Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

super7 skrev:
mrabarth skrev:Visst finns det lite vrid i motorn, men vi snackar om så låga laddtryck som 0,55bar....
Hadde du inte räknat med att få lite högre laddtryck :whistle:
Motorn kanske är effektivare än du tror :thumbright:

Stämmer bra det. Teori och verklighet verkar kunna skilja en aning. Det finns flera parametrar som jag inte kunnat räkna på som tex kamtider, fyllnadgrad, förluster i IC mm. Teorin sa att jag borde få ca 0,76bar med 10% förluster i systemet från kompressor till motor med de grejorna. Formeln är saxad från ENEM:s hemsida. Även JM-tech tyckte det lät rimligt. Av någon anledning ville motorn ha en hel del mer luft än planerat där det fanns vrid "bra fyllnadsgrad?" så laddtrycket skönk drastiskt. Även om siffrorna inte imponerar så känns ändå bilen riktigt ärtig och körbar.
Är dock lite svårt att få en mjuk övergång mellan det lilla gasspjället och det stora "öppnar i seqvens" så jag kommer nog att prova montera ett singelspjäll senare någon gång. Jag vill ju ha den som en stark sugmotor med massor av körbarhet när det börjar svänga- Idagsläget är det inte alls långt ifrån det jag är ute efter.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

larsat skrev:"Det var pilar åt vartannat håll."
Är det inte 3 öron på varje medbringare förskjutna 60grader mot varandra?
Om då pilarna är åt varannat håll borde man väll kunna vända skivan om ifall pilen pekar åt fel håll, alternativt vrida skivan 60grader, eller passar den bara åt ett håll?
Det ser inte ut så på bilden, men annars hänger jag inte med :) inte så ovanligt iofs..
Hur dumt det nu än må låta. Så ska man hålla sig efter pilarnas riktning blir det exakt samma sak om du vänder på skivan. Men visst kan du bara flytta ett hål åt något håll och då blir det ju anorlunda... MEN, då håller du dig inte till vad pilarna säger. :hey:
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Mickexpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Mickexpress »

Hur ser din effektkurva ut mot min? Får ut 0,5bar mindre laddtryck än vad jag drevar kompressorn för på min motor. Misstänker att det är mycket luft som bara blåser ut i avgasröret. Kul att du börjar få stil på grejorna nu.
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1019
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Cassius »

Mickeexpress: Har du mycke overlap på kammen/kammarna kanske det blåser rakt igenom, men annars är det troligen felräknat eller motstånd i systemet som är problemet. 0,5 bar låter som mycket att tappa dock.. Kör du med det nya laminova insuget eller är det de gamla där du blåser rakt in bara som är bekymret? Det gamla har ju en rätt bra vändning för att gå in mot motorn igen och snabeln till spjällen (som inte ser så stora ut?) ser inte heller ut att vara så grov men det kanske är en synvilla?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Mickexpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Mickexpress »

Nja, räknar 0,5bar förlust mot vad drevningen ska ge i teorin. Allt blåser nog inte ut genom avgasventilen. Kör med originalkammar vet inte hur mycket dom överlappar. Minsta diametern fram till spjällen är 90mm och har enligt mätaren inget undertryck precis innan spjället. Och med gamla insuget så var tryckfallet ej mätbart över chargecoolern. Men ska bli kul att prova nya insuget när det blir färdigt.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

Mickexpress skrev:Hur ser din effektkurva ut mot min? Får ut 0,5bar mindre laddtryck än vad jag drevar kompressorn för på min motor. Misstänker att det är mycket luft som bara blåser ut i avgasröret. Kul att du börjar få stil på grejorna nu.

Skulle faktiskt vara intressant att kolla hur mycket tryck jag har just efter kompressorn. Jag kan försöka komma ihåg att ta ett kort på bromspapperet nästa gång jag åker till garaget. :thumbright:
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Kadett4wd »

en grej:

http://www.blocket.se/halland/Forstarkt ... w=3&last=1" onclick="window.open(this.href);return false;

kan lösa en del bekymmer =)
Nu kanske det itne finns till din maskin.
Men idén är god.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Gustav »

Har inte volvo och "stora bmw" samma mått på hardyn?
Det där är ju ett rätt bra alternativ ändå :) Livstids garanti är ju oxå fint, undra om man får med en påse med bussningar på en gång?
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av larsat »

Jag tror det är samma mått, behövs väll inte så många bussningar om det är hardyskivans livstid det är garanti på ;)
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

Fina grejor!! Kostar ju bara typ 300kr mer än volvo orginal. Jag kör med en BMW hardy nu som förövrigt funkar finfint. Den kommer troligtvis från någon 520 e34..? om det är stora eller lilla vet jag dock inte. Undra hur mjuka bussningarna är. Är det polybussningar gissar jag att man behöver polymotorkuddar också så inte motorn rör sig alls annars ligger nog mellanaxeln risigt till.. Och jag som ska byta ut mina motorkuddar till mjukare för komfortens skull.. :doh:
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av knotan »

Går ju att bygga bort kardan helt med knutkors istället. Brukar dock flytta problemet till större åtgång på växelkådor och drivaxlar istället.... Jag gissar att du antingen fått dit något ur vinkel. Eller otur att få en med nått fel på från butiken. Är knappast för mycket mos och grepp son mördat hardyn. Den tål betydligt mer...
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6090
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Steve »

Finns visst såna här på nån BMW-modell också, och som sagt har Volvo och BMW samma mått på många hardyskivor:
Bild
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av robban »

Är hardyn monterad rätt kommer det aldrig att vara ett problem på denna bilen.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur ställdes kamaxlarna?
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

helt orginal.. Fanns ingen tid att justera dom också. Jag var för snål... :wink:
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Skriv svar