min Nexus S via Tapatalk 2
beror på vars man placerat ringen.
Men jag har samma åsikt ändå ;)
så kan man också säga :hihi: oftast (rätt gjort) är placeringen i mitten av stålkanten på tätningsringen på packningen, i mitt tycke då :wink:
535 turbo 11.64@210km/h på 402 med 1.4bar
7.56@169km/h på 201 med 1.8bar
577hk/740nm på driven@1,4bar
http://www.youtube.com/watch?v=-lZf5t57V4E
Trestadssnabbaste 2014?
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

242 turpo, toppen av, oringar gap?

Inlägg av lyyski »

Nu verkar de va klart för mappning , ska starta upp och efter dra toppen samt byta till de stora kylet,

Sen får de bära eller brista;)
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

242 turpo, toppen på.finlir och uppstart imon!

Inlägg av lyyski »

Tänkte på en sak, var borde man placera avgastempcensorn? Ja har satt den utanför 4cylindern precis.

Med vänlig hälsning,
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: 242 turpo, toppen på.finlir och uppstart imon!

Inlägg av mattias »

Det låter rätt, läs mer om avgastemp här : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=1296" onclick="window.open(this.href);return false;
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar