Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)

Inlägg av mattias »

dundersmurfen skrev:Varför är det så lågt komp? Är det för dom är så spikkänsliga pga hög insugstemp och vattentemp? Måste väl vara bättre å höja kompan massa å åka e85 den är ju så mycket billigare än bf95 nu?
Upprepar det som står ovan. Det är så lågt komp pga det Jens skrev, sen är väl kvalitet på bensin där motorn har levt sitt liv något helt annat än vi svenskar är vana vid. Det vore så klart bättre att höja kompressions-förhållandet, men kostnaderna skenar snabbt iväg. Det intressanta här var hur man med enkla medel kan få en bra gatbils-motor.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Den här motorn byggs och optimeras som en tålig och enkel väl tunead låg kompa motor för det är vad en muskelbils åkare oftast vill ha. de vill inte ha E85.
och eftersom varken jag eller erik har nån muskelbil så kommer denna motor nog bli till salu i slutändan då vi optimerat den klart och då får den inte heller bli hur dyr som helst. en helt ny GM eller blueprint engines BBC motor kostar från 100-130 tusen kr så man kan inte tro att man ska få jätte pengar för en begagnad BBC nuförtiden även om det är en bra motor. skulle tro den blir till salu för mellan 30-40 tusen i slutändan?

erland vad rekommenderar du för HEI delar mer exakt minns du märken?

jag tror att dessa peanut toppar rätt portade ofta är de bästa BBC original topparna om man ska ha under ca 550hk. mindre förbränings rum och mer lämplig area mot vad oval och rec topparna ger :thumbright:


jo sen varför de har låg kompa också är för det va mycket EGR och förvärmningar på insug mm på tidigt 80 tal (en B20- B21 hade ju 7.5:1-8.5:1 i kompa på den tiden också av samma anledning.

sen kadetten att jämföra en klassisk BBC cheva med en modern Smal block MB går ju inte? :)
som att jämföra en tidig metallica live spelning med en Britney Spears spelning! de båda har nog spelat in en hel del pengar men smaken är delad på vad man gillar höra :headbang: (men du vet ju att jag har en 32v MB motor jag fantiserar att bygga comp eliminator sugis av också haha)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)

Inlägg av Steve »

Man kanske får köra bigblock i nästa Volvobygge, för nog är det allt nåt speciellt med många kubiktum :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)

Inlägg av Erland Cox »

Jag har en 352 i en ban Camaro med 228-228-106-,480" kam.
Aluminium L89 Corvette toppar fast burn och jag kör 12:1 i komp med ca 32 graders tändning vid fullt utslag.
Inga spikningsproblem alls på 98 oktan men visst är 95 oktan billigare.
438 hästar och 556Nm Med Victor JR och Holley 600DP.
Den står i rullen nu med en 750 förgasare så jag startar en tråd om den när jag hinner.
Jag kör JE SRP kolvar, kostar mig 10K med ringar.
Jag honar upp blocket med deckplatta och ser hur stor jag måste göra det, detta blev 0,010".
Finns kolvar från 0,05".



Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)

Inlägg av Erland Cox »

Jag kan kolla vad som sitter i min fördelare.
Förr använde jag Accel delar men det finns nog många bra.

Erland
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)

Inlägg av Sten »

Hur stor viktskillnad är det mot en SB?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)

Inlägg av T-27 »

Sten skrev:Hur stor viktskillnad är det mot en SB?

Som jag läst (järnmotor) 330 Kg och 240 Kg

Sedan blir en CBB Trevligare vikt på om man kör Alutoppar/Insug
Bild
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 318
Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
Ort: Sävar

Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)

Inlägg av Erik Sandström »

Den ska upp i dynon inom några dagar igen.
Vi vägde tomma block i somras å det skiljde typ 10kg mellan CSB & CBB block om jag inte missminner mig? Men det är ju ganska mycket gjutjärnsjunk på en sån här motor, insug, vattenpump, toppar, grenrör. Vet inte hur många kg som är bortlättade iom byte till alu diton men säkert närmare 50 o det skulle säkert bli 30kg till med alu-toppar.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Den här motortråden vart aldrig uppdterad här efter sista uppdaterigarna i feb 2020 med vassare mek kam med 250 grader vid 0.05" och 0.600lyft och 110nock. vi paserade iallafall 500hk och va uppe i 720nm och den vart varvvilligare nu med max rpm på 6500 utan att dö av så mycket som tidigare. effekt pik va vid 5500+.

sen plocka vi av topparna för lite mer portning samt för att montera större 2.19 insugs ventiler och där är vi i dag (topparna ligger i portnings rummet)

vi har också köpt ett NOS fogger och ska svetsa in 8st lamda muttrar innan nästa dyno sväng i höst.

vi har flödat topparna igen också

vi ligger nog fortfarande på ett total kostnad på motorn under 30000kr
Bilagor
454 500+ graf.jpg
454 500+ graf.jpg (107.12 KiB) Visad 2110 gånger
454 500+hk.jpg
454 500+hk.jpg (92.94 KiB) Visad 2112 gånger
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)

Inlägg av Daniel-635 »

Väldigt likt min "big block" 3,5 liter BMW 6a med Bi-Turbo.

För mig som är riktigt lågvarvs vrid dåre, skulle det vart intressant att se en dynograf från lägre varvtal.

Min Bi-Turbo ger (Mätt på hjulen på rullande landsväg.)

360Nm@2500 rpm.
500Nm@3000 rpm.
622Nm@4500 rpm.
330kW@5500 rpm.

Väldigt olika koncept, men ganska lika slutresultat.

Byggde / Bromsade ni inte någon 3 liter Merca (300ce?) för några år sedan ?

Men den vart lite hårigare effekt i eller ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

idag har jag och erik jobbat med 454:an.

jag har portat ca 6 timmar i penut topparna så de är mer som ovalports toppar nu ute vid packningen iallafall. porta lite mer i svängen också ochy sen har vi 2.19 ventiler frästa sen tidigare. men håller storleken under ventilen rätt liten ca 0.87 då lix canalen är så grymt liten.

liten första hjälpen i viktor jr insuget också i pleniumet.

ska leta fram gäng snitt nu till fogger noslarna sen kan saker börjas monteras ihop. nån som vet vad det ska va?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Här ser man skilnaden mellan den ultra lilla penut toppen och den för många anseda "lilla" ovalports toppen. den rectangulära kanalen går nästan hela vägen upp till ventilkåps packningen.... ja det är lite slipning :)
Bilagor
eee002049a3ce11435b05563a129fcab.jpg
eee002049a3ce11435b05563a129fcab.jpg (64.05 KiB) Visad 1575 gånger
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)

Inlägg av T-27 »

ska leta fram gäng snitt nu till fogger noslarna sen kan saker börjas monteras ihop. nån som vet vad det ska va?
Gängsnitt ?
En tapp är väl bättre :?
Gängan brukar vara 1/16" NPT på NOS Nozzlarna
Bild
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)

Inlägg av fredde_vit_pv »

T-27 skrev: tor okt 07, 2021 6:03 pm
ska leta fram gäng snitt nu till fogger noslarna sen kan saker börjas monteras ihop. nån som vet vad det ska va?
Gängsnitt ?
En tapp är väl bättre :?
Gängan brukar vara 1/16" NPT på NOS Nozzlarna
Innan man gängar ja ! :hihi:
Skriv svar