Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

Hejsan! Ja funkar inte detta "silicone klet" så måste jag definitivt testa det Volvos rosa! :thumbright:


uppdatering.
Inför tankbytet har jag nu börjat grotta lite hur jag ska göra med tankmätaren. Den jag nu har i bilen är 0-90ohm men orginaltanken är typ 16-60ohm.. Man kan ju montera en ny givare som ger rätt förståss men det kanske finns ett enklare sätt att modda signalen så 16-60 blir lite närmare 0-90?
Någon här kanske är lite mer elklurig som har en ide'?



Stänk lapparna dök upp till slut. Så efter flera timmars mätande och funderande plockade jag fram borrmaskinen och började perforera skärmarna... Jag kan verkligen säga att det satt långt inne att "ta steget". Men nu är det gjort iaf och såhär blev det. Man tappade helt klart allt banbils stuk. Men nu kanske den blir lite mer användarvänlig.

Så här började jag:
Bild

Så här blev det efteråt:
Bild


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av mrabarth den lör apr 13, 2013 12:41 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
projekttrads_njutare
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: tis aug 14, 2012 5:17 pm

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av projekttrads_njutare »

Är inte banbils stuk VS rallycross stuk whatever ?. Den är ju fortfarande tuff som fasiken
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Gustav »

Jag har limmat väldigt många toppar med Loctites spraylim, köpte det på "gamla näströms system"...
Vad jag vet så fungerade det väldigt bra! (körde så själv på en egen b234 tillåmed)

Annars så ser det ju bara bra ut i vanlig ordning!
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Toni »

Helrätt med lapparna!
De flesta som ser den på gatan kommer ändå att hojta: -Kolla, en räserbil!!!
Å de e de ju!!!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
S_Osterdahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 02, 2012 11:06 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av S_Osterdahl »

Det var ett riktigt lik du räddat! Bra jobbat!
Mvh Sebastian J Österdahl
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

:-) Man tackar!! Jag har pillat på lite till med bla. Svetsat och vinklat om panhartstaget som inte arbetat helt rätt tidigare. Så istället för 12mm i sidorörelse vid infjädring har jag nu ca 3mm.
Har även pulat på med växelspaksdamasken en hel del... Inte helt nöjd än men det funkar för stunden.
Då jag inte har en domkraft som är nog låg tog jag även och höjde sen på fjädringen 2cm- Vilket gjorde även att hela "rally/grus" styket kändes klart bättre.

Gustav: När du spraylimmar kambryggan, Maskerar du allt som inte ska limmas, eller? Hmm intressant!
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av super7 »

Spray limmet Gustav pratar är samma som jag använde på topp packningen.
Funkade bra för mig med :thumbright:

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av robban »

nä du behöver inte maskera du torkar bara bort överflödet, lite brakeclean kan hjälpa.

Det heter loctite 3020
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

Man tackar för tipset!!! Blir det att riva igen så hör jag av mig :thumbright: Jag är inte helt övertygad än att det funkar det jag gjorde sist.

En liten uppdatering:
Här ser vi bilder från förra dagen då jag åkte upp till min kompis Benny Steen för att göra en hjulinställning.
Blev otroligt mycket bättre- Toppen.
Sen har jag även pillat på lite till med komforten i bilen. Ett stort hål i växellådstunneln så man ser vägen runt växelspaken är inget jag rekommenderar. Så jag monterade en stor skumgummikloss på växellådan under plåten, och en ny anpassad läder damask. Pusselbitarna börjar falla på plats en efter en.
Sen har jag även gjort ett litet test att modda spjällhuset för bättre respons. Plockade bort den tjocka plattan som håller stängt halva stora spjället en bit in på rörelsen, samt även fixade så det stora spjället öppnar tidigare. Inte världens skillnad men bättre, mer linjär känsla blev det iaf.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 318
Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
Ort: Sävar

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Erik Sandström »

Jag var ute och åkte bil idag. En röd bil. En röd Ford för att vara exakt. Jag har sett den växa fram under en tid och nu när snön är borta blev det äntligen en åktur. Kvick liten rackare, som en välavstämd kart. Bra klipp, sjukt smidig och många nackvridningar, hör av dig när du är less :thumbright:
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

