Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 9958
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)

Inlägg av mattias »

dundersmurfen skrev:Varför är det så lågt komp? Är det för dom är så spikkänsliga pga hög insugstemp och vattentemp? Måste väl vara bättre å höja kompan massa å åka e85 den är ju så mycket billigare än bf95 nu?
Upprepar det som står ovan. Det är så lågt komp pga det Jens skrev, sen är väl kvalitet på bensin där motorn har levt sitt liv något helt annat än vi svenskar är vana vid. Det vore så klart bättre att höja kompressions-förhållandet, men kostnaderna skenar snabbt iväg. Det intressanta här var hur man med enkla medel kan få en bra gatbils-motor.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21128
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Den här motorn byggs och optimeras som en tålig och enkel väl tunead låg kompa motor för det är vad en muskelbils åkare oftast vill ha. de vill inte ha E85.
och eftersom varken jag eller erik har nån muskelbil så kommer denna motor nog bli till salu i slutändan då vi optimerat den klart och då får den inte heller bli hur dyr som helst. en helt ny GM eller blueprint engines BBC motor kostar från 100-130 tusen kr så man kan inte tro att man ska få jätte pengar för en begagnad BBC nuförtiden även om det är en bra motor. skulle tro den blir till salu för mellan 30-40 tusen i slutändan?

erland vad rekommenderar du för HEI delar mer exakt minns du märken?

jag tror att dessa peanut toppar rätt portade ofta är de bästa BBC original topparna om man ska ha under ca 550hk. mindre förbränings rum och mer lämplig area mot vad oval och rec topparna ger :thumbright:


jo sen varför de har låg kompa också är för det va mycket EGR och förvärmningar på insug mm på tidigt 80 tal (en B20- B21 hade ju 7.5:1-8.5:1 i kompa på den tiden också av samma anledning.

sen kadetten att jämföra en klassisk BBC cheva med en modern Smal block MB går ju inte? :)
som att jämföra en tidig metallica live spelning med en Britney Spears spelning! de båda har nog spelat in en hel del pengar men smaken är delad på vad man gillar höra :headbang: (men du vet ju att jag har en 32v MB motor jag fantiserar att bygga comp eliminator sugis av också haha)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 5647
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)

Inlägg av Steve »

Man kanske får köra bigblock i nästa Volvobygge, för nog är det allt nåt speciellt med många kubiktum :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6280
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)

Inlägg av Erland Cox »

Jag har en 352 i en ban Camaro med 228-228-106-,480" kam.
Aluminium L89 Corvette toppar fast burn och jag kör 12:1 i komp med ca 32 graders tändning vid fullt utslag.
Inga spikningsproblem alls på 98 oktan men visst är 95 oktan billigare.
438 hästar och 556Nm Med Victor JR och Holley 600DP.
Den står i rullen nu med en 750 förgasare så jag startar en tråd om den när jag hinner.
Jag kör JE SRP kolvar, kostar mig 10K med ringar.
Jag honar upp blocket med deckplatta och ser hur stor jag måste göra det, detta blev 0,010".
Finns kolvar från 0,05".



Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6280
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)

Inlägg av Erland Cox »

Jag kan kolla vad som sitter i min fördelare.
Förr använde jag Accel delar men det finns nog många bra.

Erland
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)

Inlägg av Sten »

Hur stor viktskillnad är det mot en SB?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1054
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)

Inlägg av T-27 »

Sten skrev:Hur stor viktskillnad är det mot en SB?

Som jag läst (järnmotor) 330 Kg och 240 Kg

Sedan blir en CBB Trevligare vikt på om man kör Alutoppar/Insug
Bild
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 318
Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
Ort: Sävar

Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)

Inlägg av Erik Sandström »

Den ska upp i dynon inom några dagar igen.
Vi vägde tomma block i somras å det skiljde typ 10kg mellan CSB & CBB block om jag inte missminner mig? Men det är ju ganska mycket gjutjärnsjunk på en sån här motor, insug, vattenpump, toppar, grenrör. Vet inte hur många kg som är bortlättade iom byte till alu diton men säkert närmare 50 o det skulle säkert bli 30kg till med alu-toppar.
Skriv svar