Tjenare!! Alltid kul att stajla för kompisarna :eclipsee_steering: :mrgreen: Det var klart den roligaste lunch man varit ut på.
Ska ta och göra en corner vägning när allt vårstöket är över för att se till att hjulupphägningen står rätt förspänd. Inte för att det borde göra så mycket men eftersom det är en Engelsbyggd bil så kan ju allt vara "sådär inom en tum eller nåt", och sen ska vi inte glömma den där klåparen som svetsat och byggt om bilen. Jotack, nog finns det anledning till oro...
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

Helt dött är det inte uppe i norr.
På sista tiden har jag haft lite bekymmer med bränsletillförseln och igensatta filter.
Så efter nya filter, renoverad tank, ny äkta 044 pump och lite mappning så rör den på sig bättre än någonsin.
Satte iväg mot åmsele flygfält i helgen för lite "superstage" åka. Bilen höll måttet riktigt bra tycker jag. ca 26 mil blev det innan jag va hemma- För egen maskin!
Däcken var nog den största besvikelsen. Men efter några sliriga varv började även dom blir något bättre men det var alldeles för enkelt att "over do it".
Väghållningen motsvarade förväntningarna ganska precis. UNDERSTYRT är bara förnamnet. Bakvagnen släppte inte en enda gång på hela dagen hur mycket jag än bröt och gasade. För lite effekt kanske.. Men det greppade något så grymt i baken så jag kunde tryck fullt överallt utan risk för släpp. Fränt iofs men jag vill ha mer styrning istället. Inner framhjul hängde i luften när man tryckte fullt och styrde max, så en krängare bak måste jag införskaffa- gärna något justerbart- Någon kanske har en beggad knivkrängare över?
Bromsballansen var också helt åt skogen då den borde bromsa mycket mer bak och låste upp framhjulen direkt man rörde ratten samtidigt som bromsen.. Lite svårkört, men jag fick sikta rakt, nita och sen svänga. Bromsvågen verkar kärva så jag måste plocka isär den nu så man kan justera till ballansen.

Snabbast för dagen var Johans E30 M3 evo2 med 17" STCC slicks på 1.25.79
Min bästa tid blev 1.28.14 med en hel del små missar, ganska nöjd faktiskt med en ojusterad bil direkt ur kartong.

I hopp om att sminka bort lite Volvo gener, håller jag på att snickra på en roligare "stelth" ventilkåpa.
Så här ser den ut nu i början.


Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av mrabarth den tis maj 28, 2013 6:56 am, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
bmw.rasse
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: tor nov 06, 2008 10:34 pm
Ort: Bygdeå

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av bmw.rasse »

Nästa gång får du allt ta och försöka slå johan!

MVH
Rasmus
MVH Rasmus Lindgren

PS. Mycket effekt är aldrig tråkigt.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

Hehe! Skulle bilen göra 1.25 då skulle jag vara överlycklig!!!! :hey: Man ska aldrig säga aldrig!!

Har pillat vidare med ventilkåpan i brist på annat. Lite skrynkellack och den blev ju ganska bra. Nu saknas bara att vänta en vecka "eller två" på färgen ska torka, så jag kan slipa bort färgen på flänsarna.
Har även funderat vidare ang justerbar krängare bak.. En knivkrängare från sellholm tuning skulle sitta fint...
Någon som provat dessa? Hur är dom att justera- är det stort spann mellan vertikalt och horisontellt läge på knivarna?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

Hej allesammans. Det dök upp ett paket på posten idag.
Sellholm knivkrängare vart det iaf. 30mm rör med medium rallycross 280mm knivar. Ska bli otroligt intressant att testa och se skillnaden.
Bromsvågen är nu också fixad. Trodde först att vågaxeln va krokig, men det visade sig endast vara lite smörja som saknades. För att underlätta framtida justering svarvade jag ihop en ratt som monteras på vågaxeln. Undra varför jag inte gjort en sån tidigare?



Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Skriv svar